Od padesátých let, kdy se v ulicích měst objevil první vůz legendární řady
T, se pražská tramvajová kolejová síť stala jednou velkou pokusnou laboratoří
firmy ČKD Tatra Smíchov. Ta 40 let bezkonkurenčně vládla světovému trhu
tramvají a stala se největším výrobcem tramvají na světě. A není se co divit.
Vozy řady T se staly takřka výhradním tramvajovým dopravním prostředkem nejen
v Československu, ale i v takřka celém socialistickém bloku. A výrobce se
snažil vyvíjet a zlepšovat - proto vznikaly prototypy nových tramvajových vozů,
které se třeba nakonec ani neobjevily v sériové výrobě. Sloužily však alespoň
k testování množství nových technických zařízení. Většina těchto prototypů
jezdila po pražských kolejích, přičemž byla vybavena „pražským" evidenčním
číslem. Vozidla u nichž se nepředpokládalo nasazení v pravidelném provozu
byla obvykle označena číselnou řadou 8000. Když však v roce 1976 začal
pražský Dopravní podnik
zařazovat do provozu rekonstruované vozy typu T3M,
jimž přidělil původní prototypovou číselnou řadu 8000, začala se pro
označování prototypů využívat řady 0000, která číselně pokračovala tam, kde
původní řada 8000 skončila. Určitým prolnutím se tak stal vůz typu T5A5 ev.č.
8013, který stihl i fyzické přečíslování na ev.č. 0013.
|
|
|
|
|
Označování tramvají |
T1 5001;5002 |
T2 6001;6002 |
T3 6101;6102 |
K1 7000;7001 |
|
|
|
|
|
K2 7000;7001 |
T6B5 0016;0017 |
T6A2 0020;0021 |
B6A2 0022 |
T7B5 0024-0027 |
|
|
|
|
|
RT8D5M 0029 |
T6A5 0030 |
RT6S 0031 |
T6A5 0032 |
KT4 438 |
|
|
|
T6C5 |
KT8A5 |
KT8C5 |
|
|
|
|
|
29T; 30T |
EVO1 |
EVO2 |
GT6N |
ASTRA |
|
Vario LF plus/o |