Velká hmotnost vozu typu
T2,
spojená s energetickými nároky vedla k urychlenému vývoji dalšího typu -
denní světlo tak v projekčních kancelářích spatřila legendární
tramvaj typu T3.
Její konstrukci mělna starosti Ing. Honzík. Snížení hmotnosti byla dosaženo vylehčení
svařované kostry vozové skříně a především použitím obou čel ze skelných
laminátů, přednímu čelu dominovalo dvoudílné determální panoramatické sklo,
sklopené pro zamezení reflexům z vnitřní části vozu o 30 stupňů vzad.
Obě vozová čela pak byla doplněna v nadokenní části zasklenými orientacemi.
Výrazné tvarové řešení čel bylo rovněž jako u typu
T2 dílem architekta Kardause. Začátkem roku 1960 je
již typ T3 připravován k výrobě. Výkres datovaný 1. dubnem 1960 pak
navrhuje "té-trojku" v zásadě v té podobě, v níž byl nakonec vyroben
prototyp pražského evidenčního čísla 6101.
Dopravnímu podniku Praha byl předán 3. listopadu 1960.
Pro vozy T3 byla zkonstruována zjednodušená elektrická výzbroj se
zvýšenou spolehlivostí a životností
opotřebitelných částí. Interiér
prototypu byl vybaven červeně čalouněnými laminátovými sedačkami s
topnicemi a v uspořádání 2+1, odděleným stanovištěm řidiče a zvýšeným
stanovištěm průvodčího mezi prvními a středními dveřmi. Oboje krajní
dveře byly široké 1300 mm a střední 1060 mm. V roce 1961 byla před první
sériovou dodávkou vyrobena ještě druhá "té-trojka", která se dá považovat
za druhý prototyp. Od prvního vozu svého typu se vůz ev. č. 6102 a všechny
další vyrobené odlišovaly již na první pohled stejnou šířkou všech dveří -
1343 mm. V roce 1962 pak Praha obdržela vozy ev. č. 6103 - 6171 a obyvatelům
města se sériový vůz T3 představil 18. listopadu 1962. Pravidelný provoz
tramvají typu T3 byl zahájen 22. listopadu 1962 vozovnami
Motol
a
Strašnice na linkách č. 4 a 27.
Jen pro zajímavost vozy ev. č. 6101 - 6125 náležely vozovně
Strašnice a vozy ev. č. 6126 -
6143 vozovně
Motol.
Jenže ono to s tím datem zahájení pravidelného provozu nebude zas tak
jisté, protože již o den dříve je doloženo nasazení vozu ev. č. 6127
vozovnou
Motol na linku č. 4…
Zařazování vozů T3 do pravidelného provozu provázely některé problémy.
Tím nejzásadnějším se ukázalo dodávání vozů od ev. č. 6102 bez pokladen
pro průvodčí. Výrobce tehdy v předstihu uzpůsobil vozy připravovanému
nepřestupnému tarifu a provozu bez průvodčích. Ten byl nakonec zaveden
o 12 let později. A tak toto zdržení a dlouhodobé přežívání provozu s průvodčími vyžadovalo dodatečný
zásah do již vyrobených vozů. Jako zcela nefunkční se ukázaly převinovací
orientace umístěné pod zasklenými čely a proto již v roce 1963 padlo
rozhodnutí o jejich odstranění a náhradě prosvětlenými plechovými
číselnými orientacemi na předních čelech vozů a běžnými linkovými
orientacemi na bočnici. Teplé léto roku 1963 ukázalo
na nedostatečné větrání interiéru - typ T3
byl dokonce považován za nejhůře větratelná vozidla. Jenže jak šla
doba ukazovalo se - že přes všechny dětské nemoce - se "té-trojky" stávají
spolehlivými vozidly a jejich dodávky pokračovaly v hojném počtu. V roce
1962 Praha obdržela první sérii vozů ev. č. 6102 - 6171, v roce
1963 ev. č.6172 - 6302, v roce
1964 ev. č. 6303 - 6402,
v roce
1965 ev. č. 6403 - 6505, v roce
1966 ev. č. 6506 - 6605, v roce
1967
ev. č.6606 - 6695 a 6697 - 6699, o rok později ev. č.6696 a 6700 - 6715.
V roce
1970 byl vozový park rozšířen o vozy ev. č. 6716 - 6755, v roce
1971
ev. č. 6756 - 6810, v roce
1973 ev. č.6811 - 6831, 6834 - 6840, 6842 - 6858,
6860 - 6862, 6864 - 6874, 6876, 6877 a 6879. V roce
1974 pak vozy ev. č.
6832, 6833, 6841, 6859, 6863, 6875, 6878, 6880 - 6922 a dodávky základního
typu T3 uzavřely v roce
1976 vozy ev. č. 6923 - 6992. Výčet dodávek však
není zcela úplný, protože v uvedeném období byly nahrazovány vozové skříně
vozů typu
T1, a další byly nahrazovány
po nehodách či požáru
Rustonky.
Kuriózní je i náhrada vozů, které byly použity pro přestavbu na typ
T3M. Od ev. č.6303 již
byly vozy z výroby dodávány se
čtvercovou orientací. Na voze ev. č. 6449 byl přechodně zkoušen nový
systém vnitřní ventilace, dosazením zajímavých větracích "klapek"
vedle čelní orientace. Prototypový vůz ev. č. 6101 prošel po dobu
provozu několika dílčími modernizacemi, při nichž byla vyměněna okna
v bočnicích a čelní okno a vůz byl vybaven standardními laminátovými
sedačkami. Dopravce jej vyřadil z osobní dopravy v roce 1984 a ještě
zhruba rok byl používán jako služební ve vozovně
Motol. K likvidaci došlo v roce 1985. Šťastnější
osud potkal jeho sériového kolegu, vůz ev. č. 6102. V roce 1981 obdržel
celkovou opravu a v osobní
dopravě dojezdil v roce 1996. Od roku 1998
se na něm provádí rozsáhlá oprava, která mu má vrátit původní podobu
pro Muzeum MHD ve vozovně
Střešovice. Ještě v průběhu dodávek vozu typu T3 začal
Dopravní podnik Praha
některé vozy vybavovat úspornější elektrickou výzbrojí typu TV1 a
vznikl tak typ
T3M.
V osmdesátých letech pokračovaly dodávky typu T3 v exportní variantě
pro Sovětský svaz -
T3SU a v
upravené exportní verzi -
T3SUCS.
No a s ohledem na skutečnost, že vůz ev. č. 6139, vyrobený
v roce 1962 byl 31. ledna 2001 odeslán do firmy
Pars Nova
na modernizaci na typ
T3R.P -
vážení tvůrci:
Klobouk dolů!
Fotografie: © Pražské tramvaje, © Miroslav Křehlík a archiv