Podobně jako u jiných pražských vozoven i ta střešovická
měla původně stát úplně jinde, než nakonec stojí. Při výstavbě tramvajové
trati na Letnou s ní vážně počítalo západně od letenské vodárny, na pozemku
mezi dnešními ulicemi Milady Horákové, U Sparty a Na Výšinách.
|
|
Jenže jeden z majitelů pozemků požadoval za prodej nadsazenou částku a Elektrické podniky se rozhodly hledat nové pozemky poblíž uvažovaných tramvajových
tratí. Nejvzdálenější pozemek se ukázal také nejlevnějším a městská rada
navrhla jeho odkoupení. Poslední problém, který tak před novou vozovnou stál
spočíval v jejím umístění v tzv. zakázaném obvodu c. a k. dělostřelecké
laboratoře. Vídeňské ministerstvo války souhlas udělit odmítlo a teprve na
další důrazné naléhání městské rady a po ujištění že Praha nebude po vojenských
orgánech žádat náhradu škody v případě exploze skladiště střelného prachu,
dalo v říjnu 1908 ministerstvo války ke stavbě souhlas. 4. července 1908
schválilo projekt ministerstvo železnic a když došlo i zmíněné souhlasné
stanovisko ministerstva války mohla být stavba vozovny 26. října téhož roku
zahájena a do konce roku bylo dokončeno zdivo vozovny a dílen po krov. Stavba
vozovny byla dokončena 1. září 1909 a 24. října zahájila provoz 12 vypravenými
vlaky. Po dokončení tvořily vozovnu tři lodě po pěti kolejích a celková
kapacita vozovny činila 75 motorových čtyřnápravových vozů. První dvě lodi
byly umístěny ve stejné výškové úrovni, třetí o 1,2 m níže. K údržbě vozů
bylo devět kolejí podsklepeno. Na první loď navazovala v celé její šířce
zámečnická dílna. V létě roku 1922 rozhodla Správní rada Elektrických
podniků o rozšíření vozovny o čtvrtou loď. Návrh byl schválen 4. září 1922.
Nová loď měla mít, stejně jako předchozí, pět kolejí, ale měla být delší.
Součástí rozšíření byla i přístavba skladišť v pokračování stávající třetí
a části druhé lodě. Vlastní stavba byla zahájena 27. prosince a celá byla
dokončena 15. prosince 1923. Do nové části bylo možno umístit 35 vozů. Na
podzim roku 1923 bylo v souvislosti se zprovozněním čtvrté lodě bylo upraveno
kolejiště vozovny. Ve stejném roce byla postavena hasičská zbrojnice, v níž
je dnes umístěna restaurace. V září 1926 byla vozovna přetížena a zlepšení
přišlo až v roce 1933 po zahájení provozu vozovny
Vokovice. Proto v roce 1929 schválila Správní rada
|
|
návrh na další rozšíření střešovické vozovny. Jediné možné řešení spočívalo
v prodloužení tří nejstarších lodí na délku lodě čtvrté. Aby mohly být lodě
prodlouženy, bylo zapotřebí zbourat stávající objekty skladů a dílen.
Rozšíření vozovny bylo dokončeno 15. února 1931 a 6. října vydalo ministerstvo
železnic souhlas s užíváním. Kapacita vozovny vzrostla na 129 vozů. 28. srpna
1936 byl zahájen provoz na první trolejbusové lince a útočištěm se pro
trolejbusy stala první a druhá kolej první lodě tramvajové vozovny.
Vydržely tu až do zrušení provozu na trolejbusové lince č.51 - do 1.
září 1959. Po zastavení trolejbusového provozu se tramvaje vrátily na
druhou kolej a první zůstala trvale odpojena. Když se v polovině 50. let
připravoval plán rekonstrukce vozoven pro provoz tramvají typu T, střešovická
vozovna jako jediná nebyla vybrána. Přesto se jich dočkala, jenže moc
toho o ní není známo a materiály z této doby jsou neúplné a nejasné.
První vozy typu
T3 se ve
vozovně objevily v roce 1965. Nakonec se tu objevily i vozy typu
T1 a vozovna Střešovice byla
dokonce poslední, která poslední vůz tohoto typu 25. ledna 1983
vypravila na pravidelnou linku. Na sklonku 70. let začal být vyvíjen
tlak na zrušení střešovické vozovny. Mezi požadavky nebylo jen zrušení
funkce vozovny, ale i odpojení od kolejové sítě, demolice objektu a
využití pozemku pro jiné účely. Jenže ve stejné době se rodil po malých
krůčcích i nápad na umístění sbírky muzejních tramvajových vozidel právě
do objektu nejzachovalejší tramvajové vozovny v Praze. 12. prosince
1991 byl vyhlášen Kulturní památkou a 4. února 1992 rozhodlo vedení
Dopravního podniku Praha
o nové funkci vozovny jako
Muzea městské hromadné dopravy. Současně byla
zahájena adaptace prvních dvou lodí pro muzejní účely. Ve třetí lodi
byla podbetonována 15. kolej pro umístění historického vozu metra typu Ečs
evidenčního čísla 1009.
Muzeum městské hromadné dopravy
zahájilo svoji
činnost 14. května 1993 a areál vozovny Střešovice tak vykročil do zcela
nové etapy své existence, kterou - snad - již nic neohrozí.