Oprava tramvajové trati ze Strossmayerova náměstí k Výstavišti spěje k zahájení provozu tramvají. Tramvajové linky 6 a 17 se k Veletržnímu paláci vrátí v sobotu 26. října. Oprava vjezdové části smyčky Výstaviště však bude pokračovat i po tomto datu. Linky 1 a 25 tak budou i nadále jezdit z Nádraží Holešovice až do Kobylis. Linka 14 bude stále ukončena ve smyčce Špejchar.
V roce 1927 zahájila 10. října provoz vozovna Pankrác, když vypravila na trať prvních 19 vlaků. Vozovna měla v době svého otevření pět lodí po pěti kolejích.
Rok 2024 ještě neřekl konečné slovo v počtu nově položených výhybek pražské tramvajové sítě. Konečnou kolejovou podobu tak ukazuje již i křižovatka Dvorecký most u Žlutých lázní.
Provoz tramvají v oblasti Vítězného náměstí omezuje mimořádná událost vozu Škoda 15T ForCity Alfa #9287. Zatímco první podvozek ve směru od zastávky Vítězné náměstí ve výhybce zamířil směr Nádraží Podbaba, zbylé podvozky se vydaly směr Dejvická. Provoz tramvají je přerušen v úseku Hradčanská - Vítězné náměstí. Z vlaků najetých mezi Vítězným náměstím Dědinou a Nádražím Podbaba je zavedena náhradní tramvajová doprava Dědina - Dejvická - Nádraží Podbaba.
Nostalgická linka 23 už nečeká tak dlouho na odbočení do smyčky Královka. Bylo upraveno SSZ 6.834 Bělohorská – Pod Královkou, které řídí provoz vlastní křižovatky i přilehlého odbočení do obratiště. Řízení po úpravě umožňuje výběr volna do smyčky ve dvou polohách v cyklu, namísto původní jediné polohy. Odbočující tramvaje navíc mohou krátit kolizní fáze a došlo i k dalším drobným vyladěním signalizace včetně preference tramvají. Linka 23 má sice za signalizací již svoji výstupní zastávku, avšak nezřídka docházelo k tomu, že zdržela i další vlaky, které po Bělohorské ulici pokračovaly dále na západ. Semafor byl zřízen v roce 2010 jako provizorní v rámci objízdné trasy pro výstavbu SAT 2B společně s dalšími třemi signalizacemi. Dvě zařízení byla snesena. Další dvě, včetně SSZ 6.834, naopak zůstala a jsou nadále v provozu.
Do provozu bylo uvedeno nové provizorní SSZ 2.987 Na Slupi – přechod Sekaninova. Jedná se o signalizaci na stávajícím přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty na Ostrčilově náměstí u napojení Sekaninovy do ulice Na Slupi. Semafor rovněž řeší i kolizi mezi většími auty od Sekaninovy a tramvajemi od Ostrčilova náměstí. Tramvaj se s výjezdem ze zastávky přihlásí do signalizace, následně se ukončí zelená pro auta a vybere se volno tramvaji. V opačném směru funguje rovněž preference tramvají, a sice prodlužováním vlastní fáze. Zařízení vzniklo na požadavek Prahy 2 s ohledem na pěší trasu do školy. V období slabého provozu je semafor vypnutý do režimu klasické blikající žluté. Zatím je zřízen jako provizorní. Tomu odpovídá i detekce tramvají, která není zajištěna běžnými kontakty, nýbrž indukčními čidly. Omezená je i poloha tramvajových detektorů, takže ve směru od Albertova se tramvaje nepřihlašují v dostatečné vzdálenosti a část tramvají je tak zdržena proto, že signalizace nestačí včas reagovat na nárok tramvaje.
Rozvoj Vysočan a Hloubětína přinesl stavební úpravy Poděbradské ulice a s tím i obnovu SSZ 9.217 Poděbradská – U Elektry. Na hlavní komunikaci byly zřízeny samostatné pruhy pro levá odbočení, které byly v rámci obnovy signalizace opatřeny směrovými signály, což umožňuje plynulejší a bezpečnější průjezd tramvají. Preference je zajištěna prodlužováním, vkládáním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Přechod přes tramvajovou trať, který rovněž slouží pro přístup k zastávkám, je dvakrát zalomen a volno přes koleje svítí chodcům trvale. Tramvaje tedy dostávají volno na výzvu. V některých případech dochází oproti zvyklostem k odložení signálu volno pro tramvaj a jejímu zdržení. V noci se na semaforu používá režim fáze blikající žlutá, což znamená, že chodec si může signalizaci zapnout nárokem na tlačítku. Tento režim funguje bez preference tramvají. Dvě stě metrů východně vznikl zcela nový přejezd, který bude rovněž signalizovaný. Toto SSZ 9.909 Poděbradská – OC Hloubětín je zatím vypnuté v klasické blikající žluté.
V neděli 1. září byl na delší dobu naposledy vypraven střešovický vůz T3SUCS #7188 upomínající celovozovým polepem na padesátiny pražského metra. Polep napodobující vůz Ečs mu přinesl s nadsázkou využívané typové označení T3SUEčs. Vůz se v následujících týdnech podrobuje pravidelným technickým revizím.
Od pondělí 2. září se rekonstrukce tramvajové trati v Holešovicích rozšiřuje o dosud provozovaný apendix Výstaviště - Nádraží Holešovice. V letošním roce by mělo dojít k rekonstrukci a částečné změně polohy křižovatky Výstaviště a vjezdové části smyčky Výstaviště, kde vznikne kolejová spojka vjezdové koleje a druhé vnitřní koleje smyčky (před nástupní zastávkou). Spojka má umožnit přímý vjezd beze směru jízdy na kusou kolej smyčky. Definitivní dokončení rekonstrukce tratí v oblasti a částečná přeložka úseku mezi křižovatkou Výstaviště a již dokončeným úsekem od křižovatky u Nádraží Holešovice k Bubenské ulici je plánována na rok 2025.
Na Václavském náměstí pokračují práce na výstavbě kolejové křižovatky. V neděli 15. září nás pak čeká výluka celého úseku Lazarská - Senovážné náměstí. Pracovníci Elektrizace železnic se totiž pustí do zřizování trolejového vedení nad prostorem kolejové křižovatky Václavské náměstí.
V ulici Dukelských hrdinů práce na rekonstrukci tramvajové trati pokročily natolik, že kolejově je hotovo od křižovatky Strossmayerovo náměstí až za křižovatku s Veletržní ulicí. V tomto úseku jsou již pokládány vrchní vrstvy vozovky. Zároveň dochází k pokládce vozovky Veletržní ulice. Mezi Veletržní a Výstavištěm pak probíhají zemní práce na zřízení podkladních vrstev pro konstrukci W-tram. Své poslední dny odpočítává křižovatka Výstaviště. Od 2. září bude výluka rozšířena až ke křižovatce u metra Nádraží Holešovice a křižovatky Výstaviště bude částečně přemístěna do nové polohy. Zároveň ve smyčce Výstaviště vznikne kolejová spojka vjezdové koleje a vnitřní koleje před nástupní zastávkou.
V roce 1974 to byl geniální tah. Dva výstupy z vestibulu metra C Muzeum ústily na Václavském náměstí přímo do středního pásu, na zastávky zdejší tramvajové trati. Od roku 1978 je mohli k přestupu na tramvaj používat i cestující z linky A. Od roku 1981 pak jen zbloudilci, mířící k soše sv. Václava a místním záhonům, vytrvale sloužícím jako WC. V roce 2024, v souvislosti s návratem tramvají, výstupy zanikají. Koleje budou vedeny v jiné poloze.
Z důvodu údržby tramvajové trati dojde v neděli 25. srpna 2024 od 7:30 hodin do 17:30 hodin k obousměrnému přerušení provozu tramvají v úseku Plzeňka – Slivenec. Linka 5 bude ukončena v oblasti Anděla jednosměrným objezdem přes zastávku Na Knížecí (Anděl v Plzeňské ulici → Na Knížecí → Anděl v Nádražní ulici), linky 12 a 20 pak budou ukončeny v obratišti Smíchovské nádraží s výstupní a nástupní zastávkou Plzeňka. Premiérově tak bude v provozu okleštěná podoba smyčky Smíchovské nádraží s trolejí zavěšenou pouze nad vnitřní kolejí smyčky. Zkušební jízdu realizoval v pátek 23. srpna vůz T3R.P #8446. Ten byl využit namísto měřícího vozu T3 #5521 který je v současnosti mimo provoz.
Trochu ve stínu všech velkých výluk probíhá ta v ulici Na Zámecké. Možná je to i tím, že jejím hlavním důvodem je obnova plynovodu. Dopravní cesta tramvaje situace využila a zároveň dochází k výměně obou rozjezdových čepových výhybek z ulice Na Zámecké se stavěním od jazyka za novější typ se stavěním ze středové kapsy.
Z důvodu havárie vodovodu je od úterý 20. srpna 2024 (cca 20:00 hod.) do cca 29. srpna 2024 (ranního výjezdu) přerušen provoz tramvají v Seifertově ulici. Oprava probíhá na úrovni Sladkovského náměstí, z tramvajové trati je z každé koleje odstraněn jeden velkoplošný panel BKV.
Jak pokračuje převěšování trolejí na nové sloupy v obratišti Smíchovské nádraží? Velmi rychle a po jeho dokončení zůstane trolej viset pouze nad vnitřní kolejí. Vnější kolej bude dlouhodobě mimo provoz.
Práce na výstavbě křižovatky Václavské náměstí pokročily. Kolejově jsou již opět propojeny Vodičkova a Jindřišská ulice. Kolejové konstrukce jsou zabetonovány, krátký úsek koleje z Jindřišské je zřízen konstrukcí W-tram. V křižovatce probíhají dokončovací práce v podobě zádlažby. Zároveň došlo k převedení provozu automobilů na provizorní přejezd zřízený násypem štěrkového materiálu přes dokončenou, nezadlážděnou, část křižovatky.
Pokračující výstavba křižovatky Václavské náměstí s sebou přinesla také sjezdovou kolejovou splítku ve směru do Jindřišské. Důvodem pro její zřízení je směrový oblouk, v němž je trať v tomto místě vedena, který znemožňuje vložení sjezdové výhybky přímo v místě napojení oblouku z Václavského náměstí. Její vložení do tohoto místa by znamenalo krátké napřímení směrového oblouku a následně jeho pokračování. Proto byla raději zvolena varianta výhybky odsunuté do ideální polohy.
V obratišti Smíchovské nádraží probíhá přesun sloupů trolejového vedení do vnitřní části smyčky, aby došlo k uvolnění prostoru pro stavbu nového dopravního terminálu.
Práce na výstavbě křižovatky Václavské náměstí pokračují velmi rychle a v neděli je již položeno kolejové křížení kolejí, které po více jak čtyřiceti letech vrátí tramvaje na Václavské náměstí.
Podívejme se také jak pokračuje rekonstrukce tramvajové trati v ulici Dukelských hrdinů. V křižovatce Strossmayerovo náměstí došlo k výměně všech kolejových konstrukcí přiléhajících k rekonstruovanému úseku. V křižovatce s Heřmanovou ulicí vznikají základy pro výstavbu tramvajové trati systémem W-tram. V křižovatce s Veletržní ulicí je kolejově dokončeno, aby mohlo dojít k obnově vozovek. Ve zbývajících částech zůstává odhalená zemní pláň po vybourání původní betonové desky.
Výstavba křižovatky Václavské náměstí běží na plné obrátky. Od Vodičkovy je vše kolejově propojeno, od Jindřišské zbývá cca 100 metrů, kolejová křížení a sjezdová výhybka křižovatky.
Úterý 30. července 2024, 22:11, přidal: admin Petr
Po celou existenci tramvajových tratí, potkávajících se ve středu Václavského náměstí bylo na místě prosté kolejové křížení. Po zprovoznění tratě v horní části Václavského náměstí se v místě objeví dva v podstatě samostatné kolejové trojúhelníky. Výstavba tratě na Václavském náměstí umožní vznik třech kolejových křižovatek (Václavské náměstí, Muzeum a Vinohradská) s celkem 14 novými výhybkami v síti pražských tramvají.
Neděle 28. července 2024, 09:10, přidal: admin Petr
Provoz v tramvajové smyčce Smíchovské nádraží je dlouhodobě vyloučen, v těsné blízkosti probíhá demolice části budovy železničního nádraží Praha - Smíchov v souvislosti s výstavbou Terminálu Smíchov.
První den rekonstrukce trati v ulici Dukelských hrdinů mezi Výstavištěm a Strosmayerovým náměstím, kdy začala demontáž původní konstrukce trati ve velkoplošných panelech BKV.
Na počátku letních prázdnin odstartovaly hned čtyři výluky v provozu tramvají. Blekota a Tramfantik vyrazili do ulic, aby vše zdokumentovali. V Nádražní ulici dochází k výměně protioblouků u zastávek Anděl.
Pondělí 24. června 2024, 17:19, přidal: admin Petr
Pokračující práce na prodloužení tramvajové trati v ulici Na Pankráci a úpravě stávajícího úseku mezi ulicemi Na Veselí a Hvězdova. Zde bude asfaltový zákryt nahrazen zatravněním. Z tohoto důvodu dochází ke změně kontrukce spodní části trati.
Čtvrtek 20. června 2024, 09:20, přidal: admin Petr
Před 23 lety, 20. června 2001 byly v místech bývalé zastávky Václavské náměstí umístěny dva tramvajové vozy. Motorový vůz #2077 a vlečný vůz krasin #1429 sloužící jako restaurace. Revitalizace horní poloviny Václavského náměstí, spojená s obnovou tramvajové trati je v současnosti v plném proudu a vozy musely pryč. Odkoupil je nový majitel, a přesunul do Zooparku Zelčín, kde počítá s jejich dalším využitím.
Čtvrtek 20. června 2024, 09:10, přidal: admin Petr
Do 28. června prochází k opravě tramvajové trati mezi ulicemi Lazarská a Myslíkova. Úsek ve Spálené ulici je vůbec nejvytíženějším místem tramvajové sítě v Praze, kterým ve špičkách pracovního dne projede 62 spojů za hodinu v každém směru. Dochází k výměně opotřebených kolejnic a kolejových konstrukcí pocházejících z roku 2010. Jejich životnost 14 let je při takovém zatížení nadstandardní.
S vozy KT8D5.RN2P #9099 a #9100 dnes probíhají poslední ověřovací jízdy před zítřejším zahájením provozu na zrekonstruované trati v ulicích Dlážděná a Havlíčkova. Vozy typu KT8D5.RN2P se ke zkouškám využívají s ohledem na jejich největší průjezdný profil. #prtky #prazsketramvaje #ckd #kt8d5rn2p Foto: David Kabele
Pondělí 10. června 2024, 08:41, přidal: admin Petr
Pokračuje snaha o zavedení délky cyklu 80 sekund na semaforech v oblasti severojižní magistrály, včetně signalizací na náměstí I.P. Pavlova. Tento režim, namísto po léta používaného cyklu 100 sekund, je kromě chodců výhodnější pro tramvaje, protože snižuje průměrné zdržení přibližně o 10 sekund na spoj a zvyšuje kapacitu pro tramvaje o 25 %. Testoval se krátce v roce 2021 a dlouhodobě byl nastaven v roce 2022. Pak se řízení vrátilo do původních „stovek“ a následovaly úpravy, jejímž výsledkem je současné řešení. Na I.P. Pavlova došlo i k dalším změnám. Výzvové návěstidlo SSZ 2.047 náměstí I. P. Pavlova – Legerova ve směru do Ječné ulice má nově nestandardní funkci. Svícením upozorňuje řidiče tramvaje, že je vhodné opustit zastávku a pokračovat k semaforu. Ve slabším provozu se také přestaly používat cykly o délce 50 sekund a používají se cykly 60 a 80, přičemž v „šedesátce“ funguje na SSZ 2.029 náměstí I. P. Pavlova – Sokolská mírná dynamika. Semafor umí prodloužit volno pro tramvaj ve směru do Ječné ulice tak, aby do centra stihly projet 2 vlaky za sebou. Signalizace na I.P. Pavlova jsou standardně řízeny pevnými programy bez preference. Oblast magistrály čítá 11 semaforů. S provozem tramvají jsou ještě „Demínka“ a Legerova – Vinohradská, obě v dynamice s preferencí. Dopravu na magistrále aktuálně ovlivňuje několik dočasných dopravních omezení.
Semafor před Strossmayerovým náměstím vypne zelenou, když jede tramvaj
SSZ 7.163 Dukelských hrdinů – Kostelní prošlo úpravou, která zlepšuje podmínky pro tramvajovou dopravu. Při příjezdu tramvaje ve směru od Letenského tunelu vypne souběžnou zelenou pro auta, zatímco tramvajové volno zůstává dál svítit. Po průjezdu tramvaje se znovu zapne zelená, nebo řízení přejde do boční fáze. Úprava by měla zvýšit bezpečnost a plynulost provozu tramvají, protože při levém odbočování aut přes koleje docházelo k dopravním konfliktům i nehodám. Opatření váže na uzavření Strossmayerova náměstí pro automobilovou dopravu kromě zásobování, která aktuálně souvisí s rekonstrukcí vodovodu v ulici Dukelských hrdinů v celém úseku od náměstí až k Výstavišti. Práce zde budou pokračovat v létě rekonstrukcí celé ulice včetně tramvajové trati. Samotné SSZ Strossmayerovo náměstí bylo vypnuto do blikající žluté.
Práce na rekonstrukci tramvajové trati v Dlážděné a Havlíčkově ulici se zjednodušeně dají rozdělit na tři části. Zatímco v Havlíčkově ulici již dochází k pokládce finálních vrstev vozovky, v Dlážděné ulici je vyléván beton pod tramvajové koleje, který po zatuhnutí zafixuje rektifikační pražce v betonové desce. Na křižovatce Dlážděné, Hybernské a Havlíčkovy ulice pak teprve započaly zemní práce pro zřízení podkladních vrstev pod budoucí konstrukcí W-tram.
Kdysi trať pro tramvaje zapovězená, dnes už k dispozici. Radlickou ulicí mohou vlaky plně využívat pro pravidelný i nepravidelný provoz. Bylo upraveno SSZ 5.548 Radlická – Za Ženskými domovy a tramvaje tak mohou projet křižovatku ve všech směrech, kde jsou koleje. Dosud to nebylo možné v oblouku z Radlické vlevo směrem k Na Knížecí. K udělování příslušného volna od trolejového kontaktu bylo nutné provádět dočasnou úpravu signalizace. Nedávno provedená definitivní změna tuto praxi ukončila. Protože v místě není elektrické ovládání výhybek, signalizace primárně uvažuje s jízdou tramvaje přímo a následně s jízdou vlevo. Potřebné úpravy pro jízdu tramvají už dříve proběhly na SSZ 5.512 Plzeňská – Radlická a SSZ 5.511 Radlická – Ostrovského. Na SSZ 5.548 bylo současně mírně vylepšeno řízení pro tramvaje. Dochází k účinnému prodlužování a předvýběru volna a signalizace je tedy nově označena jako s podmíněnou preferencí tramvají. Přes křižovatku není možné nadále jezdit v původním oblouku mezi Radlicemi a Na Knížecí, protože zde chybí koleje. K obnově dojde při celkové rekonstrukci ulic. Přesto je tramvajové volno z Radlic vpravo udělováno. Na kolejích v Radlické byl definitivně vyhrazen pruh, který mohou využít autobusy k terminálu Na Knížecí.
Práce na rekonstrukci trati v Dlážděné a Havlíčkově ulici pokračují vysokým tempem. Již teď je jisté, že výluka bude zkrácena o cca 10 dnů a dočasně se tak obnoví v této části kolejové sítě takřka běžný provoz tramvají. Protože se však práce zároveň přesunou ke Spálené a Myslíkově ulici, tedy na akci, plánovanou původně na červenec, čekají nás nadále odklony.
Úprava řízení na dvou signalizacích u zastávky Průběžná vede k mírnému zlepšení preference MHD. Na SSZ 0.339 V Olšinách – Pod Rapidem došlo ke zkrácení boční fáze při nároku tramvaje, která tak dostává volno s menším zdržením. Signalizace rovněž umí lépe zareagovat na poruchy tramvajových detektorů, což je důležité proto, že volno pro tramvaj je zde udělováno pouze na výzvu. Na sousedním SSZ 0.340 V Olšinách – Průběžná nyní funguje pružnější řízení pro tramvaje i autobusy ve všech obloucích. Signalizace navíc umí prodlužovat volno i pro druhou tramvaj ve směru z centra přímo, což byla zásadní potřeba s ohledem na provoz nové linky 19, který zahájil v roce 2021 a doplnil v této relaci do té doby jedinou linku 7. Od zavedení „devatenáctky“ došlo k vylepšení i dalších signalizací na trase, zejména SSZ 3.323 Vinohradská – Želivského. Na signalizaci Průběžná – V Olšinách došlo rovněž k mírnému zlepšení pro přístup chodců na tramvajovou zastávku.
Pokračuje zmírňování dopadů přetížení Zenklovy ulice na MHD. Po úpravách ve střední části radiály došlo ke změně na SSZ 8.251 Zenklova – Elsnicovo náměstí. Podle detekce vzdutí je krácena zelená pro automobilovou dopravu od Voctářovy ulice, což snižuje pravděpodobnost zahlcení Elsnicova náměstí a zlepšuje průjezd i za tímto místem. Tato zelená byla v minulosti často nevyužitá, případně přeplňovala prostor samotného náměstí, což blokovalo hlavní směr, včetně průjezdu MHD. Nejde o první úpravu v zájmu veřejné dopravy na Zenklově. Už v minulosti došlo například k provizorní stavební úpravě před zastávkou Vosmíkových, čímž vzniknul samostatný pruh pro auta vedle trati. Také byla změněna organizace dopravy na náměstí Na Stráži, kde lze oběma pruhy z centra pokračovat přímo. Největší problémy mají tramvaje aktuálně v zastávce U Kříže ve směru z centra, kde se často tvoří velmi pomalá kolona aut na kolejích. Problémy v Zenklově ulici byly dlouhodobě hlavně do centra. Po rekonstrukci v roce 2018 se však projevují více v opačném směru, zejména z důvodů přemístění automobilové dopravy na koleje v několika úsecích. Od února 2024 jezdí Zenklovou ulicí navíc trolejbus.
Rekonstrukce tramvajové trati mezi Senovážným náměstím a ulicí Na Pořící, která až do konce června omezí provoz hromadné dopravy v centru Prahy je na svém počátku.
Poslední z krátkodobých tramvajových výluk probíhá v termínu 17.-28.4.2024 na třídě Milady Horákové, kdy je vyloučen provoz tramvají v úseku Špejchar - Strossmayerovo náměstí. Dochází k výměně kolejových oblouků u Letenského náměstí a lokálním opravám kolejí.
Na tuto výluku plynule naváží tři nejzásadnější výluky letošního roku. Dne 29.4.2024 startuje výluka úseku okolo Masarykova nádraží (Dlážděná a Havlíčkova ulice). Na ní od 29.6.2024 naváže výluka trati přes Václavské náměstí. Zde dojde k výstavbě kolejové křižovatky pro napojení nové tratě na Václavském náměstí. Tato výluka skončí 30.9.2024. Zároveň od 29.6.2024 startuje výluka tratě v ulici Dukelských hrdinů (Strossmayerovo náměstí - Výstaviště), která potrvá až do 25.10.2024.
Krásné jarní počasí láká k výletům do přírody a vábení slunečních paprsků podlehla i pražská kachna, která se vydala až do Slivence. Na zkušebních jízdách zachytil náš zpravodaj vůz KT8D5R.N2P #9108, ex KT8D5 #210 DP Miškolc, ex KT8D5 #315 DP Mostu a Litvínova.
Po dokončení oprav kolejových konstrukcí smyčky Březiněveská se aktuálně opravné práce přesunuly na trať Elektrárna Holešovice - Ke Stírce. Dochází k výměně části kolejnic v Partyzánské ulici, náhradě třetiny křižovatky Ke Stírce (od Trojské) a lokálním opravám v samotné Trojské ulici.
Oprava kolejových konstrukcí smyčky Březiněveská pokračuje druhou etapou, která se zaměřila na vjezdové konstrukce. Provoz v oblasti je tedy přerušen na trati do smyčky Sídliště Ďáblice.
Ve čtvrtek 4. dubna 2024 začala demolice první části tzv. Libeňského soumostí, inundačního mostu nacházejícího se na Rohanském ostrově v Městské části Praha 8, který je tvořený samostatným obloukem.
Usilovná práce mnoha technických a provozních pracovníků Dopravního podniku došla k cíli. To, co se v padesátých letech minulého století nepovedlo dotáhnout zcela do konce u vozů T1 dospělo k finální realizaci až v současnosti, v pokrokovém 21. století.
Modernizovaný vůz T3SUCS #7269, který měl od rekonstrukce připravené zásuvky pro propojení elektrických obvodů vytvořil zcela funkční a provozní soupravu s vlečným vozem Krasin #1562.
Po splnění všech předepsaných zkoušek bude tato kapacitně vhodná souprava, tvořená navíc i částečně nízkopodlažním vozem k dispozici pro letní část retroprovozu.
Během víkendu proběhne výluka tramvajové trati mezi Malovankou a Bílou Horou. Důvodem je výměna kolejnice v prostoru kolejového trojúhelníku na vjezdu do smyčky Královka. S ohledem na přípravné práce je již během pátečního provozu změněn provoz tramvají na Bělohorské ulici. Linka 23 je po všechny tři dny odkloněna ve směru z centra od Pražského hradu přes Prašný most na Špejchar. Linky 22 a 25 budou o víkendu ukončeny v obratišti Dlabačov. Během pátečního provozu však opravovaný úsek objíždí linky 22 a 25 ve směru do centra přes smyčku Královka. Od Marjánky tedy využijí manipulační oblouk zřízený v roce 1968.
Všechno někdy začíná a někdy končí. Ve čtvrtek 7. března 2024 tak definitivně pražské koleje opustil první dodaný vůz typu T3R.P evidenčního čísla 8211 (ex T3 ev.č.6506) a jeho komponenty poslouží ke vzniku další "wany".
Vůz byl veřejnosti představen na 42. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 2000, v Praze se pak představil 14. října 2000 ve vozovně Pankrác při Dni otevřených dveří. Do provozu s cestujícími byl zařazen v lednu 2001.
Modernizační program prodloužil životnost tramvají T3 a jejich modifikací do nástupu nízkopodlažních vozů. Celkem 315 vozů vzniklo přímou rekonstrukcí původních tramvají T3 a do provozu bylo zařazováno v letech 2001–2010 v číselné řadě 8211–8245 a 8300–8579. Vozy „dvoustovkové“ řady byly modernizovány v šumperské společnosti Pars Nova v kooperaci při některých činnostech se samotným Dopravním podnikem Praha. „Třístovkovou“ řadu již modernizovala přímo Opravna tramvají pražského Dopravního podniku. Shodná koncepce modernizace byla uplatněna i u 35 vozů typu T3R.PV s novou vozovou skříní VarCB3.
Práce na opravě tramvajové trati mezi Vltavskou a Těšnovem pokračují. Na Těšnově došlo ke snesení původních velkoplošných panelů BKV, odfrézování podkladních vrstev a probíhá pokládka nového asfaltového podkladu. Opravné práce se nevyhýbají ani kolejovým konstrukcím na výjezdu ze smyčky Těšnov a na přilehlé křižovatce. Bez velkoplošných panelů BKV je také vyústění tramvajové trati z podjezdu na Hlávkův most, kde se po ukázala původní konstrukce tramvajové tratě v tomto místě - dřevěné pražce, pravděpodobně na štěrkovém loži, zabetonované do betonové desky. Dalším úsek bez panelů je mezi Štvanicí a Vltavskou. Na Vltavské se práce soustředí také na rozjezdovou výhybku křižovatky od Hlávkova mostu a oblouk od Holešovické tržnice na Hlávkův most.
To, že se bez přestupů tramvajemi mezi Dělnickou a Palmovkou nesvezeme hezkých pár let je naprosto zřejmé. Dnes Dopravní podnik zahájil demontáž tratě mezi obratištěm Libeňský most a Palmovkou. Zachován zůstává cca 200 metrů dlouhý úsek od Palmovky, následuje demontáž cca 100 metrového úseku přes most nad Voctářovou ulicí. Dalších cca 50 metrů je demontováno mezi obratištěm Libeňský most a tzv. inundačním mostem díky jehož havarijnímu stavu byl provoz veškerých druhů dopravy na Libeňském soumostí přerušen. Na samotném tzv. inundačním mostě demontáž kolejí neprobíhá. Část vyzískaných velkoplošných panelů by měla být použita k opravě trati na Hlávkově mostě.
Od 17. února 2024 probíhá oprava tramvajové trati v úseku Vltavská - Těšnov. Tramvajová trať na Hlávkově mostě je vybudována ve velkoplošných panelech BKV. V rámci její opravy DPP panely demontuje, nahradí poškozené kusy a kompletně vymění asfaltové podloží, na kterém jsou velkoplošné panely BKV umístěny a pryžové profily, které upevňují kolejnice do panelů. Kromě toho vymění kolejnice a dožívající výhybkové systémy v úseku.
Dopravní podnik hl. m. Prahy začne od soboty 17. února 2024 s plánovanou a nezbytnou opravou tramvajové tratě na Hlávkově mostě a v oblasti zastávek Těšnov, která potrvá zhruba pět týdnů do úterý 26. března 2024. Jedná se o první rozsáhlejší opravu tramvajové sítě v Praze v letošním roce. Z tohoto důvodu bude po celou dobu stavebních prací obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Těšnov – Vltavská. Tramvaje se na Hlávkův most vrátí od úterý 26. března 2024 od ranního výjezdu. Od soboty 17. února 2024 od ranního výjezdu se současně v omezené podobě vrací provoz tramvají na část Libeňského soumostí, a to na úsek mezi zastávkami Maniny a Libeňský most, kam budou zajíždět linky č. 1 a 27.
Tramvajová trať na Hlávkově mostě je vybudována ve velkoplošných panelech BKV. V rámci její opravy DPP panely demontuje, nahradí poškozené kusy a kompletně vymění asfaltové podloží, na kterém jsou velkoplošné panely BKV umístěny a pryžové profily, které upevňují kolejnice do panelů. Kromě toho vymění kolejnice a dožívající výhybkové systémy v úseku.
Od stejného termínu, tj. od soboty 17. února 2024 od ranního výjezdu, se na část Libeňského soumostí, v úseku mezi zastávkami Maniny a Libeňský most vrací v omezené podobě tramvajový provoz. Umožní to dočasný kolejový přejezd tzv. Californien, který byl umístěn v prostoru stávajících zastávek Libeňský most, které byly odstraněny. Dočasné zastávky Libeňský most vybudované z velkoplošných panelů BKV byly posunuty o cca 90 metrů blíže k zastávkám Maniny. Do ukončení denního provozu dne 25. března 2024 sem budou zajíždět linky 1 a 27. S ohledem na další stavební práce, opravy a rekonstrukce plánované různými subjekty v Praze dojde od 26. března 2024 k další úpravě linkového vedení tramvají.
V roce 2024 slaví pražské metro své padesáté narozeniny a toto významné jubileum si připomíná také jednotka Historická vozidla pražského Dopravního podniku, starající se o historický a retroprovoz povrchové části pražské městské hromadné dopravy.
Vůz typu T3SUCS #7188, který byl vyroben ve smíchovské továrně ČKD Tatra Smíchov, nacházející se u stanice metra linky B Moskevská (dnes Anděl) v roce 1986 byl u této významné příležitosti z vnější strany upraven polepem do podoby fiktivního vozu metra typu Ečs, který v roce 1974 zahajoval provoz pražského metra. Na čele vozu je umístěn originální znak pražského metra, typický právě pro vozy Ečs.
Ve voze samotném pak hlášení tramvajových zastávek nahradilo hlášení stanic (podobně jako v metru) s tím, že standardní hlas linky 23 v podobě Zbyňka Štíbra doplňují u stanic metra právě hlasy Vám jistě známé z podzemních tras. Ve stanici Malostranská Vás tedy uvítá Světlana Lavičková, ve stanicích Národní třída a Karlovo náměstí Eva Jurinová a u stanice I.P.Pavlova Tomáš Černý.
V podhledech naleznete stručné informace z historie pražského metra.
A tak tedy „ukončete, prosím, výstup a nástup, dveře se zavírají“.
V konečné stanici pak nezapomeňte vystoupit vpravo, ve směru jízdy! Šťastnou cestu na lince 23!
#prtky #prazsketramvaje #ckd #t3sucs #vozovnastresovice #muzeummhd
Výstavba nové haly pro silniční vozidla v areálu vozovny Střešovice začíná být čím dál tím více viditelná. Před čtvrtou lodí tramvajové vozovny (koleje č.16. - 20.) tak došlo ke snesení trolejového vedení a tato část vozovny je po dobu stavby pro provoz nevyužitelná.
Důvodem dnešního krátkodobého přerušení provozu tramvají v Chotkově ulici byla výměna sjezdové výhybky křižovatky Chotkovy sady směr Malostranská a kolejnic u rozjezdové výhybky v opačném směru. Foto Blekota
Se zahájením denního provozu v pondělí 5. února dojde k obnovení provozu tramvají přes zastávky Hlavní nádraží, jehož přerušení bylo vyvoláno havarijní opravou vodovodu pod tramvajovými kolejemi v křižovatce Bolzanovy a Opletalovy ulice. Na své trasy se tak přes zastávku Hlavní nádraží vrátí denní linky 5, 9, 15 a 26, doplněné nočními linkami 95 a 98. Protože však nadále pokračuje výluka Škrétovy ulice, je stále upravena trasa linky 5, která z Olšanské ulice nejede přes Ohradu k Vozovně Žižkov, ale míří přes Želivského k Olšanským hřbitovům, kde se promění na linku číslo 15 pokračující na Smíchov.
Developerské projekty přinesly přestavby dvou tramvajových zastávek a přilehlých světelných signalizací. Obnova SSZ 9.221 Poděbradská – U Tesly proběhla v rámci přesunu zastávky a sloučení přechodu a sousední křižovatky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. S ohledem na nedostatečný předstih přihlášení ve směru do centra a krátké prodlužování pro tramvaje dochází v tomto směru k častějšímu zastavování vlaků. Stav se ještě zhorší se zvýšením zatížení křižovatky, které nastane s dokončováním okolní výstavby. Signalizace při přecházení z chodníku na chodník neobvykle přeruší chodeckou zelenou přes vozovky, tedy zdrží chodce před poslední částí přechodu a také čekající auta. Obnova SSZ 0.350 Vinohradská – Hagibor přinesla přípravu na budoucí křižovatku a také posun zastávky. Preference tramvají funguje vkládáním, prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. Oba semafory mají zalomený přechod s tím, že volno pro tramvaje, které se pohybují v hlavním směru, je vybíráno výlučně na výzvu a současně i v závislosti na přecházení chodců. Náhradní detekce tramvají je zajištěna kontaktním zámkem. V noci fungují světla v režimu fáze blikající žlutá se zapnutím chodcem, bez preference MHD.
Na Výstavišti probíhají zkušební jízdy trolejového vedení pod nivě vybudovaným mostem železniční estakády s měřícím vozem T3 #5521. #prtky #prazsketramvaje #t3 #ckd @Tramfantik
Z důvodu havárie vodovodního řadu dochází od zahájení nočního provozu v noci ze středy 24. na čtvrtek 25. ledna 2024 do odvolání k dočasnému přerušení provozu tramvají v úseku Hlavní nádraží – Viktoria Žižkov.
https://www.dpp.cz/omezeni-a-mimoradne-udalosti/detail/21154
V ulicích se tak objeví novinka - dvojí tzv. řetězení vlaku (převlečení na jiné číslo) během jedno tzv. půlkola. Vlak linky 13, který vyjede od Muzea projede smyčkou Olšanské hřbitovy, kde se změní na číslo linky 15 a pokračuje k Viktorii ŽIžkov. Zde se změní na linku číslo 5 a pokračuje k Vozovně Žižkov. No a podobně tomu bude opačně. Vlak, který od Vozovny Žižkov vyjede jako linka 5 přijede k Viktorii ŽIžkov, kde se změní na linku číslo 15, která se vydá směr Olšanské hřbitovy. Po průjezdu smyčkou se z něj stane linka 13 a po Vinohradské se vydá k Muzeu. /foto ilustrační/
Z důvodu rekonstrukce kanalizace dochází od pondělí 22. ledna 2024 (od zahájení denního provozu) do čtvrtka 22. února 2024 (do ukončení denního provozu) k přerušení provozu tramvají v úseku I. P. Pavlova – Muzeum.
Na Výstavišti došlo ke snesení ochranné konstrukce nad ulicí Dukelských hrdinů. Nad tramvajových kolejemi se tak odkryl oblouk vznikající železniční estakády.
Pražský Dopravní podnik dnes představil nový typ tramvaje Škoda 52T ForCity Plus Praha vycházející koncepčně z typů 29T a 30T pro Bratislavu.
Jedná se o 100% nízkopodlažní pětičlánkovou tramvaj s délkou 32 metrů – prostor celé tramvaje je bez jediného schodu, včetně prostoru nad podvozky. ℹ️Autory designu je tým designerů ze Škoda Group pod vedením Tomáše Chludila.
Vozy budou mít ergonomicky řešený salon pro cestující, včetně prostornějšího průchodu mezi jednotlivými články. Součástí bude také Antikolizní systém – podpůrný systém pro nouzové brzdění v případě detekce překážky. Chybět nebude celovozová tzv. zelená klimatizace pro cestující i řidiče – klimatizace s ekologickým chladivem. V interiéru se objeví nové polstrované sedačky – 70 polstrovaných sedaček z nichž 44 je po směru a 26 proti směru jízdy a nový velkoplošný informační systém ve vozidle (širokoúhlé obrazovky přes celou šíři uličky)
ℹ️S dodavatelem Škoda Transportation byla podepsána smlouva na nákup až 200 tramvají tohoto typu. Závazně dojde k objednávce 40 z nich. S dodávkou prvních 20 vozidel se počítá v prosinci roku 2025 a dalších 20 tramvají bude dodáno v roce 2026.
Po roce a čtvrt od zprovoznění smyčky Depo Hostivař jsou semafory u vjezdu do terminálu v dynamickém řízení. S preferencí tramvají však funguje pouze jeden z nich. Preference byla obnovena na původním SSZ 0.632 Černokostelecká – Sazečská, dokonce s mírným vylepšením úpravou detekce do centra. Preferenci zajišťuje prodlužování, vkládání a předvýběr vlastní fáze a předvýběr kolizní fáze. Zřetelná většina tramvají projíždí plynule. V dynamickém řízení bez preference tramvají funguje sousední SSZ 0.637 Černokostelecká – smyčka Depo Hostivař, které je s SSZ 0.632 v dynamické koordinaci. Drobným preferenčním zásahem je pouze mírný předvýběr vlastní fáze. Prodlužování vlastní fáze odpovídá míře prodlužování od vozidel na sousední křižovatce. Plynulý průjezd tramvaje je tak do značné míry věc náhody a dochází k častějšímu zastavování vlaků, dokonce i v situaci, kdy stále stojí auta. Přesto došlo změnou ke zlepšení, protože výběry signálů pro tramvaje jsou zařazovány v pořadí dle reálných nároků tramvají. Terminál Depo Hostivař byl uveden do provozu v srpnu 2022. Nový semafor na vjezdu do smyčky začal fungovat s pevnými programy. Ty byly nasazeny i na vedlejší starší semafor na křižovatce se Sazečskou, který původně fungoval s preferencí.
Všechny světelné signalizace na nové tramvajové trati na Dědinu již jsou s preferencí tramvají. Na začátku prosince byla preference zprovozněna na třech signalizacích na Divoké Šárce. SSZ 6.169 Evropská – Vlastina, které se nachází v klíčovém odbočení tramvaje z Evropské ulice, upřednostňuje tramvaje předvýběrem, vkládáním a prodlužováním vlastní fáze. Sousední SSZ 6.123 Evropská – Libocká funguje s prodlužováním a předvýběrem vlastní fáze a předvýběrem kolizní fáze. SSZ 6.162 Evropská – smyčka Divoká Šárka, které jako jediné bylo na tramvajové síti před výstavbou trati, umí prodlužovat a předvybírat fázi pro tramvaje a předvybírat kolizní fázi. Semafory fungují ve složité dynamické koordinaci, která umožňuje preferenci MHD a současně synchronizaci všech uzlů. Skupinu řídí semafor na odbočení tramvaje z Evropské. Funguje zde rovněž preference autobusů, přičemž na SSZ Evropská – Libocká odbočuje autobus z kolejí na tramvajový signál vpravo do Libocké ulice. Lze očekávat doladění semaforů dle zkušeností z provozu. Tramvajová trať na Dědinu byla zprovozněna na konci října, preference na Divoké Šárce byla tedy doplněna po necelých dvou měsících.