V roce 1997 oslavila motolská vozovna své již šedesáté narozeniny. Přes tento v lidském
životě dlouhý časový úsek je třetí nejmladší pražskou tramvajovou vozovnou, která navíc
do ulic vypravuje v současné době nejmodernější typ tramvají Škoda 14T.
Potřeba
stavby nové tramvajové vozovny v jihozápadní části tramvajové sítě byla dána zvyšováním
počtu souprav v provozu. Dosavadní vozovny v této oblasti
již svojí kapacitou nestačily.
košířskou vozovnu pro 45 vozů postavily Elektrické
podniky v roce 1902.
smíchovskou vozovnu, také
pro 45 vozů (ale na polovičním počtu kolejí) v dnešní ulici Na Valentince uvedly do
provozu v roce 1915. Obě shodou okolností dodnes stojí, ale léta již slouží jinému poslání,
než je odstavování tramvajových vozů. Již v roce 1919 se v úvahách Elektrických podniků
objevuje myšlenka na prodloužení stávající tramvajové tratě od
košířské vozovny až do Motola, včetně nové vozovny v této oblasti.
Trvalo však dalších takřka deset let, než se myšlenka této tratě a nové vozovny počala
zhmotňovat. A tak obě vozovny -
košířská i
smíchovská
trpěly přeplněností a vozy odstavovaly i pod širé nebe.
Stavební povolení pro novou vozovnu získala Správní rada Elektrických podniků takřka
dvacet let od prvotní myšlenky - v roce 1936 -, ale o to rychleji se započalo s výstavbou.
Stavěla se zatím jen první polovina o dvou lodích po šesti kolejích (v dnešním číslování
koleje 13 - 24, tedy část bližší k Plzeňské třídě) pro 120 vozů. K tomu příslušely dílny,
sklady a administrativní budova. Území bylo sice vybráno velmi vhodně, terén byl však
"prosycen agresivní spodní vodou". (Což se ostatně projevilo také během výstavby haly
denního ošetření v devadesátých letech.) Přesto se podařilo vozovnu dokončit v potřebném
termínu. Současně se stavbou vozovny byly zahájeny práce na stavbě nové tratě. Od 7. července
|
|
1937 po ní začaly jezdit nákladní vlaky se stavebním materiálem.
A v sobotu 27. listopadu 1937 se v Motole konala veliká sláva. Za účasti primátora, jeho
náměstků, členů Správní rady Elektrických podniků a zástupců místní samosprávy byla slavnostně
otevřena nová tramvajová trať a současně se svému účelu předávala nová vozovna. Vyvrcholením
oslav byla prohlídka nové vozovny s prostornou halou se svařovanou lehkou železnou střešní
konstrukcí. Kromě 12 krytých kolejí byly podél haly postaveny ještě tři nekryté odstavné koleje
a jedna kolej ke kotelně. Celkové náklady na výstavbu vozovny se pohybovaly okolo 10 miliónů korun.
Tramvajová trať svezla první cestující 1. prosince 1937 a o dva dny později zahájila vozovna
při večerním zatahování vlaků svůj provoz.
Tramvajová trať tehdy končila u vozovny. Prodloužení o jednu zastávku dále bylo vybudováno až v roce
1946. V té době již pražský
Dopravní podnik netrpělivě očekával
první tramvaje zcela nového typu a to byl více než vhodný impuls k prosazení dostavby druhé poloviny
vozovny s technickým zázemím (v dnešním číslování koleje 1 - 12). Stavba měla termín dokončení k 31.12.1949,
jenže jiné údaje hovoří o konci roku 1950 a o užívací povolení bylo zažádáno až v roce 1953...
Téjedničkám patřila motolská vozovna od samého počátku a v roce 1956 jich tu bylo
z pražských vozoven deponováno nejvíc - 35. Ostatně i
Tédvojky
a
Tétrojky při svém příchodu do Prahy měly své první útočiště právě v motolské
vozovně. Vždyť i vozy
T6A5 se nejprve objevily v Motole, stejně jako první nízkopodlažní vůz Škoda 14T. Specializace vozovny
na údržbu řady T si vynutila instalaci prvního prototypového brusu na broušení nákolků. Když došlo
v červenci roku 1971 na rekonstrukci kolejiště vlastní vozovny, musely se tramvaje odstavovat přímo na
Plzeňské třídě. Obrovským přínosem se stalo zprovoznění západního vjezdu do vozovny 7. února 1972, čímž
došlo k výraznému zjednodušení manipulací s tramvajovými vlaky.
Protože se po zprovoznění tohoto vjezdu původní dvojkolejný trojúhelník ve starém vjezdu používal již jen k vyjíždění na trať, byl v roce 1987
zredukován na jednokolejný a o dva roky později se uskutečnila zatím největší přestavba kolejiště vozovny
pro deponaci vozů
KT8D5, které nakonec z Motola zmizely do vozovny
Hloubětín.
V posledních letech proběhla rozsáhlá rekonstrukce vozovny, která zahrnovala vybudování nového dílenského
zázemí na severní straně depa (23. a 24. kolej) a při přepažení došlo k trvalému vyloučení 22. koleje. V
tomto novém zázemí je umístěn soustruh na kola, zvedáky pro možnost otáčení podvozků a sklad. Dokončena byla
i hala denního ošetření, včetně nového zařízení na dopravu a doplňování písku do
tramvajových vozidel. Toto zařízení - první v České republice - umožňuje doplňování písku do vozidel automatizovanou cestou.
V současné době vypravuje vozovna Motol vozy T6A5, 12 vozů T3R.PV, vůz Škoda 14T a sněhový pluh ev.č.5404.