Snad žádné tramvajové vozidlo v síti
Dopravního podniku Praha
neprovázely tak důkladné zkoušky průchodností sítí Elektrických drah, jako vůz KT8D5, jehož prototyp pražské
ulice spatřily v roce 1985.
Politické zadání výroby tohoto typu totiž přineslo požadavek na obousměrnou, článkovou tramvaj,
jejíž všechny dveře budou v jedné rovině. A jeho splnění způsobilo, že "kátéčko"
značně nadchází v obloucích, leckde se díky tomu dostává se na protisměrnou kolej a lehce místy hobluje chodník. Při
důkladných zkouškách se zjistilo, že v Praze existuje několik desítek míst, která budou pro vůz KT8D5 při setkání se
s protijedoucí tramvají neprůjezdná, či průjezdná jen s velkými obtížemi.
Samozřejmě se později při mimořádných výlukách a tím způsobených odklonech dopravy sice zjistilo, že po rekonstrukci
nejhorších míst a při respektování běžných opatření v bezpečnosti provozu může vůz KT8D5 zajíždět prakticky kamkoliv.
Nepříliš příznivě se k novým tramvajím postavila vždy konzervativní pražská veřejnost, která kritizovala užší dveře u čel
vozů, nedostatečné větrání v letních měsících a uspořádání interiéru. Zkušenosti z prvních let provozu těchto vozidel a reálně
existující potřeba obnovovat vozový park dovedla Dopravní podnik Praha
k úmyslu pořizovat vedle vozů KT8D5 i vozy KT8C5 s lepšími profilovými parametry
a jednosměrné vozy KT8A5. K jejich nákupu však již nedošlo a v roce 1990 byly ze
strany Dopravního podniku Praha vozy KT8D5 včetně všech modifikací odmítnuty,
přestože se původně předpokládalo dodání asi 200 vozů. Jejich konstrukce umožňovala využití i pro předměstské a meziměstské
dráhy bez smyček. Mohly být dodávány i ve verzi bez schodů, k čemuž došlo až u vozů pro filipínské hlavní město Manilu.
Vůz KT8D5 je tříčlánkový obousměrný vůz s tyristorovou regulací TV3. Karoserie je složená ze tří článků (A, B a C), které se od
sebe navzájem liší a nejsou zaměnitelné. Články spojují klouby, které spočívají na kolébce středních podvozků, mezera mezi články
je zakryta měchem a v interiéru gumovými zástěnami. Stanoviště řidiče je na obou koncích vozu (články A a B). Velmi netradičně
jsou v pražských podmínkách řešeny orientace - střešní s číslem linky jako převíjecí, čelní s názvem konečné zastávky pak listová.
Vůz ev.č.9030 byl vybaven maticovými transparenty BUSE. Všechny vozy jsou jako první v Praze vybaveny také digitálním hlásičem APEX nového
typu (dalšími následovníky jsou vozy T3R.P).
|
|
Vozy KT8D5 byly
Dopravnímu podniku Praha předány ve třech "vlnách".
Nejprve, v roce 1986, byly dodány vozy ev.č.9001 - 9004 z ověřovací série. Od dalších vozů se liší provedením
střešních krytů, které ukrývají dvě sady brzdových odporníků, motorventilátor a dohřívací topnice pro vytápění vozu -
nástavba je nižší a je prodloužená dopředu, takže zakrývá základnu pantografu, který složený působí dojmem, že
je částečně zapuštěný do střechy. Vozy byly opatřeny poloautomatickými spřáhly ESW, která byla zcela neuváženě
demontována a nahrazena spřáhly pražského typu. Vozy se dále odlišují rozmístěním prvků na panelech a dalšími detaily
na karoserii a v interiéru. Určitou zajímavostí je to, že u této série dostal každý článek své vlastní výrobní číslo,
zatímco u dále dodávaných vozů je jedno výrobní číslo pro celý tříčlánkový vůz. Od 14. března 1989 se začaly ve vozovně
Hloubětín objevovat nově vyrobené články pro další vozy. Pracovníci ČKD Praha
prováděli jejich kompletace a celkové oživování. Jednotlivé články
se spojovaly naprosto náhodně, tak jak byly odstaveny
v hale depa a teprve potom byly vozy opatřeny výrobními a evidenčními čísly. V roce 1989 tak byly "sestaveny" vozy ev. č. 9005 - 9028
a o rok později dodávku uzavřely vozy ev. č. 9029 - 9048. Vozy KT8D5 byly
nejprve přiděleny do vozovny
Hloubětín, třetí dodávka z roku 1990 se objevila ve vozovně
Motol. V roce 1995 došlo ke změně
v umístění vozů.
Dopravní
podnik Praha obdržel první vozy nového typu
T6A5 přidělené do vozovny
Motol a z důvodu sjednocení vozového parku byly všechny
článkové vozy KT8D5 soustředěny do vozovny
Hloubětín a zde jsou umístěny dosud. V posledních
letech vozovna
Hloubětín vozy
KT8D5 standardně vypravuje na linky 1, 3, 19 a 24. Poměrně často se pak
objevují na linkách 4, 11, 16, 17, 25 a 26 (zejména při výlukových opatřeních, kdy
Hloubětín nevypravuje některou
ze standardních linek). Největší využití však vozy skýtají po nákupu povrchové výhybky
Kalifornien, kdy jsou využívány
pro svou obousměrnost k zajištění dopravy takřka až k místu rekonstrukce tramvajové
trati.
Fotografie: © Pražské tramvaje