|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KT8A5 - nezrealizovaný prototyp
Tramvajový vůz typu KT8A5 měl být osminápravovým tříčlánkovým vozidlem, určeným pro jednosměrný provoz. Tramvajové vozy KT8A5
měly být provozovány samostatně nebo spřažené do souprav o dvou vozech, ovládaných z jednoho řidičského stanoviště. K realizaci
alespoň jednoho prototypu však nikdy nedošlo.
Více nám o voze KT8A5 tedy sdělí jen obsah propagačních materiálů výrobce, ČKD Praha, závod Tatra:
Podvozek:
Vůz má dva podvozky vnější a dva podvozky vnitřní, odlišující se provedením kolébek a uložením skříně vozu. Podvozky jsou dvounápravové,
dvoumotorové s vnitřním rámem a dvojitým vypružením.
Nápravová ložiska jsou uložena v kyvných ramenech, na nichž jsou umístěny pružiny primárního vypružení rámu podvozku. Sekundární vypružení kolébky podvozku je tvořeno ocelovými pružinami, které jsou doplněny pružnými dorazy a hydraulickými tlumiči. Přenos výkonu od trakčního motoru na nápravu se uskutečňuje kloubovým hřídelem a nápravovou převodovkou. Podvozek je vybaven třemi nezávislými druhy brzd. Provozní brzda je elektrodynamická rekuperační brzda. Při jejím použití pracují trakční elektromotory v generátorickém režimu a získaná energie se vrací zpět do napájecí sítě nebo je mařena v brzdových odpornících. Je-li účinek elektrodynamické brzdy již neefektivní, uvádí se samočinně do činnosti zajišťovací mechanická třecí kotoučová brzda s elektrohydraulickým ovládáním uložená na hřídeli trakčního motoru. U této brzdy je brzdná síla vyvozována silou brzdové pružiny a ovládána změnou tlaku brzdové kapaliny. Jako přídavná brzda jsou v podvozku použity dvě elektromagnetické kolejnicové brzdy napájené z akumulátorové baterie. Rozchod : 1435 mm, 1524 mm.
Skříň vozu:
Jednotlivé články tramvajového vozu jsou spojeny přechody, umožňujícími cestujícím a obsluze přecházet z jednoho článku do druhého. Každý přechod je po celém obvodu zakryt pryžovým segmentovým měchem, který chrání prostor přechodu před povětrnostními vlivy a zabraňuje pronikání nečistot do vozu. V prostoru přechodu a jeho bezprostředním okolí jsou umístěna svislá přídržná madla. Podlaha, vytvořená z vodovzdorných překližek, je ve střední části opatřena odnímatelnými víky pro přístup do kabelového kanálu. Sedadla pro cestující jsou čalouněná. Rámy sedadel z ocelových trubek jsou připevněny k podlaze a k bočnici. Na pravé straně vozu je pět čtyřkřídlových skládacích dveří. Ovládání dveří je elektromagnetické, ovládací mechanismus je umístěn v nadedveřním krytu. Všechny dveře mohou ovládat cestující pomocí tlačítek umístěných vně i uvnitř vozu v blízkosti dveří. Větrání prostoru pro cestující je přirozené pomocí oken otevíratelných v horní i spodní části. Všechna okenní skla jsou z bezpečnostního skla uložená do pryžových profilů. Vytápění prostoru pro cestující je zajištěno elektrickými odporovými topnicemi napájenými z trakčního vedení umístěnými v bočních kanálech vozové skříně. Topný výkon lze regulovat ve dvou stupních. Vnitřní osvětlení prostoru pro cestující zajišťují zářivková svítidla umístěná ve stropních krytech. Svítidla jsou napájena z baterie samostatnými tranzistorovými měniči.
Stanoviště řidiče:
Vůz má v přední části vozu uzamykatelné stanoviště řidiče. Stanoviště je vybaveno nutným zařízením pro provozní ovládání vozu. Provozně důležité
a informační prvky, nutné pro bezpečné ovládání vozu, jsou soustředěny v přímém dosahu a v zorném poli řidiče na řídícím panelu.
Stanoviště je samostatně větráno a vytápěno teplovzdušnou soupravou, umístěnou pod podlahou. V zimním období zajišťuje vytápění dobrý výhled řidiče ofukováním čelního a bočních oken teplým vzduchem. Za zhoršených povětrnostních podmínek udržují čistotu čelního okna stěrače s ostřikovači.
Elektrická výzbroj:
Vozidlo je vybaveno moderní elektrickou výzbrojí s tyristorovou pulzní regulací trakčních motorů. Trakční obvod je rozdělen na čtyři shodné,
zcela samostatné části, které přísluší vždy k jednomu podvozku vozidla. Oba trakční motory podvozku jsou spojeny trvale do série a jsou řízeny
jedním pulzním měničem při rozjezdu a elektrodynamickém brzdění. V případě potřeby lze vypnutím jednotlivých podvozků (max. dva vypnuté podvozky)
přejít na režim nouzové jízdy. Mechanické brzdy vypnutých podvozků při tom zůstávají ve funkci.
Požadované jízdní a brzdové vlastnosti vozidla zajišťují dva elektronické regulátory, každý pro dva pulzní měniče. Každý regulátor je vybaven obvody pro příjem signálu s informacemi z řídící části vozidla a z regulační smyčky pohonu vozidla. Zdroje pro napájení ovládacích a pomocných obvodů tvoří statický měnič a akumulátorová baterie. Statický měnič pracuje trvale paralelně s akumulátorovou baterií, která pokrývá špičkové odběry. Součástí elektrické výzbroje je i systém protismykové a protiskluzové ochrany, zajištující vzhledem k ideálním regulačním vlastnostem tyristorového pulzního měniče rychlé vyrovnání rozdílu obvodových rychlostí hnacích náprav. To vede nejen ke zvýšené provozní bezpečnosti při brzdění, ale i ke zmenšení opotřebení obručí.
Zdroj a nákres vozu: ČKD Praha, závod Tatra
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |