Vozy Vario LF plus/o aneb olomoucká tramvajová rarita

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vozy Vario LF plus/o
aneb olomoucká tramvajová rarita


Ve výstupní zastávce smyčky Neředín, krematorium řidič po střídání kontroluje soupravu vozů Vario LF plus/o ev.č.106+105. Snímek zachycuje pohled na, v tuto chvíli nevyužívanou, levou bočnici ve směru jízdy.  | 14.10.2013

Standardní vybavení stanoviště řidiče vozu Vario LF plus/o. | 14.10.2013
Monitory vnitřního kamerového systému na stanovišti řidiče vozu Vario LF plus/o. | 14.10.2013
Zástěna stanoviště řidiče. | 14.10.2013
Zástěna stanoviště řidiče. | 14.10.2013
Pohled z nízkopodlažní části vozu Vario LF plus/o ke stanovišti řidiče. | 14.10.2013
Pohled ze zadní části vozu Vario LF plus/o ke stanovišti řidiče. | 14.10.2013
Jedna z interiérových kamer ve voze Vario LF plus/o. | 14.10.2013
Pohled od stanoviště řidiče na zadní část vozu Vario LF plus/o. | 14.10.2013
Zadní plošina vozu Vario LF plus/o s dvojicí polstrovaných opěrek pro stojící cestující. | 14.10.2013
Většina sedaček v interiéru vozu Vario LF plus/o je umístěna podélně. | 14.10.2013
Většina sedaček v interiéru vozu Vario LF plus/o je umístěna podélně. | 14.10.2013
Nechybí výrobní štítek. | 14.10.2013
Obrazovka oboustranného interiérového informačního LCD panelu vozu Vario LF plus/o. | 14.10.2013
Velikost posuvného větracího okénka můžeme cestujícím vozu Vario LF plus/o jen závidět... | 14.10.2013

Novinkou ve vozovém parku olomouckých tramvají se na počátku roku 2013 staly oboustranné vozy z rodiny Vario LF, zkonstruované dle specifických požadavků Dopravního podniku města Olomouce. Nutnost pořízení nových vozů byla vyvolána výstavbou tramvajové tratě na Nové Sady, která je, s ohledem na nedostatek finančních prostředků budována etapovitě. Ukončení každé etapy tramvajové tratě není realizováno smyčkou, ale kusým zakončením s přejezdy. Nutností se tedy staly vozy, umožňující obousměrný provoz, jimiž olomoucký Dopravní podnik nedisponoval.

Abych těch negací nebylo málo, pořízení jakékoliv nové tramvaje v olomouckých podmínkách vyvolává problém s jejím deponováním. Stařičká vozovna, pamatující zahájení provozu tramvají v roce 1899, není nafukovací a proto byla, oproti variantě nákupu obousměrných článkových tramvají, upřednostněna varianta koncepčně vycházející z vozů ČKD Tatra T5C5, provozovaných v Budapešti, tedy vozů se stanovištěm řidiče na jedné straně a dveřmi v obou bočnicích. Pro zajištění obousměrného provozu je tedy nutné zajistit provozování dvou vozů, spřažených zadními čely (spojení „PX“) k sobě.

Vozy dodané do Olomouce tedy sice vychází z koncepce standardních vozů řady Vario LF, ale na první pohled se odlišují umístěním dveří pro nástup cestujících do obou bočnic. V pravé jsou umístěny troje, v levé dvoje. Kromě nezvyklého provedení dveří na obou bočnicích se oproti dosavadním vozů řady Vario LF vizuálně jednoznačně odlišují zvýšenou střešní nástavbou, která ukrývá veškerou elektrickou výzbroj umístěnou na střeše vozu. Na stanovišti řidiče jsou umístěna elektricky sklopná zrcátka, která se na neaktivním stanovišti automaticky sklopí a naopak vyklopí ta, jenž jsou v čele soupravy.

Většina z 26 sedadel v interiéru je umístěna ve vyvýšených oddílech vozu nad podvozky v podélné variantě, na zadní plošině jsou dva polstrované opěráky pro cestující.

Vozy Vario LF plus/o jsou vybaveny elektrickou výzbrojí od Škody Elektric, přesto jsou plně spřahovatelné nejen s vozy se shodnou výzbrojí, ale též s vozy s výzbrojí Europuls od firmy Cegelec, což bylo jedním z požadavků Dopravního podniku, aby při vytváření souprav nebyl nijak omezován.

První dva dodané vozy Vario LF plus/o nesoucí ev.č.101 a 102 byly po sérii zkušebních jízd, vypraveny do provozu s cestujícími 11. května 2013.

Čelo vozu Vario LF plus/o. | 14.10.2013
Zadní čela spojené dvojice vozů Vario LF plus/o ev.č.110 a 109 na straně nástupu, tedy pravé. | 14.10.2013 Zadní čela spojené dvojice vozů Vario LF plus/o ev.č.106 a 105 na levé straně. | 14.10.2013 Propojení vozů po elektrické stránce je řešeno kabelem, jehož zásuvky jsou umístěny u hlavy spřáhla. | 14.10.2013 Vozy Vario LF plus/o lze samozřejmě spřahovat nejen zadními čely k sobě, ale také standardně kabinami ve směru jízdy, jak dokazuje souprava ev.č.103+104. | 14.10.2013 Vozy Vario LF plus/o lze samozřejmě spřahovat nejen zadními čely k sobě, ale také standardně kabinami ve směru jízdy, jak dokazuje souprava ev.č.104+103, jen ty dveře vlevo působí ještě podivněji než při spojení PX :-). | 14.10.2013
Pohled na pravou bočnici soupravy vozů Vario LF plus/o ev.č.105+106... | 14.10.2013 ...a ta samá souprava v pohledu na levou bočnici... | 14.10.2013 ...stejná souprava ještě do třetice. Levý oblouk umožňuje názorně spatřit chybějící dveře v levé bočnici, u soupravy, při pravostranném provozu se vždy jedná o ty poslední. | 14.10.2013 Souprava vozů Vario LF plus/o ev.č.109+110 při čelním pohledu na pravou bočnici... | 14.10.2013 ...a ještě jednou tentokráte odzadu na levou bočnici. | 14.10.2013
Pohled na odjíždějící souprava vozů Vario LF plus/o ev.č.108+107. | 14.10.2013

S využitím podkladů firmy Pragoimex, a.s.


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024