|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Vozovna Pankrác
Ač se to někomu může zdát s podivem, dnešní podoba smyčky u vozovny Pankrác
je již čtvrtou variantou vratného zařízení v této lokalitě. Smyčky za ta léta měnily nejen podobu, ale také polohu.
Zahájení pravidelného provozu vozovny Pankrác vyvolaly v konečné stanici nesnáze s ukončením linky 19, která svým zakončením na přejezdu zejména ve špičce blokovala vyjíždějící vlaky z vozovny. Proto došlo k úpravě smyčky tak, že od 29. prosince 1927 měla dvě odjezdové koleje, které se do průběžné tratě napojovaly samostatně. V roce 1933 začala výstavba nové soudní budovy, která zásadně měnila podobu tehdejšího Soudního náměstí (dnešní náměstí Hrdinů) před budovou. Představám architektů nevyhovovala stávající tramvajová smyčka, která byla proto zrušena a 23. května 1933 nahrazena kolejovým trojúhelníkem zaústěným do ulice Na Veselí. V souvislosti s výstavbou automobilové Severojižní magistrály začaly být na Pankráci rušeny tramvajové tratě, 27. září 1970 byla zrušena trať vedoucí ulicí 5. května a následujícího dne byla nahrazena přeložkou v ulicích Na Pankráci, Na Veselí a Soudní. Před vozovnou byl zřízen atypický dvoukolejný vratný trojúhelník, v jehož přímé části byl v místě levých výhybek vložen pravý přejezd. Před soudní budovou byly koleje kuse ukončeny. Tramvaje mířící do vozovny obvykle zajely na pravou kusou kolej a přes přejezd couvaly do dvora vozovny. V Soudní ulici byly zřízeny pro potřeby vozovny dva křížové přejezdy, bližší k vozovně sloužil pro přejetí vlaků vyjíždějících ze 4. a 5. lodě po nesprávné koleji k přejetí na kolej správnou. Aby bylo možné, po zrušení tramvajové trati na Budějovické náměstí, zachovat provoz tramvají na Pankrác, bylo nutné ukončit tramvajovou linku na vratném trojúhelníku před vozovnou, což se neukázalo příliš šťastným rozhodnutím. Pro snazší obracení vlaků bylo nutné vybudovat na náměstí Hrdinů jednokolejnou smyčku s předjízdnou kolejí. Přestože šlo ve své podstatě o vložení dvou výhybek a jednoho křížení do stávající tratě, stavba, zahájená 2. července 1974 byla zcela dokončena až 2. ledna 1975. V jednotlivých etapách byl udržován jednokolejný provoz mezi křížovými přejezdy a vozovnou pro zachování jejího provozu. Vlaky linky 18 měly konečnou v zastávce Na Veselí a manipulačně obracely na dvoře vozovny. Od 14. srpna opět přepravovaly cestující až k vozovně a nadále obracely na trojúhelníku před vozovnou. Provoz na nové smyčce byl zahájen 22. prosince 1974. Při napojování sjezdové výhybky smyčky musela být zrušena rozjezdová výhybka prvního křížového přejezdu. Ani po výstavbě smyčky nedošlo k odstranění kolizního místa na výjezdu z vozovny, kdy vlaky vyjíždějící z 16. - 23. koleje stále jely až k přejezdu po protisměrné koleji. Publikace pro řidiče tramvají "Plánky kolejišť" z roku 1986 již obsahuje výkres nové smyčky, která se realizace dočkala až v roce 1995. Výluka tratě před vozovnou pro její realizaci začala 22. srpna 1995, vlaky vozovny Pankrác byly odstavovány během víkendů celodenně a v pracovní dny mezi 18:00-6:00 v úseku Černokostelecká - Ústřední dílny DP. Během rekonstrukce byl kolejový trojúhelník před vozovnou redukován na jednokolejný a smyčka, dosud pojížděná proti směru hodinových ručiček, je pojížděna po jejich směru. Výjezd ze smyčky je samostatným obloukem, který se napojuje až před nástupní zastávkou, každá z kolejí smyčky se napojuje z hlavní tratě samostatnou výhybkou. Zatímco původní uspořádání smyčky nabízelo cestujícím výstupní zastávku společnou pro zatahující i obracející vlaky, nově je naopak společná nástupní zastávka pro vlaky vyjíždějící a obracející. Průjezd smyčkou je tak po rekonstrukci zcela oddělen od manipulační tratě vozovny. Protože v době zprovoznění smyčky ještě nebyla dokončena přestavba kolejové harfy vozovny samotné, byl před areál vozovny vložen pravý přejezd, nahrazující snesený v Soudní ulici. Manipulační provoz bez cestujících byl před vozovnou obnoven 18. října, do pravidelného provozu byla nová smyčka uvedena 1. listopadu 1995. V průběhu roku 2004 došlo k rekonstrukci kolejové harfy vozovny, během níž byla kolejová spojka před vozovnou nahrazena křížovým přejezdem. Deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 10 vozů typu T. Obě koleje smyčky odbočují vlevo z traťové koleje samostatnými radiově ovládanými výhybkami s pružnými jazyky ev.č.517L1 a 517L2 do prostoru výstupních zastávek vnější a vnitřní koleje. Za odbočením se obě koleje napřímí, kolej vnější má výstup cestujících na výstupní ostrůvek, kolej vnitřní umístila výstupní zastávku na chodník. Vnější kolej smyčky pokračuje nadále přímo ke sjezdové výhybce s kolejí vnitřní, k níž se vnitřní kolej přiblíží levým obloukem a pravým obloukem. Kolej smyčky se začíná stáčet v pravém oblouku, přiblíží se k výjezdové koleji z areálu vozovny Pankrác a následně se s ní ve sjezdové výhybce sloučí ještě před nástupní zastávkou na hlavní trati.
Celá smyčka je zřízena klasickou konstrukcí kolejnic na příčných pražcích se zákrytem z velké žulové dlažby.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- Výstupní zastávka, vnější kolej smyčky Vozovna Pankrác na náměstí Hrdinů, za odbočením do smyčky, výstupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT. - Výstupní zastávka, vnitřní kolej smyčky Vozovna Pankrác na náměstí Hrdinů, za odbočením do smyčky, výstup na chodník pro jeden vlak 2xT.
Provozované linky na popisované smyčce:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |