|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vozovna Pankrác
Již od počátku své existence předpokládaly Elektrické podniky výstavbu tramvajové
vozovny v oblasti Michle. Dokonce byl již zakoupen pozemek u Botiče, vymezený dnešními ulicemi Nuselská,
Adamovská a Mendíků. V roce 1913 byl dokonce připraven a schválen projekt, ale vypuknutí první světové
války výstavbu vozovny přerušilo. Po válce byla myšlenka tramvajové vozovny v této oblasti oživena, ale hledal
se pro ni výhodnější pozemek. Když byla postavena tramvajová trať na dnešní náměstí Hrdinů, naskytla se
lákavá možnost získat výhodnější pozemek poblíž pankrácké trestnice.
S výstavbou vozovny se započalo v roce 1925 a do vínku dostala odstavné lodě v podobě ojedinělé železobetonové konstrukce. Provoz vozovna zahájila 10. října 1927, kdy vypravila na trať prvních 19 vlaků. Vozovna měla v době svého otevření pět lodí po pěti kolejích. Střední tři lodě byly v celé délce vybaveny prohlížecími kanály a sloužily tak nejen k deponaci, ale i údržbě vozů. Krajní lodě byly podsklepeny pouze v zadní části a sloužily zejména k odstavování vozů. Celkem bylo možné ve vozovně umístit 270 tehdejších vozů díky čemuž šlo o největší pražskou tramvajovou vozovnu. V celé délce zadní části odstavných lodí byly zřízeny dílny s příslušenstvím a dvě velká sila na písek. Od počátku byla vozovna vybavena objízdnou kolejí. V roce 1928 byl dokončen samostatný objekt na ruční umývání tramvají, který však svému účelu příliš dlouho nesloužil. Vozovna byla na tramvajovou síť původně napojena do dnešní ulice 5. května (tedy tam, kde burácí motory automobilů po Severojižní magistrále).
Související články: Vozovna Pankrác vjezd a výjezd Vozovna Pankrác na Černokostelecké ulici Rekonstrukce kolejové harfy vozovny Pankrác |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |