|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Pozůstatky tratě v Budějovické ulici
Zrušená tramvajová trať měla tu smůlu, že vedla ve shodné trase s tratí metra C, která se navíc otevírala v době, kdy se předpokládala všespasitelnost
metra pro pražskou dopravu. Že tomu tak není a nikdy nebude se ukázalo pozdě. Trať již byla zlikvidována...
Cesta za pozůstatky tramvajové tratě v ulicí Na Pankráci a Budějovické byla v roce 1995 radostnější, než-li dnes. V místě, kde levým obloukem odbočuje tramvajová trať k
pankrácké tramvajové vozovně do ulice Na Veselí naše kroky pokračovaly po zvýšeném středním pásu přímým směrem. Nejprve byly pouze v asfaltu patrné stopy po vytrhaných
kolejnicích. Skutečně kolejnicích, protože při likvidaci této části zůstaly pražce v zemi zachovány a vytrhány byly pouze kolejnice, jejichž prostor byl zalit asfaltem.
Kupodivu u této části tratě zůstaly koleje zachovány spíše v místech přejezdů příčných ulic pro automobily, nikoliv na samostatném středním pásu, kde nyní parkují automobily.
Na křižovatce s Hvězdovou ulicí byly v místě příčného přejezdu pro automobily zachovány obě koleje. Stejná situace se opakovala také u stanice
metra Pankrác, kde mezi parkujícími automobily vykukovaly lesknoucí se koleje. Dalším místem, kde jsme se v roce 1995 ještě mohly setkat s kolejemi byl příčný přejezd na
křižovatce s ulicí Na Strži. U příčných přejezdů s ulicemi Hanušovou a Za Zelenou liškou
již sice koleje ke spatření nebyly, ale přesto bylo místo jejich uložení více než patrné. Ve vozovce kryté žulovou dlažbou stále zůstal asfaltový pás dvoukolejné tramvajové
tratě. Srdce zaplesalo radostí na křižovatce s Olbrachtovou ulicí, kde v dlažbě ležela přímá dvoukolejná trať, včetně výhybek do smyčky Budějovické
náměstí. Zatímco u levé koleje (tedy u sjezdové výhybky) zůstal na výhybku také napojen oblouk vycházejí z chodníku, u pravé koleje (a rozjezdové výhybky) hned za jazyky
výhybky kolej končila. Za chybějící částí, kde by odbočující levý oblouk překřížil protisměrnou kolej, pak zůstal v dlažbě vozovky zachován vjezdový levý oblouk, končící u
kamenného obrubníku chodníku. O kus dále pak zůstaly zachovány oblouky trojúhelníku tratě na Kačerov, které umožňovaly jízdu z obou traťových směrů. Ale...
Ale uplynulo pár let, a některá místa o svá torza kolejí přišla, takže situace v roce 2002 vypadá poněkud jinak. Koleje totiž zůstaly zachovány již pouze na příčném přejezdu s
Hvězdovou ulicí a u stanice metra Pankrác. Pozůstatky v asfaltu zůstaly nadále patrné u příčných přejezdů s ulicemi Hanušovou
a Za Zelenou liškou. Kompletně zmizely koleje na křižovatce s ulicí Na Strži, též křižovatka s Olbrachtovou ulicí přišla o svá torza, včetně oblouků do
smyčka Budějovické náměstí. Zachovány zůstaly (dne 2. listopadu 2002) ještě oblouky - tedy pozůstatek kolejového trojúhelníku - tratě na Kačerov, ale i ty mají podle vyjádření
stavbyvedoucího firmy, jenž zde opravuje vozovky, své dny sečteny...
Protože fotografie pochází z roku 1995, kdy bylo těleso ještě relativně celé, jsou pro odlišení náhledy fotografií z míst, kde již koleje v roce 2003 nejsou, přeškrtnuté.
Související články: Obratiště Pankrác Likvidace části kolejiště v ulici Na Pankráci Kolejové přejezdy Soudní ulice Pozůstatky tratě v ulici Antala Staška Likvidace části kolejiště v ulici Antala Staška |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |