Trať Národní divadlo - Čechův most

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Trať Národní divadlo - Čechův most


Když 13. září 1875 přijely v rámci zkušební jízdy k Národnímu divadlu od Karlína první vozy koňské tramvaje, byla to velká sláva. A co teprve v ono slavné datum 23. září 1875 v 15:00 hodin, kdy byl slavnostně zahájen provoz. Původní projekty na vedení koňky pražskými ulicemi se postupně vyvíjely, některé zapadly na dna šuplat projektantů, jiné se objevily na denním světle a dočkaly se realizace.

Souprava vozů T3R.P #8510+8511 vypravená na linku 17 vyčkává u křižovatky Národní divadlo na signál volno. | 2.6.2007
Vůz KT8D5.RN2P #9051 vypravený na linku 22 následovaný vozem #9068 vypraveným na linku 17 vjíždí do zastávky Národní divadlo. | 12.8.2010
Vůz KT8D5 #9042 vypravený na linku 24 míjí na Smetanově nábřeží protisměrnou zastávku Národní divadlo. | 30.1.2005
Souprava vozů T3 #6702+T3SUCS #7041 vypravená na linku X-A stanicuje v zastávce Národní divadlo. Linka X-A nahrazovala uzavřenou část linky metra A v popovodňovém období roku 2002. | 30.11.2002
Sólo vůz T3SUCS #7204 vypravený na linku 14 míjí u Národního divadla stejnojmennou protisměrnou zastávku. | 2.9.2003
Koňská tramvaj na dnešním Smetanově nábřeží. | nedatováno
Vůz Škoda 15T #9222 zachycený na Smetanově nábřeží u Karlových lázní pózuje fotografům pod panoramatem Hradčan. Jen tu linku 17 jsme si zatím vymysleli... | 3.4.2011
Řidič vozu T3 #6710 vypraveného na linku 14 dává na Smetanově nábřeží u vyústění ulice Karoliny Světlé přednost automobilům. | 5.9.2003
Příslušnost ke strašnické vozovně na soupravě vozů T3M #8012+8034 vypravené na linku 23 u Národního divadla již z dálky prozradí zapadlá čelní linková orientace. | 27.11.2005
Vůz KT8D5 #9022 vypravený na odkloněnou linku 3 projíždí Smetanovým nábřežím ke Staroměstské. | 30.1.2005
Souprava vozů T6A5 #8657+8658 vypravená na linku 18 míří po Smetanově nábřeží ke Staroměstské. | 27.11.2005
Souprava vozů T3SUCS #7124+7125 vypravená na linku 22 stanicuje v jednosměrné zastávce Karlovy lázně. | 27.11.2005
Motorový vůz uhání na dobové pohlednici okolím Karlových lázní. | nedatováno
Cvičný vůz T3M #5519 vjíždí do zastávky Karlovy lázně. | 27.12.2002
Souprava vozů T3SUCS #7110+7111 vypravená na linku 18 vjíždí do zastávky Karlovy lázně, v dálce vidíme domovní průjezdy u Křížovnického náměstí. | 30.1.2005
Poté, co Prahu v roce 2002 opustila povodeň byla zahájena rekonstrukce vážně poškozené části tramvajové tratě na Smetanově nábřeží a Křížovnickém náměstí. Průjezdy bez tramvají, automobilů, kolejí a vozovek působí v tomto turisticky exponovaném místě posmutnělým dojmem. | 14.10.2002
Souprava vozů T3 #6977+6955 vypravená na linku 3 projíždí domovním průjezdem u Křížovnického náměstí ke Karlovým lázním. | 30.1.2005
Souprava vozů T3 #6514+6962 vypravená na linku 18 projíždí fotogenickým průjezdem domu na Křížovnickém náměstí u Karlova mostu. | 27.12.2002
Souprava vozů T3SUCS #7055+T3 #6689 vypravená na linku X-A opouští domovní průjezd u Karlova mostu. Linka X-A nahrazovala uzavřenou část linky metra A v popovodňovém období roku 2002. | 30.11.2002
Souprava vozů T3R.P #8327+8326 vypravená na linku 18 projíždí soutěskou v Křížovnické ulici podél budovy Klementina. | 27.12.2002
Souprava vozů T3SUCS #7108+7114 vypravená na linku X-A nahrazující zatopenou trasu metra A uhání okolo Klementina k Národnímu divadlu. | 30.11.2002
Souprava vozů T3R.P #8238+8239 vypravená na linku 17 projíždí Křížovnickou ulicí ke Karlovým lázním. | 30.1.2005
Souprava vozů T3M #8050+8020 vypravená na linku 18 opustila zastávku Staroměstská a vydává se vstříc k zastávce Karlovy lázně. | 30.11.2002
Vůz Škoda 14T #9152 vypravený na linku 18 stanicuje v zastávce Staroměstská. | 24.1.2011
Dobová pohlednice zachycuje lidu i provozu prázdný prostor dnešního Palachova náměstí. V levostranném provozu vidíme motorový vůz jedoucí k Národnímu divadlu. A na křižovatce ještě chybí oblouky z Mánesova mostu k Právnické fakultě. | nedatováno
Souprava vozů T3R.P #8496+8497 vypravená na linku 17 projíždí Palachovým náměstím. | 5.4.2008
Souprava vozů T3R.P #8243+8242 vypravená na linku 20 vyčkává na náměstí Jana Palacha na signál volno. | 27.11.2005
Muzejní vůz T3 #6102 během zvláštní vyhlídkové jízdy pražskými ulicemi u Právnické fakulty jistě jen čirou náhodou potkal s návěsem NO 80, jehož karoserie vychází z autobusu Škoda 706 RTO. | 17.10.2010
Souprava vozů T3SUCS #7088+7089 vypravená na odkloněnou linku 18 projíždí ulicí 17. listopadu okolo areálu Starého Židovského hřbitova. | 5.4.2008
Souprava vozů T3 #6826+6827 vypravená na linku 17 stanicuje v zastávce Právnická fakulta. | 31.7.2004
Cvičný vůz T3M #5519 míjí u zastávky Právnická fakulta vůz T3R.PLF, který je právě představován zástupcům médií jako nový typ pražských tramvají. | 2.7.2007
Souprava vozů T3 #6828+6831 vypravená na linku 17 překonává při jízdě k zastávce Právnická fakulta Čechův most. | 26.6.2004
Vůz KT8D5 #9026 vypravený na linku 24 přejíždí Čechův most. | 27.1.2005
Vůz Škoda 14T #9135 vypravený na linku 17 přejíždí Čechův most k Právnické fakultě. | 24.3.2008
Souprava vozů T3SUCS #7027+7055 vypravená na linku 22 překonává Vltavu přes Čechův most. | 5.4.2008
Souprava vozů T3 #6838+6839 vypravená na linku 17 projíždí prostorem sjezdové kolejové splítky na Čechově mostě. | 23.1.2005
Na Čechově mostě se setkaly dva motorové vozy, přičemž ten čelní je vypravený na linku 4. Dobová idylka, kdy chodec byl i ve vozovce bezpečný. | nedatováno
Souprava vozů T3SUCS #7174+7175 vypravená na linku 18 vyčkává u křižovatky Národní divadlo na signál volno pro odbočení vlevo. | 30.5.2005
Vůz KT8D5 #9013 na cvičné jízdě projíždí Smetanovým nábřežím u Národního divadla. | 22.1.2005
Souprava vozů T3R.P #8378+8379 vypravená na linku 23 míjí na Smetanově nábřeží protisměrnou zastávku Národní divadlo. | 27.11.2005
Vůz KT8D5 #9046 vypravený na linku 17 projíždí Smetanovým nábřežím k Národnímu divadlu. | 9.7.2005
Souprava vozů T3SUCS #7158+7159 vypravená na linku 18 míří po Smetanově nábřeží ke Staroměstské. | 27.11.2005
Během zkušebních jízd zavítal tramvajový vůz T3YU také na třetí kolej na Smetanově nábřeží u Národního divadla, aby zapózoval fotografovi pod siluetou Hradčan. | nedatováno
Souprava vozů T3SUCS #7120+7123 vypravená na linku X-A projíždí Smetanovým nábřežím k Národnímu divadlu. | 30.11.2002
Cvičný vůz T3 #5509 projíždí Smetanovým nábřežím u vyústění ulice Karolíny Světlé. | 27.12.2002
Vůz KT8D5 #9007 vypravený na linku 24 projíždí Smetanovým nábřežím pod dohledem Staroměstské vodárenské věže. | 20.7.2006
Souprava vozů T3M #8064+8036 vypravená na linku 3 klame u Karlových lázní okolojdoucí. Není ze Strašnic, jak by se podle zapadlé čelní linkové orientace mohlo zdát, ale z Hloubětína. | 30.1.2005
Souprava vozů T3R.P #8224+8225 vypravená na linku 17 opustila zastávku Karlovy lázně a míří po Smetanově nábřeží k Národnímu divadlu. | 27.11.2005
Zatímco souprava vozů T3 #6866+6867 vypravená na linku 17 stanicuje v zastávce Karlovy lázně, v protisměru jí míjí vůz KT8D5 #9023 vypravený na linku 24. | 30.1.2005
V zastávce Karlovy lázně, vybavené tehdy ještě nástupním ostrůvkem pro cestující, stanicuje elegantní vůz T1 neznámého #. | nedatováno
Vůz KT8D5 #9029 vypravený na linku 3 vjíždí do zastávky Karlovy lázně. | 22.1.2005
Souprava vozů T3R.P #8364+8365 vypravená na linku 17 minula protisměrnou zastávku Karlovy lázně a vjíždí do soutěsky před domovním průjezdem na Křížovnické náměstí. | 30.1.2005
Souprava vozů T3SUCS #7174+7175 vypravená na linku 18 opouští při jízdě k zastávce Karlovy lázně domovní průjezd u Křížovnického náměstí. | 22.5.2005
Vůz T3 #6900 vypravený na linku 27, zavedenou jako posila linky 17 pózuje fotografům před domovním průjezdem u Křížovnického náměstí poblíž Karlova mostu. | 7.11.2010
Souprava vozů T3 #6834+6827 vypravená na linku 17 projíždí fotogenickým průjezdem domu na Křížovnickém náměstí u Karlova mostu. | 27.12.2002
Vůz KT8D5 #9048 vypravený na linku 24 projíždí domovním průjezdem u Karlova mostu ke Staroměstské. Na čele je na voze osazena zásuvka pro elektrické spojení s jiným vozem KT8D5. | 30.1.2005
Soutěskou okolo Klementina projíždí souprava vozů T3SUCS #7092+T3 #6496 vypravená na linku 31, nahrazující uzavřené stanice metra linky A po ukončení provozu náhradní linky X-A. | 27.12.2002
Souprava vozů T6A5 #8601+8602 vypravená na linku 12 míří k zastávce Staroměstská. | 27.11.2005
Když do Prahy dorazil první vůz Škoda 14T, byl slavnostně představen primátorovi Pavlu Bémovi, který nastupoval v zastávce Staroměstská. Aby na zastávce nezevlovali cestující, byla vyčištěna průjezdem vložených sól na linkách 17 a 18. Snímek zachycuje vůz T3R.P #8382 na vložené 18 jak uhání k zastávce Staroměstská. | 13.12.2005
Souprava vozů T3R.PV #8170+8171 vypravená na linku 18 stanicuje v zastávce Staroměstská do centra. | 27.11.2005
Vůz KT8D5 #9014 vypravený na linku 24 odbavuje cestující v zastávce Staroměstská. | 30.1.2005
Souprava vozů T3 #6892+6893 vypravená na linku 17 vyčkává na Palachově náměstí na signál volno pro vjezd do zastávky Staroměstská. | 26.6.2004
Motorový vůz #349 na vyhlídkové jízdě s turisty míjí cestou k zastávce Právnická fakulta Uměleckoprůmyslové muzeum. | 5.4.2008
Souprava vozů T3 #6880+6509 vypravená na linku 17 vjíždí do prostoru Palachova náměstí od Právnické fakulty. | 30.1.2005
Souprava vozů T3R.P #8438+8439 vypravená na linku 17 míří ulicí 17. listopadu na Palachovo náměstí. | 27.11.2005
Souprava vozů T3SUCS #7180+7181 vypravená na odkloněnou linku 22 projíždí okolo Starého Židovského hřbitovy v ulici 17. listopadu. | 5.4.2008
Vůz KT8D5 #9004 vypravený na cvičnou jízdu v zastávce Právnická fakulta. | 31.7.2004
Vůz KT8D5 #9039 vypravený na linku 24 vjíždí za hustého sněžení do zastávky Právnická fakulta. | 23.1.2005
Souprava vozů T3 #6886+6827 vypravená na linku 17 přejíždí Čechův most. | 27.1.2005
Souprava vozů T3 #6892+6881 vypravená na linku 17 překonává Čechův most při jízdě do zastávky Právnická fakulta. | 2.7.2007
Vůz KT8D5 #9045 vypravený na linku 24 přejíždí Čechův most. | 27.1.2005
Souprava vozů T3 #6865+6814 vypravená na linku 17 přejíždí Čechův most. | 13.12.2005
Občasná zastávka Čechův most na mostě samotném nebývá zas tak často v provozu a protože snímek s vozem KT8D5 #9020 vypraveným na linku 27 ji provozní zachycuje, přidáme ještě další raritu, vůz je na čele osazen zásuvkou mnohočlenného řízení pro spojení s jiným vozem KT8D5. | 5.11.2010
Idylka Čechova mostu v dobách dávno minulých. | nedatováno
Mezi realizované tak patří dvoukolejné prodloužení tratě původně koněspřežné tramvaje od Národního divadla po Františkově (dnešním Smetanově) nábřeží na Křížovnické náměstí ke Karlovu mostu, zprovozněné 1. srpna 1883. U Karlových lázní byl v ústí Anenské ulice krátký jednokolejný úsek, stejně tak na konci tratě, kde úvratí odbočovalo jednokolejné napojení tratě přes Karlův most.

Projekt pokračování tratě byl schválen při pochůzce 18. září 1882. Trať vedla Křížovnickou ulicí, následně odbočovala vpravo do Platnéřské ulice a přes Staroměstské náměstí a Celetnou ulicí se dostávala k Prašné bráně, odkud pokračovala na Žižkov. Dokončena byla v listopadu 1883, a po proběhlé revizi k 26. listopadu 1883, byl její provoz zahájen 24. prosince téhož roku.

Když byla v říjnu 1898 zahájena stavba nového mostu na místě původního řetězového u Národního divadla, byl na dnešním Smetanově nábřeží před palácem Lažanských provedený stavební zábor, který dočasně zahradil levou kolej. Při ústí Betlémské ulice byl proto vybudován přejezd a úsek byl provozován jednokolejně. Protože však docházelo ke zdržování provozu, byla počátkem roku 1899 zřízena pomocná třetí kolej, tvořící na nábřeží jakousi výhybnu, která zkrátila jednokolejný úsek na minimum.

Na přelomu století docházelo, po převzetí koňky Elektrickými podniky, k postupnému přebudovávání tratí koňky na elektrickou tramvaj. Jako první byla v námi sledovaných traťových úsecích k 26. srpnu 1901 elektrifikována trať z Křížovnického přes Staroměstské náměstí k Prašné bráně, 28. října jí následoval i úsek Křížovnické náměstí - Národní divadlo. Úvratí na Křížovnickém náměstí napojená trať koňky přes Karlův most se tak stala posledními 770 metry provozované pražské koňky.

Koňka vydržela na Karlově mostě až do 12. května 1905, následně byla od 28. září téhož roku nahrazena elektrickou tramvají se spodním přívodem proudu. Protože provoz provázely neustálé technické problémy, byl 29. března 1908 zastaven.

Od roku 1895 probíhající asanace historického centra Prahy, nad níž dnes jistě odborníkům vstávají vlasy hrůzou na hlavě, zcela měnila komunikační poměry oblasti. Přes Vltavu byl vystavěn nový, secesní Čechův most, v jeho pokračování pak monumentální, dnešní Pařížská, tehdejší Mikulášská třída ústící na Staroměstské náměstí. Přestože letenská část stavby, plánující průkop Letenskou plání s novou komunikací na Letnou, nebyla nikdy zrealizována, umožnila dokončená část výstavbu nové tramvajové tratě. Ta se na nábřeží dvoukolejným trojúhelníkem napojovala na již existující tramvajovou trať a od 7. června 1908 umožňovala cestujícím jízdu přes Čechův most. Od 28. června pak byla prodloužena Pařížskou ulicí až na Staroměstské náměstí.

Dokončené úpravy nábřežních komunikací umožnily od 31. července 1910 prodloužit tramvajovou trať od Národního divadla také na druhou stranu, až do Podolí. Ve stejném roce bylo rozhodnuto o zřízení druhé koleje v Křížovnické ulici, což bylo možné jen po částečné asanaci křížovnického kláštera s následným rozšířením komunikace po změně nivelety až o dva metry. Od 26. května 1912 byla zprovozněna třetí kusá kolej na Smetanově nábřeží využívaná také jako obratiště, která byla 24. října 1913 zaústěna i na druhém konci. Již od roku 1910 plánované komunikační úpravy, začaly být realizovány v roce 1913. Během výluky provozu tramvají od 26. května do 22. srpna 1913 byl na křižovatce s Platnéřskou ulicí vložen dvoukolejný trojúhelník pro budované prodloužení tratě po Křížovnické ulici k Rudolfinu. Po rekonstrukci byla trať mezi Křížovnickým náměstím a Platnéřskou dvojkolejná s tím, že bylo zrušeno napojení na Karlův most. Prodloužení tratě k Rudolfinu zakončené úvratí bylo zprovozněno 21. září.

V roce 1914 byl dokončen Mánesův most s novou tramvajovou tratí, která byla u Rudolfina, tedy v místě dnešního náměstí Jana Palacha, zaústěna pouze směrem k Národnímu divadlu. Původní zakončení tratě bylo nadále ponecháno jako případné manipulační koleje.

V roce 1924 byla v oblasti Karlových lázní zřízena druhá kolej, čímž došlo ke zdvoukolejnění celé tratě od Národního divadla k Rudolfinu. Stalo se tak 23. dubna. Nová dvoukolejná trať propojující okolo Starého Židovského hřbitova traťový úsek Rudolfinum - Čechův most byla zprovozněna 6. prosince 1925, s napojením oblouky pouze k Čechovu mostu, ke stejnému datu byla trvale zrušena trať z Platnéřské ulice na Staroměstské náměstí.

Během roku 1936 byl na křižovatce u Rudolfina zřízen jednokolejný oblouk tratě z Mánesova mostu k dnešní Právnické fakultě, 4. listopadu 1946 byla zahájena dlouhodobá výluka úseku přes Staroměstské náměstí trvající až do 10. května 1948.

Pro pokračující úpravy letenského svahu byl od 7. září 1952 do 31. srpna 1955 přerušen provoz na Čechově mostě, a aby zůstal zachován provoz na trati přes Staroměstské náměstí a od Rudolfina, byl u Právnické fakulty zřízen nový dvoukolejný oblouk z Pařížské do ulice 17. listopadu. Zároveň byly zdvoukolejněn oblouky v křižovatce u Rudolfina z Mánesova mostu k Pařížské.

Následující odstavec bychom mohli nazvat takřka "rušící". Dalo by se totiž říci, že první leden roku 1960 spustil vlnu rušení. K tomu datu byla zrušena tramvajová trať vedená od Právnické fakulty Pařížskou ulicí přes Staroměstské náměstí a Celetnou k Prašné bráně. Oficiálním důvodem bylo ohrožení statiky historických domů. Část zrušené tratě u Právnické fakulty zůstala ještě několik měsíců zachována, aby na ní bylo možné odstavovat záložní vlaky během silného spartakiádního provozu. K 5. říjnu 1967 byla zrušena třetí kolej na Smetanově nábřeží u Národního divadla. U Právnické fakulty začala v roce 1968 stavba hotelu Inter-Continetal, díky čemuž se zde 29. května 1968 propadla vozovka. Provoz tramvají tak byl přerušen až do 1. července 1969.

V roce 1982 se zřítila část nábřežní zdi u Národního divadla, což znamenalo pro tramvajovou dopravu na Smetanově nábřeží vyloučení provozu od 15. prosince 1982 až do 7. listopadu 1983. Trať samotná byla rekonstruována velkoplošnými panely BKV a u zastávky Národní divadlo byl zřízen pravý kolejový přejezd. Snesen byl během rekonstrukce tramvajové tratě v rámci výluky od 30. července do 5. srpna 1999.

Mezi lety 1991 - 1994 byl dvakrát dlouhodobě přerušen provoz tramvají na Mánesově mostě. Ať již pro výstavbu kolektoru, nebo samotnou opravu Mánesova mostu a stavbu podzemních garáží na Palachově náměstí. S jejich výstavbou souvisí také rekonstrukce křižovatky Staroměstská v období od 1. srpna do 27. září 1997, přesunutí a sloučení zastávek Staroměstská, umístěných ve směru do centra původně vždy před křižovatkou (od Právnické fakulty i Malostranské) do jedné zastávky za křižovatkou, a také použití pro Prahu atypických velkoplošných panelů BKV s texturou imitující žulovou dlažbu v prostoru náměstí Jana Palacha.

Od 5. října 2000 probíhala generální oprava Čechova mostu a stejnojmenné křižovatky. Oprava mostu měla za cíl zmírnění nepříznivých vlivů, které se podepisují na stavu konstrukce tj. zejména zamezení průsaků vody v oblasti dilatací a směrovými poruchami vozovky kolem kolejnicových pásů. Během opravy došlo k výměně nosníků, jejich nýtů (cca 2500 ks), chodníkového obrubníku a stožárů veřejného osvětlení, které nesou i trolejové vedení. Při rekonstrukci samotné tramvajové trati, jejíž stav přímo ovlivňuje mostní část, byla provedena rekonstrukce nejen na mostě samotném, ale také celé tramvajové tratě na staroměstském předmostí až k náměstí Jana Palacha, v úseku od mostu po odbočení do ulice 17. listopadu byly velkoplošné panely BKV nahrazeny klasickou konstrukcí koleje na příčných pražcích. V prostoru křižovatky Čechův most byla využita rozjezdová a poprvé v Praze také sjezdová kolejová splítka. Přechodně zde byla do listopadu 2010 umístěna také atypická neuzamykatelná rozjezdová výměna. Rekonstrukce mostu skončila 15. června, tramvaje se na most vrátily od 16. června 2001.

Když se na Prahu valila v roce 2002 povodeň, byl 12. srpna ve 13:45 přerušen provoz tramvají na celé námi sledované trati, včetně tratě na Mánesově mostu. Po jejím opadnutí byl od 19. srpna povolen manipulační provoz v úseku Malostranská - Právnická fakulta - Čechův most s tím, že trať přes zastávku Karlovy lázně zůstávala nadále vyloučena z provozu pro vážné poškození podemletím a následnou rekonstrukci. Rekonstruovaný úsek začínal na úrovni zastávky Karlovy lázně a končil krátce za Křížovnickým náměstím. Trať byla uložena na příčné pražce, přes Křížovnické náměstí kryta žulovou dlažbou a ve zbylém úseku asfaltovým zákrytem. Provoz na obnovené trati byl zahájen 9. listopadu 2002.

V roce 2011 proběhla rekonstrukce úseku mezi křižovatkami Národní divadlo a Staroměstská s výjimkou úseku rekonstruovaného již v roce 2002. Během výluky v termínu 3. července - 1. září 2011. Původní velkoplošné panely BKV byly nahrazeny pevnou jízdní dráhou systému W-tram s živičným krytem, jenž se v posledních letech stal v Praze nejčastěji používanou konstrukcí tam, kde trať tvoří současně vozovku. Samozřejmostí jsou i protihlukové rohože uvnitř betonových L profilů a vyztužená podkladní betonová deska.

V rámci rekonstrukce došlo také k úpravám a bezbariérovému zpřístupnění zastávek Staroměstská a Národní divadlo a k osazení elektronických integrovaných zastávkových označníků ZIO X5 tzv. „mastodontů“ do obou zastávek.

Tramvajová trať mezi křižovatkami Národní divadlo a Staroměstská, je zřízena klasickou konstrukcí. Traťový úsek od zastávky Karlovy lázně po Křížovnické náměstí, který byl značně poškozen povodněmi v roce 2002 se dočkal rekonstrukce kolejnic na železobetonových pražcích s asfaltovým zákrytem, který pouze v prostoru přechodu přes Křížovnické náměstí u Karlova mostu nahrazuje žulová dlažba. Zbylou část tvoří pevná jízdní dráha W-tram s asfaltovým zákrytem. V úseku od křižovatky Staroměstská po zastávku Právnická fakulta tvoří konstrukci tratě velkoplošné panely BKV, které mají v prostoru náměstí Jana Palacha povrch imitující velkou žulovou dlažbu. Od zastávky Právnická fakulta až po Čechův most byla trať rekonstruována klasickou konstrukcí s krytem ze žulové dlažby, na mostě samotném jsou kolejnice uloženy přímo na ocelovou mostovku včetně části křižovatky Čechův most.

Naši cestu po tramvajové trati zřízené v první úseku z většiny pevnou jízdní dráhou systému W-tram začneme u křižovatky na níž shlížejí z významné budovy dvě trojspřeží Trig. Ano, začneme ji na křižovatce nesoucí po této budově jméno Národní divadlo. Tramvajová trať se za křižovatkou stočí v pravém oblouku, napřímí a míří k zastávce Národní divadlo, která je zřízena pouze v tomto směru. Trať po opuštění zastávky překročí uzavřený podjezd pod Smetanovým nábřežím mezi náplavkou a bezejmennou komunikací z Divadelní ulice a v přímém úseku pod dohledem majestátných Hradčan, panoramatu, který zachytily již milióny fotografií pokračuje k vyústění Divadelní ulice. Tramvaje jsou zde odsunuty na vedlejší komunikaci a dávají přednost šňůře automobilů, valící se na nábřeží. Následně se tramvajová trať stáčí táhlým pravým obloukem, přechází v prostoru protisměrné zastávky Karlovy lázně zřízené u Novotného lávky se sochou Bedřicha Smetany. Zde koleje přechází na železobetonové pražce, ale díky shodnému asfaltovému zákrytu běžný pozorovatel nic nepozná. Ještě v zastávce se tramvajová trať u vyústění ulice Karolíny Světlé napřímí a zamíří do úzké soutěsky, kdy dvě koleje zabírají u Karlových lázní celou šířku komunikace. Obě koleje projdou změnou osové vzdálenosti a domovními průjezdy podchází, každá vlastním průjezdem, domy před Křížovnickým náměstím, v těsném sousedství Karlova mostu. Za průjezdy se koleje, jejichž kryt tvoří v tomto místě velká žulová dlažba opět sblíží do standardní osové vzdálenosti. Mezi Klementinem a Křížovnickým klášterem se tramvajová trať, přecházející zpět do konstrukce pevné jízdní dráhy W-tram prodírá dalším úzkým hrdlem. Následně se ulice rozšiřuje, míjí křižovatky s Platnéřskou a následně Veleslavínovou ulicí. Za ní se protioblouky v kombinaci levý a pravý stáčí do prostoru zastávek Staroměstská, které se svojí šířkou aspirují na titul nejužší zastávky v kombinaci s množstvím cestujících. Následuje náměstí Jana Palacha s kolejovou křižovatkou Staroměstská, umožňující odbočení tramvajové tratě na Mánesův most. Za křižovatkou pokračuje trať v přímém úseku přes náměstí Jana Palacha již v konstrukci velkoplošných panelů BKV s povrchovou úpravou imitující velkou žulovou dlažbu. U vyústění Široké ulice tato úprava panelů končí a mezi budovami Rudolfina a Umělecko-průmyslového muzea se koleje s klasickou podobou panelů v ulici 17. listopadu stáčí táhlým pravým obloukem k areálu Starého Židovského hřbitova. Míjí vyústění ulice Na Rejdišti a za křižovatkou s Břehovou ulicí je zřízena zastávka Právnická fakulta. Následuje levý oblouk do Pařížské ulice, zřízený již klasickou konstrukcí svršku a po jeho překonání najdeme zastávku protisměrnou. Trať se napřímí dospěje ke světelné křižovatce s Dvořákovým nábřežím a nábřežím Na Františku. Kryt z velké žulové dlažby vymění za asfaltový koberec a vstupuje na Čechův most, jediný secesní pražský most, který je navíc tím nejkratším. V přímém úseku překročí Vltavu a na samotném mostě je zřízena jednosměrná občasná zastávka Čechův most pro stanicování vlaků odbočujících případně vlevo. Na samotném mostě již leží výhybky i sjezdová i rozjezdová splítka křižovatky Čechův most, kde naši cestu ukončíme.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Národní divadlo
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Staroměstská ve středu Smetanova nábřeží, 105 metrů za křižovatkou s ulicí Národní, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Karlovy lázně
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Národní divadlo ve středu Smetanova nábřeží, 42 metrů za křižovatkou s ulicí Karolíny Světlé, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
  • Staroměstská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Karlovy lázně, ve středu ulice Křížovnická, 38 metrů před křižovatkou s ulicí Veleslavínova, nástupní ostrůvek pro jeden vlak 2xT
  • Staroměstská
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Malostranské náměstí, Malostranská, respektive Právnická fakulta ve středu ulice Křížovnická, 14 metrů před křižovatkou s ulicí Kaprova, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
  • Právnická fakulta
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Staroměstská, Malostranské náměstí, respektive Malostranská na náměstí Curieových, 11 metrů před křižovatkou s ulicí 17. listopadu, nástup z chodníku pro jeden vlak 2xT
  • Právnická fakulta
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Malostranská, respektive Čechův most ve středu ulice 17 listopadu, 29 metrů před křižovatkou s ulicí Pařížská, nástup z vozovky pro jeden vlak 2xT
  • Čechův most
    - občasná nácestná zastávka ve směru k zastávkám Malostranská, respektive Čechův most ve středu komunikace na mostě Svatopluka Čecha, 6 metrů před křižovatkou s nábřežím Edvarda Beneše, nástup z vozovky pro jeden vlak 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
  • Linka 2 (v úseku Národní divadlo - Staroměstská
  • Linka 17
  • Linka 18 (v úseku Národní divadlo - Staroměstská
  • Linka 93

  • Fotocesta po trati Národní divadlo - Čechův most
    U křižovatky Národní divadlo se tramvajová trať krytá velkou žulovou dlažbou nejprve stočí pravým obloukem, aby se... ...následně napřímila, žulovou dlažbu nahradila asfaltovým zákrytem a zamířila do prostoru zastávky Národní divadlo. Prostor jednosměrné zastávky Národní divadlo. Prostor jednosměrné zastávky Národní divadlo. Prostor jednosměrné zastávky Národní divadlo.
    Tramvajová trať na Smetanově nábřeží pokračuje přímým úsekem zřízeným metodou W-tram s asfaltovým zákrytem. Tramvajová trať na Smetanově nábřeží pokračuje přímým úsekem zřízeným metodou W-tram s asfaltovým zákrytem. Tramvajová trať na Smetanově nábřeží pokračuje přímým úsekem zřízeným metodou W-tram s asfaltovým zákrytem. Tramvajová trať na Smetanově nábřeží se v přímém úseku přibližuje k vyústění Divadelní ulice. Tramvajová trať překročila křižovatku s Divadelní ulicí a pokračuje přímým úsekem.
    Tramvajová trať na Smetanově nábřeží pokračuje přímým úsekem zřízeným metodou W-tram s asfaltovým zákrytem. Tramvajová trať v přímém úseku spěje k oblouku jímž okopíruje tvar Smetanova nábřeží. Tramvajová trať se stáčí v pravém oblouku. Pravý oblouk tramvajové tratě na Smetanově nábřeží před zastávkou Karlovy lázně. Pravý oblouk tramvajové tratě na Smetanově nábřeží před zastávkou Karlovy lázně.
    Tramvajová trať se na Smetanově nábřeží napřimuje, na levém chodníku vidíme zastávku Karlovy lázně. Prostor jednosměrné zastávky Karlovy lázně. V prostoru jednosměrné zastávky Karlovy lázně mění tramvajová trať konstrukci svršku, opouští systém W-tram a pokračuje v podobě klasické konstrukce kolejnic na příčných pražcích. Rozdílná barva asfaltu je dána rozdílným stářím obou úseků. Prostor jednosměrné zastávky Karlovy lázně. Tramvajová trať začíná pomalu stoupat do úzké soutěsky mířící ke Křížovnickému náměstí.
    Tramvajová trať stoupá v úzké soutěsce mířící ke Křížovnickému náměstí. Úzká soutěska před Křížovnickým náměstím, kde tramvajová trať zabírá celou šíři komunikace. Tramvajové trať se přibližuje k domovním průjezdům u Křížovnického náměstí. Tramvajové koleje zvětšují osovou vzdálenost, aby se každá propletla vlastním domovním průjezdem a vyústila na Křížovnické náměstí. Tramvajová trať prochází domovními průjezdy u Křížovnického náměstí, každá kolej vlastním.
    Domovní průjezd traťové koleje Národní divadlo - Staroměstská u Křížovnického náměstí. Pohled od domovních průjezdů u Křížovnického náměstí k zastávce Karlovy lázně. Vyústění koleje směr Staroměstská na Křížovnické náměstí. Po vyústění z domovních průjezdů se opět sbližuje osová vzdálenost kolejí, povrch zde tvoří velká žulová dlažba. Domovní průjezd traťové koleje Staroměstská - Karlovy lázně u Křížovnického náměstí.
    Tramvajové koleje se u Klementina a Křížovnického kláštera opět sbližují do normální osové vzdálenosti a zabírají opět celou šířku vozovky. Tramvajová trať ve směru ke Karlovým lázním prochází domovními průjezdy u Křížovnického náměstí, každá kolej vlastním. Za Křížovnickým náměstím končí klasická konstrukce kolejové konstrukce s krytem z velké žulové dlažby a opět začíná konstrukce systému W-tram s asfaltovým zákrytem. Tramvajová trať se u budovy Klementina stáčí táhlým levým obloukem. Tramvajová trať se u budovy Klementina stáčí táhlým levým obloukem, komunikace nabývá na šířce.
    Tramvajová trať se u budovy Klementina stáčí táhlým levým obloukem. Tramvajová trať se u budovy Klementina stáčí táhlým levým obloukem. Tramvajová trať se v táhlém levém oblouku přibližuje ke křižovatce s Platnéřskou ulicí. Tramvajová trať překračuje křižovatku s Platnéřskou ulicí. Přímý úsek tramvajové tratě zřízený metodou W-tram v Křížovnické ulici.
    Tramvajová trať v Křížovnické ulici pokračuje přímým úsekem a blíží se k protiobloukům před zastávkami Staroměstská. Levý oblouk tramvajové tratě před zastávkami Staroměstská záhy vystřídá... ...po krátkém přímém úseku na úrovni Veleslavínovy ulice... ...oblouk pravý, který trať přivádí do prostoru zastávek Staroměstská. Prostor zastávek Staroměstská v pravém oblouku.
    Prostor zastávek Staroměstská v pravém oblouku. V prostoru zastávek Staroměstská se trať napřimuje. Z prostoru zastávek Staroměstská je již na dohled ke spatření kolejová konstrukce stejnojmenné křižovatky na náměstí Jana Palacha. Rozvětvení křižovatky Staroměstská umožňuje tramvajím pokračovat vlevo na Mánesův most, případně přímo k zastávce Právnická fakulta. Oblouky z levé části snímku přivádí tramvajovou trať z Mánesova mostu, přímý směr přichází z prostoru zastávky Staroměstská.
    Tramvajová trať v přímém úseku na Palachově náměstí je tvořena velkoplošnými panely BKV s povrchovou úpravou v podobě velké žulové dlažby. Tramvajová trať v přímém úseku na Palachově náměstí je tvořena velkoplošnými panely BKV s povrchovou úpravou v podobě velké žulové dlažby. Tramvajová trať v přímém úseku na Palachově náměstí je tvořena velkoplošnými panely BKV s povrchovou úpravou v podobě velké žulové dlažby. Za náměstím Jana Palacha tramvajová trať pokračuje přímým úsekem tvořeným již klasickými velkoplošnými panely BKV. Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku podél budovy Rudolfina.
    Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku podél budovy Rudolfina. Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku podél budovy Rudolfina. Tramvajová trať se u vyústění ulice Na Rejdišti stáčí táhlým pravým obloukem. Tramvajová trať se u vyústění ulice Na Rejdišti stáčí táhlým pravým obloukem. Následně se koleje ve velkoplošných panelech BKV začínají napřimovat.
    Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV podél Starého Židovského hřbitova. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV podél Starého Židovského hřbitova. Přímý úsek tramvajové tratě tvořené velkoplošnými panely BKV podél Starého Židovského hřbitova. V prostoru křižovatky s Břehovou ulicí se tramvajová trať opět stáčí v pravém oblouku. Tramvajová trať překračuje křižovatku s Břehovou ulicí v pravém oblouku.
    Tramvajová trať se za Břehovou ulicí napřimuje, na chodníku vpravo je zřízena zastávka Právnická fakulta. Prostor zastávky Právnická fakulta. Prostor zastávky Právnická fakulta. Za tramvajovou zastávkou následuje zastávka autobusová. Tramvajová trať přechází do klasické konstrukce svršku, levý oblouk, přivádějící koleje do Pařížské ulice je krytý velkou žulovou dlažbou.
    Tramvajová trať se stáčí levým obloukem do Pařížské ulice. Tramvajová trať se stáčí levým obloukem do Pařížské ulice, bezprostředně po napřímení následuje zastávka Právnická fakulta v protisměru. Prostor zastávky Právnická fakulta, která je společnou i pro autobusy. Prostor zastávky Právnická fakulta, která je společnou i pro autobusy. V přímém úseku překračuje tramvajová trať světelnou křižovatku s Dvořákovým nábřežím a ulicí Na Františku.
    V přímém úseku překračuje tramvajová trať světelnou křižovatku s Dvořákovým nábřežím a ulicí Na Františku. Tramvajová trať vstupuje na Čechův most, povrch vozovky zde tvoří asfaltový koberec. Přímý úsek tramvajové tratě na Čechově mostě. Přímý úsek tramvajové tratě na Čechově mostě. Přímý úsek tramvajové tratě na Čechově mostě.
    Přímý úsek tramvajové tratě na Čechově mostě. Přímý úsek tramvajové tratě na Čechově mostě, na chodníku vpravo je zřízena občasná zastávka Čechův most. V prostoru občasné zastávky Čechův most je zřízena předsazená rozjezdová výhybka stejnojmenné křižovatky následovaná rozjezdovou splítkou. Odsazená sjezdová výhybka s kolejovou splítkou a rozjezdová splítka křižovatky Čechův most na mostě. Kolejové rozvětvení křižovatky Čechův most v prostoru sjezdové a rozjezdové splítky na samotném mostě.



    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024