Křižovatka Národní divadlo

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Křižovatka Národní divadlo


Souprava vozů T3 ev.č. 6964+6965 na výlukové lince 39 vjíždí na most Legií
Souprava vozů 412+1530 na vyhlídkové jízdě směřuje od Staroměstské na Národní třídu
Tramvajová křižovatka u Národního divadla byla již od počátku existence tramvajových tratí ve svém okolí svědkem vlastně všech změn, které pražské tramvaje potkaly. Po dnešní Národní třídě se k ní přiblížily koleje koňky již v roce 1875 a místo, na němž je nyní tramvajová křižovatka bylo svědkem slavnostního zahájení provozu pražské pouliční kolejové dopravy - koňky 23. září 1875. Před místem samotné křižovatky však trať koňky končila, protože nebylo možné umístit kolejnice do příliš nízké dřevěné podlahy Řetězového mostu. Cestující proto museli před mostem vystoupit a přejít jej pěšky. 1. srpna 1883 byl zahájen provoz na prvním náznaku dnešní křižovatky. Do provozu byla uvedena trať koňky ke Karlovu mostu. Prvně zmíněná trať koňky byla elektrifikována k 28. září 1899 a trať po nábřeží k 28. říjnu 1901. 17. června 1901 byl slavnostně zahájen provoz elektrické dráhy na trati přes nový most císaře Františka (dnešní most Legií), který nahradil starý a nevyhovující most řetězový. Přes nový most již bylo možné vést kolejovou dopravu a pražská - elektrická - tramvaj se této možnosti chopila. Poslední chybějící část křižovatky - trať po dnešním Masarykově nábřeží směrem k Mánesu byla uvedena do provozu 31. července 1910 poté, co úpravy nábřeží mezi Národním divadlem a Štítkovskými mlýny umožnily vedení tramvajové tratě do Podolí. Stav křižovatky si vyžádal provedení radikální rekonstrukce v roce 2001. Během ní došlo nejen k výměně kolejového svršku, ale i spodku - včetně instalace protihlukových rohoží SEDRA.

Křižovatka je po této rekonstrukci vybavena pouze elektricky ovládanými výhybkami s pružnými jazyky; dvojice výhybek od Národní třídy obdržela ev.č. 523P a 523L, od Staroměstské ev.č. 524 a od Jiráskova náměstí ev.č. 525. Sjezdové výhybky jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří pouze žulové dlažební kostky.

V běžném provozu je pojížděn přímý směr mezi zastávkami Újezd a Národní divadlo, druhý přímý směr mezi Staroměstskou a Jiráskovým náměstí a z pohledu od Národního divadla pravé oblouky na Smetanovo nábřeží, směrem k zastávce Staroměstská. Z pohledu od zastávky Jiráskovo náměstí pak i jednosměrně pravý oblouk k zastávce Národní divadlo na Národní třídě linkou 21.

Fotocesta po křižovatce Národní divadlo
Křižovatka Národní divadlo Křižovatka Národní divadlo Křižovatka Národní divadlo


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024