Tramvajová křižovatka u Národního divadla byla již od počátku existence tramvajových tratí ve svém
okolí svědkem vlastně všech změn, které pražské tramvaje potkaly. Po dnešní
Národní třídě se k ní přiblížily koleje
koňky již v roce 1875 a místo, na němž je nyní tramvajová křižovatka bylo svědkem slavnostního zahájení provozu pražské
pouliční kolejové dopravy - koňky 23. září 1875. Před místem samotné křižovatky však trať koňky končila, protože nebylo možné
umístit kolejnice do příliš nízké dřevěné podlahy Řetězového mostu. Cestující proto museli před mostem vystoupit a přejít jej pěšky.
1. srpna 1883 byl zahájen provoz na prvním náznaku dnešní křižovatky. Do provozu byla uvedena
trať koňky ke Karlovu mostu. Prvně
zmíněná trať koňky byla elektrifikována k 28. září 1899 a trať po nábřeží k 28. říjnu 1901. 17. června 1901 byl slavnostně zahájen
provoz elektrické dráhy
na trati přes nový most císaře Františka (dnešní most Legií), který nahradil starý a nevyhovující most řetězový.
Přes nový most již bylo možné vést kolejovou dopravu a pražská - elektrická - tramvaj se této možnosti chopila. Poslední
chybějící část křižovatky -
trať po dnešním Masarykově nábřeží směrem k Mánesu byla uvedena do provozu 31. července 1910 poté,
co úpravy nábřeží mezi Národním divadlem a Štítkovskými mlýny umožnily vedení tramvajové tratě do Podolí. Stav křižovatky si
vyžádal provedení radikální rekonstrukce v roce 2001. Během ní došlo nejen k výměně kolejového svršku, ale i spodku -
včetně instalace protihlukových rohoží SEDRA.
Křižovatka je po této rekonstrukci vybavena pouze elektricky ovládanými výhybkami s pružnými jazyky;
dvojice výhybek od Národní třídy obdržela ev.č. 523P a 523L, od Staroměstské ev.č. 524 a od Jiráskova náměstí ev.č. 525. Sjezdové výhybky
jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří pouze žulové dlažební kostky.
V běžném provozu je pojížděn přímý směr mezi zastávkami Újezd a Národní divadlo, druhý přímý směr mezi Staroměstskou a Jiráskovým
náměstí a z pohledu od Národního divadla pravé oblouky na Smetanovo nábřeží, směrem k zastávce Staroměstská. Z pohledu od zastávky Jiráskovo
náměstí pak i jednosměrně pravý oblouk k zastávce Národní divadlo na Národní třídě linkou 21.
Fotocesta po křižovatce Národní divadlo |
|
|
|