Známý pražský most Svatopluka Čecha, prošel od října loňského roku komplexní rekonstrukcí vyvolanou značným napadením korozí.
|
|
|
Generální oprava měla za cíl zmírnění nepříznivých vlivů, které se podepisují na stavu
konstrukce tj. zejména zamezení průsaků vody v oblasti dilatací a směrovými
poruchami vozovky kolem kolejnicových pásů. Rekonstrukce začala sejmutím
všech konstrukčních vrstev vozovky a chodníků, demontáží odvodňovačů a žlabů,
ocelových úhelníků podél kolejnicových pásů, kolejnic samotných včetně
podkladnic a dosavadních dilatačních uzávěrů. Během opravy došlo k výměně
nosníků, jejich nýtů (cca 2500 ks), chodníkového obrubníku a stožárů
veřejného osvětlení, které nesou i trolejového vedení. Při rekonstrukci
samotné tramvajové trati, jejíž stav přímo ovlivňuje mostní část,
byla provedena rekonstrukce kolejové křižovatky na letenském předmostí,
instalace moderních řídících výhybkových systémů, i celé tramvajové
tratě na staroměstském předmostí až k náměstí Jana Palacha. Kolejová
křižovatka byla vybavena novými výhybkami, které obdržely následující
evidenční čísla:
111 - na mostě samotném,
526 - od Letenského
tunelu,
527 - od Malostranské. Oproti původnímu uspořádání se rozjezdová
výhybka na Čechově mostě podstatně posunula z letenského předmostí na most
samotný s využitím extrémně nízké přestavníkové skříně a kolejové splítky
stejného typu jako v prostoru křižovatky
Ke Stírce. Extrémně nízká přestavníková skříň je na této
křižovatce využita v Praze poprvé a o její výšce svědčí fakt, že zaujímá pouze prostor výšky kolejnice NP3, tedy 18
cm! Rekonstrukce mostu skončila 15. června, kdy se na most vrátila automobilová
doprava, tramvaje jezdí přes Čechův most opět od 16. června.
Náklady na rekonstrukci Čechova mostu měly dosáhnout takřka 120 milionů
korun. Nakonec rekonstrukce stála necelých 95 miliónů korun. Ovšem poněkud
trpce vyznívá skutečnost, že vozovka mostu je v dokonalém stavu - zato umělecké
prvky, zábradlí apod. se dočkaly jen nového nátěru. Aby se ušetřilo, nebyla
restaurace těchto prvků zahrnuta do rekonstrukce mostu samotného a bude probíhat
samostatně v roce 2002...
Fotografie: © Pražské tramvaje