|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Staroměstská
Zcela zjednodušeně řečeno, původně místem dnešní křižovatky Staroměstská procházela dvoukolejná tramvajová trať, ukončená za
ještě neexistující křižovatkou tramvajovým obratištěm... Křížovnickou ulicí byla
totiž do těchto míst od 21. září 1913 prodloužena tramvajová trať od křižovatky s Platnéřskou ulicí a ukončena úvraťovým
obratištěm.
Když byl v roce 1914 dokončen Mánesův most s novou tramvajovou tratí, došlo od 15. července k jejímu zaústění pouze směrem k Národnímu divadlu. Původní zakončení tratě bylo nadále ponecháno jako případné manipulační koleje. Nová dvoukolejná trať rušící obratiště před Rudolfinem a propojující okolo Starého Židovského hřbitova traťový úsek Rudolfinum - Čechův most byla zprovozněna 6. prosince 1925. Na podobě křižovatky se tehdy ještě stále nic neměnilo. Teprve v průběhu roku 1936 byl na křižovatce zřízen jednokolejný oblouk tratě z Mánesova mostu k Pařížské ulici, který byl zdvoukolejněn teprve k 7. září 1952 pro pokračující úpravy letenského svahu a nutnost odklonu tramvají do této oblasti. V rámci výstavby podzemních garáží pod Palachovým náměstím a rekonstrukci Mánesova mostu došlo k dlouhodobému odpojení trati na náměstí a mostě samotném. V roce 1993 byla křižovatka obnovena a nově napojena na Mánesův most. S ohledem na umístění podzemních garáží bylo nutné na části křižovatky upevnit kolejnice přímo na stropní ocelovou desku, aby byla konstrukční výška tramvajové křižovatky zmenšena na minimum. Zároveň došlo k dalšímu z mnohých ústupků tramvají automobilové dopravě, aby mohlo dojít ke zřízení odbočovacích pruhů. Zastávkové ostrůvky od Právnické fakulty a Malostranské, umístěné původně vždy před křižovatkou, byly sloučeny v jediný umístěný za křižovatkou, vstřícně zastávce od Národního divadla. Tramvajové vlaky jedoucí mimořádně od Právnické fakulty vpravo na Malostranskou a opačně díky tomu nemají v tomto přestupním uzlu žádnou zastávku! V případě delších výluk se proto provizorně budují z panelů na vozovce, v případě okamžité nutnosti odklonu mají cestující smůlu...
Křižovatka je vybavena 2 rozjezdovými elektromagnetickými výhybkami s pružnými jazyky ev.č. 245 od Mánesova mostu a ev.č. 246
od Právnické fakulty, výhybka od Národního divadla ev.č.689 je radiově ovládaná.
I tři sjezdové výhybky jsou opatřeny pružnými jazyky. Křižovatka je klasické konstrukce s výjimkou již uvedené části nad
podzemními garážemi, kde jsou kolejnice upevněny na ocelovou stropní desku garáží. Kryt tvoří žulová dlažba.
V běžném provozu jsou pojížděny dva směry křižovatky - přímý mezi zastávkami Právnická fakulta - Staroměstská, a z pohledu od Mánesova mostu pravý oblouk mezi zastávkami Malostranská - Staroměstská.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |