|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Radlická
V pořadí druhou tramvajovou tratí postavenou v Praze ve třetím tisíciletí po trati na barrandovské sídliště,
se tramvajové vozy dostaly přes místa, kde již v minulosti jezdily, do své nové konečné zastávky Radlická, vybudované v bezprostředním sousedství
stejnojmenné stanice metra na trase B.
Dočasnost však bývá v našich končinách označením pomalu pro trvalý stav. Možnost prodloužení tramvajové tratě od obratiště Laurová byla připravována od roku 1994, kdy byly prověřovány 4 varianty umístění smyčky u stanice metra Radlická. V prvním čtvrtletí roku 2001 bylo u Metroprojektu zajištěno zpracování nové studie, která měla navrhnout definitivní řešení tramvajové tratě. Přesto k realizaci prodloužení a výstavbě smyčky došlo až na přelomu let 2007 a 2008. Na sklonku srpna 2008 tak byla hotová nová trať v úseku Laurová - smyčka Radlická včetně trolejového vedení a dokončovala se měnírna. Zuřivě se ještě však rekonstruoval úsek mezi zastávkami Křížová - Laurová. Přesto bylo rozhodnuto prověřit 10. září 2008 funkčnost nové měnírny a vyslat do Radlic první tramvaj na zkušební jízdu. Pro ní byl vybrán vůz KT8D5 ev.č.9030, který měl být do zastávky Laurová přetažen svářečským automobilem Mercedes Unimog s kolejovým adaptérem, neboť v rekonstruovaném úseku byla dokončená pouze traťová kolej z centra, navíc nevybavená trolejovým vedením. Hloubětínská "kačenka" se však ukázala pro automobil jako nestravitelné sousto, a došlo tak k jejímu nahrazení motolským vozem T6A5 ev.č.8658, se kterým byla potřebná měření úspěšně provedena. Krátce před 13. hodinou tak 10. září 2008 přijela do smyčky Radlická vlastní silou první tramvaj.
Za účasti primátora a dalších zastupitelů došlo v pátek 3. října 2008 ke slavnostnímu přestřižení pásky zahajující
provoz na prodlouženém úseku trati od zastávky Laurová, včetně obratiště Radlická. Pravidelný provoz smyčky byl
zahájen ranním výjezdem následujícího dne. Do smyčky byl zpočátku zakázán vjezd vozů KT8D5.RN2P
a T3R.PLF s ohledem na jejich zhoršený průjezdný průřez v místě obrubníku nástupní zastávky.
V prostoru křižovatky s bývalou ulicí U kostela a Radlické, opouští tramvajová trať zvýšené těleso ve středu Radlické ulice a traťové koleje se zde v levém oblouku směrově oddělují. Vjezdová kolej smyčky dále pokračuje do prostoru výstupní zastávky, která se náhle objeví v přímém úseku za poměrně značným terénním zlomem vrcholového oblouku. Za výstupní zastávkou je zřízena radiově ovládaná výhybka nesoucí ev.č.655 rozdělující traťovou kolej na vnitřní a vnější kolej smyčky. Po pravé straně míjíme barokní kapličku sv. Jana Nepomuckého z roku 1722. Obě koleje se za rozjezdovou výhybkou stáčí a pokračují v prudkých levých obloucích před gigantickou budovou sídla ČSOB a k vestibulu metra Radlická. Po minutí vstupu do vestibulu metra následuje sjezdová výhybka, kde se koleje slučují před prostorem nástupní zastávky. Ta je zřízena v přímém úseku, který se ve své závěrečné části mění v pravý oblouk, jímž se přimyká k protisměrné traťové koleji a společně opouští prostor obratiště a vrací se zpět do středu Radlické ulice. Obě výhybky ve smyčce jsou s pružnými jazyky.
Nástupní zastávka je v celé délce zastřešena prosklenou konstrukcí, která navazuje na objekt sociálního
a oddychového zázemí pro řidiče tramvají, v němž se umně skrývají také nevzhledné zásobníky písku. Součástí
objektu je také prostor prodejny. V prostoru nástupní zastávky je umístěna integrovaná skříň s dotykovým
displejem pro poskytování dopravních informací a automatem pro prodej jízdenek, který známe již ze zastávek
na barrandovské trati. Rovněž je zde umístěn shodný informační panel
zobrazující kromě aktuálního času i údaje o odjezdu následujících tramvajových spojů.
Celá smyčka je klasické konstrukce se žlábkovými kolejnicemi na příčných dřevěných pražcích zalitých betonem,
pro zachování geometrické polohy koleje, s krytem tvořeným velkou žulovou dlažbou.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- výstupní zastávka, 60 metrů za Radlickou ulicí, 25 metrů před jihovýchodním rohem kaple sv. Jana Nepomuckého, nástupiště pro jeden vlak 2xT - nástupní zastávka, 15 metrů před výjezdem do Radlické ulice, nástupiště pro jeden vlak 2xT
Provozované linky na popisované smyčce:
Od zahájení provozu na prodloužené trati je ve smyčce ukončena linka 7, v nočním provozu není smyčka využívána.
Související články: Slavnostní zahájení provozu tratě Laurová - Radlická 3. října 2008 Rekonstrukce tratě Laurová - Křížová 19.9.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 23.8.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 2.8.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 5.7.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 21.6.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 8.6.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 1.6.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová 20.4.2008 Výstavba tratě Radlická - Laurová Trať Radlická - Plzeňská x Radlická Projekt tratě Laurová - Radlická Jednokolejná trať Laurová - Radlice Trojúhelník Laurová Pozůstatky tratě Laurová - Radlice |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |