|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Manipulační trať BrusniceI z těchto důvodů byla vybudována nová část ulice U Brusnice, v níž byla pro manipulační potřeby vozovny Střešovice postavena nová, jednokolejná tramvajová trať. S ranním výjezdem 26. ledna 1913 byl provoz na manipulační trati U Prašného mostu ukončen a tentýž den večer byla uvedena do provozu tramvajová trať v severní části ulice U Brusnice. Záhy, přesněji 29. května 1913, se ukázalo jako výhodné, využívat trať v ulici U Brusnice k mimošpičkovému odstavování vlečných vozů linky č.5. V době, kdy byla trať takto obsazena vlečnými vozy, musela vozovna Střešovice pro své manipulační účely využívat podstatně vzdálenější trať v Badeniho ulici. Výrazných změn se oblast Brusnice dočkala až v roce 1926 v souvislosti s všesokolským sletem na Strahově, kdy 28. dubna bylo uvedeno do provozu její nové - dvoukolejné - provedení v části přiléhající k nově zřízené tramvajové trati v Jelení ulici. Další všesokolský slet v roce 1932 přinesl tramvajové trati zdvoukolejnění i zbývající části. Trať ve své novodobé historii prodělala také rekonstrukci kolejového svršku metodou velkoplošných panelů BKV. V posledních letech se v souvislosti se vzrůstající automobilovou dopravou situace v ulici U Brusnice stávala neudržitelnou. Její úzký profil nutil řidiče automobilů k jízdě po tramvajových kolejích, čímž kolony automobilů značně omezovaly - sice jen manipulační - tramvajový provoz. Navíc podoba této ulice v bezprostřední blízkosti Pražského hradu s propadlými panely a rozpraskaným asfaltem na vozovce nedělala Praze přílišnou reklamu. Orgány města proto dospěly k rozhodnutí o zásadní rekonstrukci celé ulice, včetně tramvajové tratě. V roce 1997 došlo k jejímu rozšíření a rekonstrukci tramvajové trati, včetně obou přilehlých křižovatek, Sirotčinec a Brusnice. Zcela jednotvárná cesta po vlastně přímé tramvajové trati začne na křižovatce ulice U Brusnice s Jelení ulicí. Následujících cca 150 metrů vede dvoukolejná manipulační trať středem ulice U Brusnice ke křižovatce s ulicemi Milady Horákové a Patočkova, kde končí.
Celá trať je vybudována klasickou konstrukcí kolejnic na příčných pražcích, její kryt tvoří žulové dlažební kostky.
Provozované linky na popisované trati:
Manipulační trať si přes různé výstřelky, kdy jsou na ni odkloňovány pravidelné tramvajové linky - ať již pro výstavbu
metra nebo rekonstrukce tramvajových tratí v okolí, při kterých je zde provoz skutečně zahuštěný - svůj charakter udržela vlastně dodnes.
Využívána je zejména k výjezdům a zátahům vlaků linek 22 a 23 z vozovny Vokovice na své pravidelné trasy. Od roku 2001 navíc slouží i
pravidelnému provozu historické tramvajové linky 91.
Fotografie: © Pražské tramvaje a © Miroslav Křehlík
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |