2. července 1900 byl uveden do provozu
první úsek tramvajové tratě spojující Smíchov přes Malou Stranu s Holešovicemi, úsek od vozovny
Centrála na Klárov. V prostoru dnešní křižovatky se tak objevily koleje, které po zahájení provozu 24. června 1901 na dalším
úseku zmíněné tratě vytvořily v místě jednokolejný propletenec, kdy v levostranném Valdštejnskou ulicí přijížděly tramvajové vlaky od Malé Strany
a Letenskou naopak na Malou Stranu odjížděly. 30. ledna 1910 byla uvedena do provozu první část tramvajové trati
Chotkovou ulicí k
Pražskému hradu a na Klárově vznikla velmi komplikovaná kolejová křižovatka pro její napojení. Šlo ve své podstatě o dvoukolejný oblouk
od Čechova mostu k Chotkovým sadům, od nějž se odpojoval (v levostranném provozu) levý oblouk do prostoru dnešních zastávek Malostranská a druhý oblouk do Valdštejnské ulice. Ta byla napojena
i obloukem od Chotkových sadů a Letenská ulice byly připojena od Chotkových sadů přímou kolejí, která před dosažením dnešních zastávek Malostranská překřižovala zmíněný oblouk od Čechova mostu.
V roce 1914 došlo v souvislosti se zahájení provozu na tramvajové trati po
Mánesově mostu k výrazné přestavbě celé křižovatky. Byla zrušena přímá
kolej od Chotkových sadů na Malostranskou (její část před překřížením s obloukem Čechův most-Chotkovy sady zůstala zachována jako odstavná kusá kolej), trať od Malostranské byla zdvoukolejněna
a dvoukolejně napojena na stávající oblouk Čechův most-Chotkovy sady. K úpravě křižovatky do vlastně dnešní podoby došlo v roce 1926, když byla trať v
Letenské ulici zdvoukolejněna a kolej ve Valdštejnské ulici byla k 4. květnu téhož roku zrušena. Rekonstrukcí prošla křižovatka v roce 1995, kdy byl vyměněn veškerý kolejový svršek a
částečně upravena její poloha.
Křižovatka je vybavena 3 rozjezdovými elektromagnetickými výhybkami s pružnými jazyky ev.č. 200 od Chotkových sadů, ev.č. 203 od Čechova mostu a ev.č. 269 od zastávky Malostranská. I 3 sjezdové výhybky jsou
s pružnými jazyky. Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří žulové dlažební kostky.
V běžném provozu jsou pojížděny oba směry křižovatky od zastávky Malostranská - jak přímý k Chotkovým sadům, tak pravý oblouk k Čechovu mostu. Oblouk od Chotkových sadů k Čechovu není v běžném provozu využíván.
Fotocesta po křižovatce horní Klárov |
|
|
|