|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Chotkovy sady - Malostranská
Již od roku 1899 projednávaly městské orgány a Elektrické podniky propojení oblasti Malé Strany a Hradčan tramvajovou tratí.
Prvotní plány počítaly s tramvajovou tratí v Nerudově ulici, která však nebyla k běžnému provozu příliš vhodná a počítalo
se zde proto s výstavbou ozubnicové parní tramvaje. K její realizaci však nikdy nedošlo.
První krok k propojení těchto dvou městských částí byl učiněn 24. června 1906, kdy byl uveden do provozu další úsek tramvajové tratě vedené ulicemi Malé Strany - část mezi Malostranským náměstím a Klárovem, který však byl oproti dnešnímu stavu vedený jednosměrně - v levostranném provozu. Valdštejnskou ulicí se jezdilo na Klárov a Letenskou ulicí z Klárova. Přes samotný prostor dnešních zastávek Malostranská tak vedla pouze jediná kolej. Až na sklonku prvního desetiletí 20. století došlo ke zpracování projektů počítajících se spojením obou městských čtvrtí z Klárova přes Chotkovy sady a okolo Pražského hradu. Jako limitující faktor se ukázal výškový rozdíl obou čtvrtí a oblouk v Jelením příkopu, kdy nejprve muselo dojít k úpravě Chotkovy ulice, jejíž ostrý oblouk byl posunut o několik metrů dále do Jeleního příkopu. První část rozsáhlého projektu - trať vedoucí z Klárova až k Pražskému hradu - byla uvedena do provozu 30. ledna 1910. Druhá část projektu byla dovršena 31. května 1912, kdy došlo k propojení Chotkových sadů s tratí vedenou přes Letnou krátkou spojovací tratí vedenou Badeniho ulicí. Posledním etapa projektu spočívala v úpravě Klárova (dnešních zastávek Malostranská) na dvoukolejnou trať. K té došlo v roce 1914 společně se zahájením tramvajového provozu na Mánesově mostě. Stalo se tak 15. července, tedy pouhé 4 měsíce poté, co most začal sloužit veřejnosti. Abychom to měli jednodušší (raději z kopce, než do kopce), projdeme si tramvajovou trať směrem ke Klárovu. Začneme na křižovatce ulic Chotkova, Badeniho a Mariánské hradby, která prošla v roce 1995 kompletní rekonstrukcí. Odtud trať nestále klesá v táhlém pravém oblouku směrem k Jelenímu příkopu. Pravou stranu komunikace lemuje zárubní zeď dosahující místy výšky kolem 5 metrů a levou stranu naopak tvoří chodník umístěný na vysunuté konzole ve vzduchu. Při rozšiřování komunikace totiž na jeho běžné umístění již nevybylo místo, a proto byl umístěn na konzole nad okolní terén. Pravý oblouk se mění v přímou část trati a my se blížíme k nejostřejšímu oblouku celého úseku, který vepisuje písmeno U v Jelením příkopu. Jím se přetočíme proti směru hodinových ručiček o 180 stupňů - vlastně proti směru jízdy, jímž jsme přijeli - a za neustálého klesání následuje další přímý úsek, kde si po levé straně můžeme prohlédnout zmíněný chodník na konzolách. V úrovni novodobého hotelu Hoffmaister se trať pravým obloukem dostane do ulice Pod Bruskou. V takřka přímém úseku dospějeme až ke křižovatce horní Klárov, za níž následuje ihned křižovatka další - dolní Klárov s Letenskou ulicí. Mezi těmito dvěma křižovatkami je cca 80 metrů dlouhý prostor, ve kterém jsou vstřícně umístěny zastávky Malostranská.
Celá trať je vybudována klasickou stavbou kolejnic na příčných pražcích. Ostatně, dovedete si představit vybudování
oblouku v Jelením příkopu z panelů BKV? Po "barbarské" rekonstrukci
Chotkovy ulice z roku 2004 kryt kolejového svršku tvoří v celém úseku žulová dlažba, kryt komunikace však asfaltobetonový povrch.
Zastávky umístěné na popisované trati:
- nácestná zastávka ve směru k zastávkám Čechův most/Chotkovy sady/Královský letohrádek ve středu vozovky ulice Klárov, 4 metry před křižovatkou s nábřežím Edvarda Beneše, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT. - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Právnická fakulta/Staroměstská/Malostranské náměstí ve středu vozovky ulice Klárov, 25 metrů před křižovatkou s ulicí Letenská, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT.
Provozované linky na popisované trati:
Tradiční linkou v Chotkových sadech je dvaadvacítka. K té se přidala linka 18 a od změny linkového vedení v roce 1998 pomáhala linku 22
odlehčit nově zavedená linka 23, která byla vlastně jen oboustranně zkrácenou verzí linky 22. Od 29. listopadu 2003 je po trati vedena
také tramvajová linka 20. No a linka 23 ukončila svůj provoz 1. září 2008. V nočním provozu je zde v provozu linka 57. Jen na prostor zastávek
Malostranská se na trati vyskytuje také linka 12.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |