Smyčka Vápenka

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Smyčka Vápenka


Sólo vůz T6A5 #8738 vypravený na záložní vlak vozovnou Žižkov ve společnosti vozu #8745 vypraveného na cvičnou jízdu zachytil fotograf stojící na obou kolejích smyčky Vápenka. Pro automobily byla tato část Biskupcovy ulice průjezdná opačným směrem než pro tramvaje, a tak tato kombinace odstavených vozů znamenala neprůjezdnost pro automobily.  | 4. 7. 2004

Třebaže již v roce 1897 přislíbili zástupci pražské obce žižkovským radním výstavbu dalších tramvajových tratí v jejich oblasti, začaly se Elektrické podniky projektem, který prodlužoval tramvajovou trať na křižovatku Vápenka u Schillerovy továrny zabývat až v roce 1906.

Souprava vozů T3SUCS #7248+#7249 na lince 9 odbočuje z tehdejší Koněvovy, dnešní Hartigovy ulice do smyčky Vápenka. | 25. 4. 1998
Souprava vozů T3R.P #8426+#8427 odbočuje z tehdejší Koněvovy, dnešní Hartigovy ulice do ulice Loudovy na odkloněné lince 12. | 29. 4. 2006
Vůz T2 #6003 během fotojízdy pro Kroužek městské dopravy zamířil také do obratiště Vápenka, symbolicky označený jako linka 21. Fotografie jej zachycuje na vjezdové koleji v ulici Loudova. | 22. 2. 2020
Na vjezdové koleji smyčky Vápenka v Loudově ulici fotografie zachycuje značně nakloněný vůz KT8D5 #9005 vypravený na linku 24. Náklon je způsobený problematickým stavem koleje. | 9. 2. 2005
Souprava vozů T3 #6962+#6579 vypravená na linku 23 manipuluje v prostoru smyčky Vápenka. | 20. 5. 2001
Souprava vozů T3SUCS #7260+#7261 vypravená na linku 10 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 20. 3. 2000
S nástupem nového způsobu odbavování cestujících ve vozech povrchové dopravy od 1. června 1996, tedy s koncem mechanických označovačů jízdenek v roce 1996 dojezdilo množství starších vozů T3, do nichž již nebyl doplněn nový odbavovací systém. Takto skončily provoz také vozy T3 #6186 a T3 #6102 s nimiž proběhlo rozloučení. Vůz T3 #6102 se pak díky členům spolku Ringhoffer podařilo zachovat a je tak po důkladné renovaci perlou mezi vozy určenými pro komerční jízdy. | 31. 5. 1995
Vůz KT8D5 #9001 na lince 3 s celovozovou reklamou ke 125. letům pražské MHD manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 29. 6. 2001
Vůz KT8D5 #9044 zachycený na vnitřní koleji smyčky během výcviku nového řidiče a jízdě na zadní sběrač. | 3. 4. 2008
Cvičný vůz T3 #5506 zachycený na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 7. 10. 2008
Vůz KT8D5 #9018 vypravený na linku 23 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka. Ta tehdy sloužila jako posilová linka k lince 22 a provoz vozů KT8D5 na ní nebyl možný s ohledem na zákaz průjezdu malostranskou splítkou. Proto také do převíjecího plátna čelního budníku nebylo toto číslo předpřipraveno. Výluka na trase linky a její odklon mimo oblast Malé Strany však vyvolalo nutnost nasazení vozů KT8D5 i na tuto linku. Tyto nestandardní situace se řešily vložením zadní plastové cedule známé z vozů T3 do budníku před plátno. Na čele vozu je navíc patrná i zásuvka mnohočlenného řízení, kterou byl vybaven i vůz #9045. Šlo o přípravu na zkušební provoz dvojice vůz KT8D5 na barrandovské trati, který se nakonec nikdy neuskutečnil. | 16. 5. 2004
Souprava vozů T3R.P #8460+#8461 vypravená na linku 12 manipuluje v prostoru smyčky Vápenka. | 29. 4. 2006
Vůz KT8D5 #9044 vypravený na linku 9 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. | 13. 6. 2010
Vůz Škoda 14T Elektra #9111 na odkloněné lince 10 manipuluje na vnější koleji smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. | 20. 8. 2007
Vozy Škoda 15T ForCity Alfa #9282 a #9426 vypravené na linky 1 a 11 manipulují na obou odstavných kolejích smyčky Vápenka umístěných v Biskupcově ulici. | 17. 8. 2019
Vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9422 vypravený na linku 5 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. | 29. 11. 2021
Souprava vozů T3 #6631+T3SUCS #7282 vypravená na linku 30 opouští pravým obloukem odstavné koleje smyčky Vápenka v Biskupcově ulici a najíždí do ulice Na Vápence. | 18. 6. 2004
Vozy T2 #6004 a #6003 pózují během fotojízdy pro Kroužek městské dopravy fotografům na odstavných kolejích smyčky Vápenka umístěných v Biskupcově ulici. | 22. 2. 2020
Sólo vůz T3SUCS #7256 odbočuje z tehdejší Koněvovy, dnešní Hartigovy ulice do ulice Loudovy na odkloněné lince 19. | 4. 5. 2003
Vůz T3SUCS #7023 odbočuje z tehdejší Koněvovy, dnešní Hartigovy ulice do ulice Loudovy na tehdy sem pouze odkloněné lince 5. | 17. 5. 1996
Souprava vozů T3R.P #8226+#8227 na lince 23 v prostoru Loudovy ulice, ještě před kolejovým rozvětvením smyčky. | 1. 6. 2001
Na vjezdové koleji smyčky Vápenka v Loudově ulici je zachycen vůz KT8D5.RN2P #9074 vypravený na linku 9. | 13. 6. 2010
Souprava záložního vlaku obsazená vozy T3SUCS #7282+#7283 a cvičný vůz T3 #5511 ve smyčce Vápenka. | 8. 4. 1998
Souprava historických dvounápravových vozů #2110+#1200+#1202 zachycená na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 24. 6. 1995
Souprava vozů T6A5 #8705+#8706 vypravená na linku 10 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 26. 11. 2000
Na vnitřní koleji smyčky Vápenka manipulující vozy KT8D5 na odkloněné lince 24 v čele s vozem #9039. | 9. 2. 2005
Sólo vůz T6A5 #8738 vypravený na linku 5 manipuluje na vnější koleji smyčky Vápenka. | 20. 10. 1998
Sólo vůz T3 #6840 vypravený na linku 15 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 27. 9. 2005
Souprava vozů T3SUCS #7244+#7245 vypravená na linku 30 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 18. 6. 2004
Souprava cvičných vozů T3R.P #5525+#5526 zachycená na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 12. 1. 2009
Vůz T3R.PV #8152 vypravený na linku 54 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka. | 8. 7. 2005
Smyčka Vápenka, ještě před tím, než byla na jejích kolejích trvale ukončena linka 5, sloužila jako jeden z mála vhodných prostorů pro čerpání bezpečnostních přestávek cvičných vozů. Přímo v administrativní budově přilehlé vozovny Žižkov se totiž nacházela vyhlášená kantýna, a tak leckteří instruktoři již velmi brzy po vyjetí cvičných vozů do ulic mířili právě sem na ranní, dopolední a polední občerstvení. Na obou kolejích smyčky Vápenka se tak setkaly vozy Škoda 15T ForCity Alfa #9233 a #9229 právě na cvičných jízdách. | 6. 10. 2011
Setkání vozů T3R.P #8467 a T3R.PLF #8266 na lince 13 v prostoru odstavných kolejí smyčky Vápenka. | 25. 12. 2022
Vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9343 vypravený na linku 5 manipuluje na vnější koleji smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Na čele vozu oficiálně umístěná vlajka Ukrajiny symbolizovala podporu země na jejímž území v té době začal před několika dny válečný konflikt. | 27. 2. 2022
Vůz Škoda 15T ForCity Alfa #9395 vypravený na linku 9 manipuluje na vnitřní koleji smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. | 1. 2. 2017
Souprava cvičných vozů T3R.P #5525+#5524 opouští pravým obloukem odstavné koleje smyčky Vápenka v Biskupcově ulici a najíždí do ulice Na Vápence. | 18.5.2021
Od 4. prosince 1910 pak byl zahájen pravidelný provoz na nové dvoukolejné trati od Prokopovy ulice přes Ohradu až k Schillerově továrně. Její areál do dnešních dnů tvoří uliční blok ve středu smyčky Vápenka. Roku 1917 byly objekty přestavěny pro obuvnickou firmu Mimosa. Následně roku 1920 byly odkoupeny a upraveny firmou Akciová společnost Papirografia, spojené továrny průmyslu papírového a grafického. Výroba zde probíhá neustále, dnes zde sídlí Státní tiskárna cenin. Dvoukolejná trať byla zakončena prostým spojením dvou kolejí a kuse zakončena.

Protože i po dokončení nových vozoven ve Strašnicích (1908) a Střešovicích (1909) stále Elektrické podniky nedisponovaly dostatečnou kapacitu pro odstavování vozů, začaly hledat v oblasti Žižkova pozemek pro výstavbu nové vozovny. Po řadě jednání se podařilo získat pozemek za již zmíněnou Schillerovou továrnou o rozloze takřka 16 000 metrů čtverečních. A podobě jako v případě dalších pražských vozoven byl vybrán pozemek, který umožňoval pozdější rozšíření vozovny.

Projekt byl schválen v březnu roku 1911 a 11. dubna se začalo s výstavbou. Jak bylo na tehdejší dobu takřka pravidlem probíhaly práce v úctyhodném tempu a hala vozovny byla dokončena již koncem roku. K zahájení provozu již zbývalo tedy jen dokončit ostatní objekty a položit to nejdůležitější, tedy tramvajové koleje. Vozovna byla napojena na trať, vedenou dnešní Hartigovou ulicí manipulační tratí v ulici Na Vápence. Zkouška vozovny a kolejiště se uskutečnila po roce výstavby, 10. dubna 1912 a 28. dubna již byl ve vozovně zahájen provoz.

Poté, co došlo v žižkovské oblasti ke změnám v ukončení tramvajových linek, začala se manipulační tramvajová trať před vozovnou Žižkov překonávat. Jen v roce 1927 byly na zdejším kolejovém přejezdu ukončeny 2 tramvajové linky, což značně ztěžovalo manipulační podmínky vozovny při vyjíždění a zatahování vlaků. V ulici Na Vápence tak byl zřízen další křížový přejezd, který měl podmínky trochu zlepšit, jenže od 2. listopadu 1927 byla do oblasti před žižkovskou vozovnou vyslána třetí linka, a tak k žádnému zlepšení nakonec vlastně nedošlo. Proto bylo již v dubnu 1929 navrženo zřízení blokové kolejové smyčky vedené ulicemi Loudovou, Biskupcovou a Na Vápence. Stavba této smyčky se nakonec neuskutečnila.

V roce 1931 se naplno rozběhly práce na stavbě prodloužení tramvajové tratě ke křižovatce s dnešní Spojovací ulicí a koncem dubna téhož roku byl na křižovatce Vápenka zprovozněn kolejový trojúhelník umožňující provoz nákladních vlaků s materiálem pro pokračující stavbu prodloužení tramvajové tratě. Součástí výstavby prodloužení byla také rekonstrukce stávajícího úseku od Ohrady k Vápence, kdy byla trať přeložena na samostatné těleso, umístěné u kraje tehdejší vozovky. Samostatná vozovka pro směr do centra tehdy ještě neexistovala a trať tak nebyla ve střední částí komunikace. Pravidelný provoz na nové trati byl zahájen 9. srpna 1931. Tehdy však trať ještě končila přejezdem před křižovatkou se Spojovací ulicí, nikoliv ve smyčce Spojovací.

Až po válce byla myšlenka na vznik kolejové smyčky vedené Loudovou a Biskupcovou ulicí obnovena.

Do provozu byla uvedena 25. dubna 1949 a konečně vyřešila problém obracení tramvajových souprav linky na dvoře vozovny nebo na manipulační koleji v ulici Na Vápence, narušující provoz vlastní vozovny. Navíc umožnila na Vápence ukončit další linku. Součástí jednokolejné smyčky byla v Biskupcově ulici předjízdná kolej.

Zásadní rekonstrukce smyčky Vápenka, která však nezměnila kolejové uspořádání, proběhla v letech 2006 a 2007.
V roce 2006 došlo nejprve k rekonstrukci vjezdové části smyčky v Loudově ulici, dvoukolejné manipulační tratě v ulici Na Vápence a kolejové konstrukce křižovatky Vápenka. Protože rekonstrukce smyčky Vápenka a manipulační tratě probíhala ve dvou časově nepropojených etapách bylo nutné provizorně napojit pravý oblouk smyčky z Loudovy do Biskupcovy ulice na původní traťové koleje a zároveň v části ulice Na Vápence ponechat původní osovou vzdálenost protisměrných kolejí napojených na vjezdový trojúhelník vozovny Žižkov. Vjezdová kolej se tak před areálem vozovny Žižkov přiblížila protioblouky ke koleji výjezdové. Podobně jako v původním uspořádání, pouze dále od křižovatky Vápenka.
V roce 2007 pak pokračovala rekonstrukce zbylé části smyčky, tedy prostor odstavných manipulačních kolejí v Biskupcově ulici, zároveň došlo k rozšíření osové vzdálenosti kolejí v prostoru manipulační tratě v ulici Na Vápence. To ve svém důsledku znamenalo napřímení vjezdové koleje do vozovny Žižkov a zrušení omezení v potkávání se protijedoucích tramvají.

Ač byly k 1. září 2012 tramvajové zastávky Vápenka přejmenovány na Vozovnu Žižkov, pro označení smyčky se nadále interně využívá označení Vápenka. Pro řidiče tramvaje se tímto jedná o rozlišení skutečného místa obracení vlaku, protože k obracení lze využít i vozovnu Žižkov.

Deponovací kapacita obratiště (bez možnosti průjezdu nejen pro ostatní vlaky, ale i při značném omezení ostatní dopravy s ohledem na vlaky stojící ve vozovce) činí 19 vozů typu T.

Konstrukce tratě:
Konstrukce tramvajové tratě je klasická se stojinovou žlábkovou kolejnicí uloženou na betonových, respektive dřevěných pražcích položená ve štěrkovém loži doplněná o protihlukové izolační prvky. Povrch komunikace tvoří asfalt.

Popis smyčky:
Vjezd do obratiště nám umožňuje pouze ve směru od Ohrady z Hartigovy ulice rozjezdová radiově ovládaná výhybka #632 s pružnými jazyky. Vjezdová kolej odbočuje pravým obloukem do Loudovy ulice, v jejímž středu spěje ke křižovatce s ulicí Biskupcovou. Před křižovatkou samotnou se kolej pravým obloukem přiblíží k chodníku. Následuje rozjezdová radiově ovládaná výhybka #650 s pružnými jazyky, která rozděluje kolej na vnější a vnitřní kolej odstavu v Biskupcově ulici. Před křižovatkou s ulicí Na Vápence se obě odstavné koleje smyčky ve sjezdové výhybce s pružnými jazyky sloučí do výjezdové koleje a pravým obloukem se výjezdová kolej přiblíží k manipulační trati vozovny Žižkov v ulici Na Vápence, do jejíž pravé koleje se připojí sjezdovou výhybkou s pružnými jazyky. Na manipulační trati ještě následuje nástupní zastávka Vozovna Žižkov a výjezd na hlavní trať v Hartigově ulici umožňuje do obou traťových směrů křižovatka Vápenka.

Provozované linky na popisované trati:
  • Linka 5 (vnitřní kolej)
  • Fotocesta po smyčce Vápenka
    Rozjezdová výhybka, ve které pravým obloukem z Hartigovy do Loudovy ulice odbočuje vjezdová kolej smyčky Vápenka. Pravý oblouk vjezdové koleje smyčky Vápenka z Hartigovy do Loudovy ulice. Pravý oblouk vjezdové koleje smyčky Vápenka z Hartigovy do Loudovy ulice. Ve středu Loudovy ulice se vjezdová kolej smyčky Vápenka napřimuje. Přímý úsek vjezdové koleje smyčky Vápenka vedený ve středu Loudovy ulice.
    Přímý úsek vjezdové koleje smyčky Vápenka vedený ve středu Loudovy ulice. Přímý úsek vjezdové koleje smyčky Vápenka vedený ve středu Loudovy ulice. Přímý úsek vjezdové koleje smyčky Vápenka vedený ve středu Loudovy ulice. Na konci přímého úseku vjezdové koleje smyčky Vápenka koleje míří pravým obloukem do Biskupcovy ulice. Pravý kolejový oblouk smyčky Vápenka z Loudovy do Biskupcovy ulice.
    Pravý kolejový oblouk smyčky Vápenka z Loudovy do Biskupcovy ulice. Pravý kolejový oblouk smyčky Vápenka z Loudovy do Biskupcovy ulice. Ještě v rámci pravého oblouku z Loudovy do Biskupcovy ulice je umístěna rozjezdová výhybka větvící vjezdovou kolej na vnější a vnitřní kolej pro odstav vlaků. Pohled na odstavné koleje smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Jak je patrné, vnitřní kolej je zřízena pokračujícím pravým obloukem, zatímco vnější kolej pokračuje ve výhybce přímo. Pohled na odstavné koleje smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Jak je patrné, vnitřní kolej je zřízena pokračujícím pravým obloukem, zatímco vnější kolej pokračuje ve výhybce přímo.
    Vnější a vnitřní kolej smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Vnější a vnitřní kolej smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Vnější a vnitřní kolej smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Vnější a vnitřní kolej smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Vnější a vnitřní kolej smyčky Vápenka v Biskupcově ulici se na svém konci slučují do výjezdového oblouku, kolej vnější pokračuje do sjezdové výhybky v přímém úseku, kolej vnitřní pak v kombinaci levého a pravého oblouku.
    Sjezdová výhybka vnější a vnitřní koleje smyčky Vápenka v Biskupcově ulici. Za výhybkou pokračuje smyčka pravým obloukem z Biskupcovy ulice do ulice Na Vápence. Pravý výjezdový oblouk smyčky Vápenka z Biskupcovy ulice do ulice Na Vápence. Pravý výjezdový oblouk smyčky Vápenka z Biskupcovy ulice do ulice Na Vápence. V ulici Na Vápence se pravý výjezdový oblouk smyčky Vápenka z Biskupcovy ulice slučuje s kolejí manipulační tratě napojující vozovnu Žižkov na kolejovou síť.



    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
    www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
    www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
    Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
    web postaven na redakčním systému phpRS
    ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025