Když došlo v žižkovské oblasti ke změnám ukončení tramvajových linek, začala se manipulační tramvajová trať před vozovnou
Žižkov překonávat.
Jen v roce 1927 byly na zdejším kolejovém přejezdu ukončeny 2 tramvajové linky, což značně ztěžovalo manipulační podmínky vozovny při vyjíždění a zatahování vlaků. V ulici Na Vápence
tak byl zřízen další křížový přejezd, který měl podmínky trochu zlepšit, jenže od 2. listopadu 1927 došlo k ukončení třetí linky před
žižkovskou
vozovnou a tak k žádnému zlepšení nakonec vlastně nedošlo. Upravené kolejiště příliš provozu nepomohlo a proto bylo již v dubnu 1929 navrženo zřízení blokové kolejové smyčky vedené ulicemi
Loudovou, Biskupcovou a Na Vápence. Stavba této smyčky se nakonec neuskutečnila a myšlenka na její výstavbu byla znovu oživena až v poválečných letech. Do provozu byla uvedena 25. dubna
1949 a konečně trochu odlehčila přetížené provozní poměry
žižkovské vozovny. Deponovací kapacita obratiště (bez
možnosti průjezdu nejen pro ostatní vlaky, ale i při značném omezení ostatní dopravy) činí 19 vozů typu T.
Vjezd do obratiště nám umožňuje pouze ve směru od Ohrady rozjezdová elektromagnetická výhybka ev.č.
045 s čepovými jazyky. Vjezdová
kolej odbočuje ostrým pravým obloukem přes Koněvovu ulici do Loudovy ulice, v jejímž středu spěje ke křižovatce s ulicí Biskupcovou. Před
křižovatkou samotnou se kolej pravým obloukem přiblíží k chodníku a po pravém odbočení následuje rozjezdová čepová výhybka na vnitřní a vnější
kolej smyčky v Biskupcově ulici. Vnitřní kolej kopíruje obrubník chodníku. Následuje sjezdová čepová výhybka z vnější a vnitřní koleje a dalším
ostrým pravým obloukem se smyčka v ulici Na Vápence prostřednictvím čepové výhybky napojuje na manipulační trať vozovny
Žižkov a v podobě dvoukolejné tratě spěje k prostoru nástupní zastávky a křižovatce
Vápenka, před níž smyčka končí.
Celé obratiště je zřízeno klasickou konstrukcí kolejnic na příčných pražcích s většinou krytu ze žulových dlažebních kostek. Asfaltový kryt tvoří povrch
pouze ve vjezdové koleji v Loudově ulici a následně v prostoru vnitřní a vnější manipulační koleje v Biskupcově ulici mezi rozjezdovou a sjezdovou výhybkou.
Zastávky umístěné na popisované smyčce:
Vápenka - 1 občasná nástupní zastávka.
Provozované linky na popisované smyčce:
Smyčka je využívána zejména k odstavování záložního vlaku vozovny Žižkov, který tak má
- s ohledem na umístění vozovny samotné hned za zdí - "nejdelší" nájezdovou trasu na stanoviště...
Fotocesta po smyčce Vápenka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|