Třebaže již v roce 1897 přislíbili zástupci pražské
obce žižkovským radním výstavbu dalších tramvajových tratí v jejich
oblasti, začaly se Elektrické podniky zabývat projektem, který prodlužoval
tramvajovou trať na křižovatku Vápenka až v roce 1906. Protože i po dokončení
nových vozoven ve
Strašnicích
a
Střešovicích stále neměly
Elektrické podniky dostatečnou kapacitu pro odstavování vozů začaly hledat
v této oblasti pozemek pro výstavbu nové vozovny.
|
|
|
|
Po řadě jednání se podařilo získat pozemek za tehdejší Schillerovou továrnou
o rozloze takřka 16000 metrů čtverečních. Podobě jako u dalších pražských
vozoven byl zvolený takový pozemek, který umožňoval pozdější rozšíření
vozovny. Projekt byl
schválen v březnu roku 1911 a 11. dubna se začalo s
výstavbou. Jak bylo na tehdejší dobu takřka pravidlem probíhaly práce v
úctyhodném tempu a hala vozovny byla dokončena již koncem roku, takže k
zahájení provozu již zbývalo jen dokončit ostatní objekty a položit to
nejdůležitější - tramvajové koleje. Zkouška vozovny a kolejiště se uskutečnila
takřka na rok od zahájení výstavby - 10. dubna 1912 a 28. dubna byl ve
vozovně zahájen provoz. V té době měla vozovna jen tři lodě po pěti kolejích,
a navíc i podstatně kratší než dnes. Určena byla pro 90 vozů. Nejjižnější
odstavná loď neměla pod kolejemi prohlídkové kanály a sloužila většinou
pouze k odstavování vlečných vozů. K odstavné hale bezprostředně přiléhaly
objekty skladiště, dílen, kanceláří, toalet, umýváren a jídelny s kotelnou.
Protože (jak již je pomalu tradicí i u dalších pražských tramvajových
vozoven) kapacita začala záhy nedostačovat, přistoupily Elektrické podniky
v letech 1924 - 1925 k výstavbě čtvrté lodě, která měla jen čtyři koleje.
Po jejím dokončení se v roce 1925 začalo s prodloužením původních tří lodí
na délku nové - čtvrté lodě. Po skončení prací v roce 1926 se kapacita vozovny
takřka zdvojnásobila - odstavovat tu nyní bylo možné až 160 vozů. V roce 1961
začala přestavba středních dvou lodí vozovny pro vozy řady T a po čtvrt roku
(od dubna do června) byly tramvajové vozy odstavovány na staré nákladní koleji
v areálu Nákladového nádraží Žižkov. V roce 1993 se vozovna dočkala mycí linky
firmy Tammermatic umístěné ve čtvrté lodi a na přelomu let 1999-2000 byla
vybudována zcela nová stavba budovy výpravny.