28. dubna 1912 byl zahájen provoz nové vozovny
Žižkov a současně s tím bylo uvedeno napojení vozovny na
tramvajovou trať vedenou po dnešní Koněvově ulici ulicí
Na Vápence. Jako první se tak na místě dnešní tramvajové křižovatky objevily pravé oblouky při pohledu od Ohrady. V roce 1931 se naplno rozběhly práce na prodloužení tramvajové tratě ke křižovatce s dnešní Spojovací ulicí a koncem dubna téhož roku
byl na křižovatce Vápenka zprovozněn kolejový trojúhelník umožňující provoz nákladních vlaků s materiálem pro pokračující stavbu prodloužení tramvajové tratě. Pravidelný provoz na nové
trati (a tím i na
zbývajících částech kolejového trojúhelníku) byl zahájen 9. srpna 1931. Částečnou rekonstrukcí prošla křižovatka v roce 2000, když byla v rámci rekonstrukce tramvajové tratě mezi Vápenkou a Spojovací do jejího vrcholu od Spojovací instalována
elektricky ovládaná výhybka s pružnými jazyky.
Křižovatka je vybavena 2 rozjezdovými výhybkami s čepovými jazyky a bez elektrického přestavníku, třemi sjezdovými výhybkami s čepovými jazyky a 1 rozjezdovou elektromagnetickou,
radiově ovladatelnou
výhybku s pružnými jazyky ev.č.517 od Spojovací. Křižovatka je klasické konstrukce a její kryt tvoří žulové dlažební kostky.
V běžném provozu je pojížděn pouze přímý směr mezi Ohradou a Strážní, oba oblouky jsou využívány pouze k manipulačním účelům - výjezdům a zátahům - vozovny Žižkov.
Fotocesta po křižovatce Vápenka |
|
|
|