|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kolejový brus Schörling ev.č.4092
V roce 1966 zakoupil Dopravní podnik Praha moderní kolejový brus s
hydraulickým ovládáním přítlaku brusných kamenů na kolejnice od německé firmy Schörling z Hannoveru.
Vůz je vybaven vodní nádrží pro smáčení kolejnic a čtyřmi sypači písku. Masivní vůz s krátkým rozvorem náprav (což je ideální pro broušení v obloucích) byl dodán bez sběrače proudu, který byl dosazen až v pražské Rustonce. Šlo o klasický pantografový sběrač používaný na vozech řady T. Hydraulicky ovládané brousící zařízení je zavěšeno na obou stranách vozu mezi osami na silné základové desce. Jako brousící prostředek slouží čtyři karborundové kameny, přitlačované ke kolejnici pomocí pneumatických válců tlakem 6 atmosfér. Chlazeny musí být vodou, přivedenou ze dvou vodojemů, přičemž každý má objem 2000 litrů. Vůz je vybaven dvěma nezávislými brzdami - elektrodynamickou a mechanickou kleštinovou. Trakční výzbroj pocházející převážně od firmy AEG je zcela běžná pro dvounápravové vozy. Rozjezdové a brzdové odpory jsou umístěny na střeše. Vnitřní prostor vozu je rozdělen na hlavní a pomocné stanoviště řidiče a oddělení se zásobníky na písek, kompresorem, motorgenerátorem a nádržemi na vodu. Brus sloužil spolehlivě řadu let a v roce 1988 se - po zprovoznění nového brusu ev.č.5571 z vozu T3 - stal brusem záložním. Později byl využíván také jako šatna a chátral v areálu Ústředních dílen Hostivař. Poté, co jeho mladší kolega v roce 1996 vyhořel, se tento historický exemplář dočkal ozdravné rekonvalescence, prošel rozsáhlou opravou a modernizací. V jejím průběhu bylo rozhodnuto o přečíslování tohoto brusu na nové ev.č.5570, ale ještě před dokončením rekonstrukce - s ohledem na složitost správního řízení - bylo rozhodnuto o ponechání původního evidenčního čísla. Po rekonstrukci byl schválen do provozu 23. června 1998 jako "historický brousící vůz systému Schörling" a přidělen byl do vozovny Pankrác. Další vývoj následoval pro vůz až krátce před Vánocemi 2003, kdy vlastní silou přesunul z vozovny Pankrác do vozovny Střešovice, kde bude po drobných rekonstrukcích zařazen mezi muzejní exponáty. Dopravní podnik hl. m. Prahy uvažuje o znovupostavení kolejového brusu z vyřazeného vozu T3, dle koncepce vyhořelého vozu 5571.
Fotografie: © Pražské tramvaje, © Miroslav Křehlík, © Jura Sandner a © Zdeněk Liška
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |