Trať Vltavská - Těšnov

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Trať Vltavská - Těšnov


Na počátku tramvajové tratě, vedené z většiny úseku nad vodní hladinou řeky Vltavy stála koňka. Jenže zcela jinak, než v jiných případech...

Pohled na Ústřední budovu Elektrických podniků z Hlávkova mostu | okolo 1949
Letecký pohled na soustavu mostů tvořících ten Hlávkův ještě v původní přímé ose | 1953
Letecký snímek Hlávkova mostu v současné podobě včetně mimoúrovňové křižovatky na holešovickém předmostí | 2003
Vlak linky 12 v čele s motorovým vozem ev.č.494 stanicuje v Bubenské ulici před tehdejším sídlem Dopravního podniku | 1949
Souprava motorového vozu ev.č.2106 a vlečného vozu ev.č.1534 vypravená na linku 18 stanicuje v zastávce Štvanice, v níž by asi dnes cestující se zdravou kůží do tramvaje nenastoupil... | 60. léta
Souprava motorového vozu ev.č.2106 a vlečného vozu ev.č.1534 vypravená na linku 18 stanicuje v zastávce Štvanice, v níž by asi dnes cestující se zdravou kůží do tramvaje nenastoupil... | 60. léta
Nádraží Praha-Těšnov v posledním období své existence skomíralo obehnané stavební ohradou, před níž uháněly také tramvaje typů T3 a T1 | 1.7.1972
Vůz T1 ev.č.5103 vypravený na linku 31 opustil Hlávkův most a přes křižovatku u Dopravního podniku míří do Bubenské ulice | 12.2.1978
Souprava vozů T3 je připravena odbočit na Hlávkův most z Bubenského nábřeží ve směru od Negrelliho viaduktu v období existence dočasného trojúhelníku | 1978
Výstavba mimoúrovňové křižovatky na holešovickém předmostí Hlávkova mostu vyvolala výstavbu provizorní vyosené přeložky tramvajové tratě, dovedete si představit, co by takové úzké hrdlo způsobilo v tomto místě dnes? | 13.7.1981
Jeden rok sloužila provizorní vyosená trať z Hlávkova mostu do podjezdu u stanice metra Vltavská, zřízená pro výstavbu mimoúrovňové křižovatky | 28.7.1981
Souprava vozů T3M ev.č.8070+8043 vypravená na linku 8 odstanicovala na Vltavské a čelní orientace nám prozrazuje, že cílem její cesty je Bílá hora | 14.8.1997
Souprava vozů T3 ev.č.6654+ T3SUCS ev.č. vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Vltavská | září 1999
Novotou zářící souprava vozů T3R.P ev.č.8480+8481 vypravená na linku 14 stanicuje v zastávce Vltavská | 21.6.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7195+7194 vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Vltavské | 25.7.2006
Souprava vozů T6A5 ev.č.8742+8739 vypravená na odkloněnou linku 19 stanicuje v zastávce Vltavská | 17.7.2006
Pracovní vůz T3 ev.č.5521 pro kontrolu trolejového vedení ještě s klasickým pantografem stoupá od zastávky Vltavská na Hlávkův most | 6.5.1999
Vůz KT8D5 ev.č.9029 vypravený na sedmnácté pořadí linky 3 opustil zastávku Vltavské a jak Pragotron hlásá, míří do konečné zastávky Modřany, inu občas se něco nepovede :-) | září 1995
Cvičný vůz T3 ev.č.5503 míří po Hlávkově mostě k zastávce Vltavská | 21.7.2006
Nehody se občas nevyhýbají ani tramvajím, na Hlávkově mostě se tak střetla souprava vozů T3 ev.č.6958+6735 vypravená na linku 3 kobyliskou vozovnou s automobilem, jehož řidič se bez rozmýšlení rozhodl otočit vlevo... | 6.5.2005
Vůz T3 ev.č.6903 vypravený na linku 5 projíždí Hlávkovým mostem od Vltavské na Těšnov | 20.7.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7035+7069 vypravená na linku 26 burácí po velkoplošných panelech na Hlávkově mostě od Vltavské k Těšnovu | 3.9.2006
Vůz T3SUCS ev.č.7078 vypravený na linku 5 přejíždí Hlávkův most | 2.8.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7218+7219 vypravená na linku 33 přejíždí Hlávkův most od Vltavské | 29.9.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9025 vypravený na linku 8 uhání s polopantografem přes Hlávkův most k Těšnovu | 3.9.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7151+7152 vypravená na linku 8 přejíždí Hlávkův most k Těšnovu | 30.3.2007
Vůz 14T ev.č.9113 vypravený na linku 14 uhání po Hlávkově mostě za dozoru admina Petra | 30.3.2007
Souprava vozů T3 ev.č.6911+6910 vypravená na linku 34 opustila těšnovský podjezd a stoupá na Hlávkův most | 23.6.2003
Souprava vozů T3M ev.č.8038+8032 vypravená na linku 8 stoupá z podjezdu Těšnov na Hlávkův most | 30.3.2007
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7071+7070 vypravená na linku 26 opustila zastávku Těšnov a pravým obloukem míří do podjezdu pod Severojižní magistrálou | 16.12.2004
Takřka havarijní stav tramvajové tratě přiléhající k podjezdu Těšnov stál za její opravou | 27.2.2009
ZAtímco souprava vozů T3M ev.č.8038+8032 vypravená na linku 8 opustila zastávku Těšnov a míří do těšnovského podjezdu, vůz KT8D5 ev.č.9018 vypravený na linku 24 v zastávce Těšnov stanicuje | 20.7.2006
Souprava vozů T3M ev.č.8072+8073 vypravená na linku 8 se zeleným nátěrem střešní obliny na nikdy nezrealizovanou reklamu na automobily Škoda Felicia vjíždí do zastávky Těšnov | 15.6.1995
S Čedokem se dostanete až na Tenerife, aneb s vozem KT8D5 ev.č.9032 vypraveným na linku 3 z Těšnova až za hranice všedních dnů... | zima 1994/1995
Vůz T3M evč.8092 vypravený na linku 14 stanicuje v zastávce Těšnov, jíž dělá pozadí vybydlený parčík na místě někdejší odbavovací budovy nádraží Praha - Těšnov | 15.3.1996
První zrušený vůz K8D5 ev.č.9006 ještě v plné kráse vypravený na linku 3 opouští zastávku Těšnov | 4.1.1996
Během opadání vltavské vody se všude začalo objevovat mazlavé bláto... | 16.8.2002
Vůz KT8D5.RN2P ev.č.9081 vypravený na linku 3 opustil zastávku Těšnov a blíží se k výjezdu ze smyčky Florenc | 25.3.2007
Vůz KT8D5 ev.č.9009 vypravený na linku 8 stanicuje v zastávce Těšnov | duben 1995
Nový vůz T6A5 ev.č.8678 na zkušební jízdě zavítal také na Těšnov | 1.4.1996
Vůz T3M evč.8092 vypravený na linku 33 míjí výjezdovou kolej ze smyčky FLorenc | 15.8.2003
Vltavská voda během povodňové kulminace opustila své koryto a zaplavila prostor Těšnova včetně tramvajové tratě | 15.8.2002
Pohled na Ústřední budovu Elektrických podniků z Hlávkova mostu | okolo 1949
Letecký snímek soustavy mostů tvořících Hlávkův po demolici jižní části a jejím nahrazení nově vyosenou novostavbou | 1975
Detailní výřez leteteckého snímku Hlávkova mostu z roku 1975, který zachycuje vznikající tramvajový podjezd na těšnovském předmostí, tramvajovou trať ještě v původní poloze a stále stojící těšnovské nádraží, bohužel již bez provozu... | 1975
Ústřední budova Elektrických podniků s tramvajovou tratí v Bubenské ulici a křižovatkou na předmostí Hlávkova mostu | 1962
Souprava motorového vozu ev.č.2106 a vlečného vozu ev.č.1534 vypravená na linku 18 stanicuje v zastávce Štvanice, v níž by asi dnes cestující se zdravou kůží do tramvaje nenastoupil... | 60. léta
Do zastávky před sídlem Dopravního podniku přijíždí souprava motorového a vlečného dvounápravového vozu, vypravená na linku 18. | 1972
Vůz T1 ev.č.5129 vypravený na linku 14 stanicuje v zastávce před budovou sídla Dopravního podniku v Bubenské ulici | 8.5.1976
Vůz T1 ev.č.5105 vypravený na linku 8 uhání po Hlávkově mostě na Štvanici | 1.5.1980
Kolejová křižovatka na holešovickém předmostí Hlávkova mostu měla postupně zřízené tři ze čtyř možných oblouků. Jediný neexistující oblouk ve směru od nábřeží kapitána Jaroše na Hlávkův most se zde přece jen také objevil při zřízení dočasného kolejového trojúhwelníku mezi lety 1978-1980 | 1978
Jeden rok sloužila provizorní vyosená trať z Hlávkova mostu do podjezdu u stanice metra Vltavská, zřízená pro výstavbu mimoúrovňové křižovatky | 28.7.1981
Jeden rok sloužila provizorní vyosená trať z Hlávkova mostu do podjezdu u stanice metra Vltavská, zřízená pro výstavbu mimoúrovňové křižovatky | 28.7.1981
Vůz T3SUCS ev.č.7233 vypravený na linku 33 vjíždí do zastávky Vltavská | 15.8.2003
Souprava vozů T3M ev.č.8012+8093 vypravená na linku 26 stanicuje v zastávce Vltavská | 28.9.2004
Souprava vozů T6A5 ev.č.8637+8638 vypravená na linku X-B nahrazující zatopené metro vjíždí do zastávky Vltavská, v níž však nebude stanicovat | 21.9.2002
V popovodňovém období tramvajovou trať hojně využívaly autobusy, setkání vozů na lince X-8 v prostoru zastávky Vltavská | 1.12.2002
Dlouholetá typická kobyliská souprava vozů T3 ev.č.6914+6912 vypravená na linku 33 stanicuje v zastávce Vltavská | 29.9.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9034 vypravený na linku 3 stoupá ze zastávky Vltavská na Hlávkův most | 25.3.2007
Souprava vozů T6A5 ev.č.8667+8668 vypravená na linku X-B míří po Hlávkově mostě k zastávce Vltavská | 14.12.2002
Vůz KT8D5 ev.č.9037 vypravený na linku 24 přejíždí Hlávkův most | 20.7.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7140+7141 vypravená na linku 26 přejíždí Hlávkův most k Vltavské | 6.5.2005
Souprava vozů T3R.P ev.č.8228+8229 vypravená na linku 26 přejíždí Hlávkův most | 12.10.2004
Souprava vozů T3R.P ev.č.8428+8429 vypravená na linku 14 přejíždí Hlávkův most | 3.9.2006
Vůz KT8D5 ev.č.9030 vypravený na linku X-B, zachycený při přejíždění Hlávkova mostu byl jako jediný vybaven BUSE transparenty, následovat mělo jejich masivní dosazení na všechny vozy tohoto typu, nakonec se zakoupila nová plátna do střešních orientací :-) | 21.9.2002
Souprava vozů T3 ev.č.6888+6889 vypravená na linku 34 projíždí jižním Hlávkovým mostem od Vltavské | 23.6.2003
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7088+7089 vypravená na linku 26 přejíždí Hlávkův most | 29.9.2003
Vůz KT8D5 ev.č.9005 vypravený na linku X-B opatřený vkusnou celovozovou reklamou na limonádu Kofola přejíždí Hlávkův most | 21.9.2002
Souprava vozů T6A5 ev.č.8609+8610 vypravená na linku X-B opustila podjezd Těšnov a vyjíždí na Hlávkův most | 14.12.2002
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7063+7064 vypravená na linku 26 klesá z Hlávkova mostu do podjezdu Těšnov | 3.11.2006
Vůz KT8D5 ev.č.9027 vypravený na linku 8 opustil těšnovský podjezd a míří k zastávce Těšnov | březen 1995
Souprava vozů T3R.P ev.č.8212+8211 vypravená na linku 14 vyjela z těšnovského podjezdu a míří do zastávky Těšnov | 3.9.2006
Takřka havarijní stav tramvajové tratě přiléhající k podjezdu Těšnov stál za její opravou | 27.2.2009
Vůz T3M ev.č.8029 vypravený na linku 5 vjíždí do zastávky Těšnov | 25.3.2007
Souprava vozů T3 ev.č.6780+6781 vypravená na odkloněnou linku 17 opustila těšnovský podjezd a vyčkává na uvolnění prostoru zastávky Těšnov | 15.3.1996
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7276+7252 vypravená na odkloněnou linku 19 stanicuje v zastávce Těšnov | 20.7.2006
Vůz KT8D5 ev.č.9008 vypravený na linku 24 stanicuje v zastávce Těšnov | 17.7.2006
Vůz 14T ev.č.9112 vypravený na linku 26 hájící barvy vozovny Strašnice stanicuje v zastávce Těšnov | 25.3.2007
Celkový pohled na prostor zrušené tramvajové zastávky Těšnov se stanovištěm dispečera a světelnou signalizací | 14.12.2002
Souprava vozů T3R.P ev.č.8238+8239 vypravená na linku 14 vjíždí do zastávky Těšnov | 3.9.2006
Vůz T3R.PLF ev.č.8252 vypravený na linku 8 opustil zastávku Těšnov | 25.3.2007
Vůz KT8D5 ev.č.9007 vypravený na linku 3 vyčkává u křižovatky Těšnov na udělení signálu volno, povšimnětet si na troleji původní podoby návěstidla pracovního trolejového kontaktu, který tvořil pouze černý trojúhelník s oranžovým čtvercem bez podkladové bílé plochy | 27.1.1998
Vůz KT8D5 ev.č.9007 vypravený na linku 8 přejíždí výjezdovou kolej ze smyčky Florenc | 3.9.2006
Souprava vozů T3SUCS ev.č.7148+7149 vypravená na linku 26 vyčkává u křižovatky Těšnov na udělení signálu volno | 17.7.2006

Tramvajová trať vedená z většiny po Hlávkově mostě úzce souvisí s první tratí koňské tramvaje, která od 15 hodiny 25. září 1875 spojovala Karlín s Národní třídou. Při její přestavbě v roce 1900 na elektrickou tramvaj bylo v oblasti Těšnova zřízeno odbočení pouze ve směru od Bílé labutě před nádraží Severozápadní dráhy, neboli nádraží Těšnov. Od 1. června 1900 však byl na tomto úseku určeném pro elektrickou tramvaj dočasně zahájen provoz tramvaje koňské, který se zde udržel až do 18. prosince. Teprve následujícího dne vyjela na koleje tramvaj elektrická.

Pokračování tramvajové tratě dále do Holešovic záviselo na dokončení mostu přes Vltavu, ale jednání o něm trvala velmi dlouho, protože současně probíhaly velké úpravy Petrské čtvrti spojené s regulací Vltavy a postupným zasypáváním zdejších četných vltavských ramen. Protože ale mostní spojení s Holešovicemi začínalo rozrůstajícímu se městu chybět, přikročilo město k vybudování tří dřevěných mostních provizorií přes tehdejší tři říční ramena, nacházejících se východněji od osy zamýšleného definitivního mostu, aby nebránilo jeho pozdější stavbě. Soustava provizorních mostů, byla vybudována v poměrně krátké době v průběhu roku 1900 a již 15. prosince byly předány do užívání. Nejjižnější most přes dnes již zasypané rameno Vltavy byl o délce 51 metrů, prostřední, ústící na Štvanici měl délku 172 metrů. V místě přechodu mostu na sypaný násep, byl zřízený propustek se zděnými pilíři o světlosti 11 metrů, kterým vedla cesta propojující obě části Štvanice. Třetí provizorní most vedl přes hlavní rameno řeky Vltavy ze Štvanice do Buben a dosahoval délky 196 metrů. Zda byly koleje tramvajové tratě na mosty položeny již při jejich výstavbě nebo později není zatím zcela jasné.

Prodloužení tramvajové tratě od nádraží na Těšnově přes provizorní Hlávkovy mosty (označované také jako Velké Benátky) a dále Bubenskou a Veletržní ulicí bylo uvedeno do provozu 10. října 1901. U Těšnovského nádraží byl zřízen kolejový přejezd a třetí kusá kolej (vpravo ve směru od křižovatky Těšnov), sloužící jako obratiště pro vlaky jedoucí z centra města. Trať byla v celém průběhu dvoukolejná a na Bubenském nábřeží prostě překřížila tramvajovou trať k městským Jatkám. Obě tratě tak nebyly vzájemně kolejově propojeny.

Výstavba definitivních mostů probíhala od roku 1908 a byla spojena s rozsáhlou úpravou břehů, kdy byly Rohanský, Jeruzalémský a Korunní ostrov spojeny s novoměstským břehem a současně se zde stavěl plavební kanál se zdymadly. Jako první byl dokončen jižní "železný" Hlávkův most, nahrazující střední dřevěné provizorium. Tramvajová trať na něj byla přeložena od 3. února 1910 s pomocí vyosení z prvního mostního provizoria přes zanikající vltavské rameno a na Štvanici se z definitivní polohy mostu vrátila na třetí provizorium dvojící výrazných protioblouků o malém poloměru. V červenci 1910 byl na provizorní štvanické přeložce zřízen přejezd. Následně byl od 18. října 1910 přerušen provoz na nejjižnějším mostním provizoriu a tramvajová trať byla přeložena do definitivní polohy na nové těleso přes zasypané rameno Vltavy.

Při druhé etapě výstavby byl 1. února 1912 zastaven provoz na severním provizoriu a definitivní betonový most byl zprovozněn 7. února 1912. Protože ještě nebyly v té době dokončeny úpravy severního předmostí na Bubenském nábřeží, končila mostní vozovka slepě. Zde byla i provizorní tramvajová konečná, od které se chodilo po schodech na starou komunikaci. Až 25. června bylo možné jezdit z mostu na nábřeží, včetně nového propojení oblouky k městským Jatkám a teprve od 1. září 1912 bylo obnoveno přímé propojení na trať v Bubenské ulici.

Na těšnovském konci tratě byl 27. dubna 1913 doplněn do kolejové křižovatky dvoukolejný oblouk od Hlávkova mostu do Karlína v listopadu 1924 pak došlo k vyrušení třetí kusé koleje u nádraží, využívané nejen jako obratiště pro osobní vlaky, ale od 16. prosince 1920 také k přepravě poštovních balíků přívěsnými vozíky k budově hlavního poštovního úřadu v Jindřišské ulici.

Po druhé světové válce začal výrazně narůstat počet přepravovaných a leckteré traťové úseky začínaly být značně přetížené. Tento problém se týkal také tratě v ulici Na poříčí, které od 25. dubna 1948 pomáhala provozně odlehčit nová tramvajová trať vedená souběžnou ulicí Na Florenci od Těšnova k nádraží Praha - Střed, která byla v počátku na Těšnově napojená do ulice Těšnov jen provizorně. Teprve po přestavbě celého uzlu vzniká od 1. června 1948 na Těšnově první pražská křižovatka se čtyřmi páry oblouků a oběma přímými směry, křižovatka, která právě pro své prvenství dala této podobě pražských křižovatek přezdívku "Těšnov", případně "velká hvězda"

Již v padesátých letech se začalo v souvislosti s dlouho chystaným přemostěním nádraží Praha střed a úvahami o severojižní magistrále hovořit o zásadním rozšíření Hlávkova mostu na celkových 28 metrů, přičemž jižní z mostů bylo nutné odklonit do nové polohy v ose plánovaného silničního průtahu městem. Náročná přestavba mostu se uskutečnila bez dlouhodobého přerušení tramvajového provozu, s výjimkou nočních propojování kolejových provizorií při jednotlivých etapách stavby. Tramvaje po starém železném mostě přestaly jezdit 13. října 1960 a byly převedeny na provizorní dvoukolejnou trať s kolejnicemi uloženými na dřevěných pražcích položených na vozovku východní třetiny nového mostu. Jižní železný most byl následně celý postupně snesen. Do definitivní polohy se tramvajová trať na novém mostě dostala od 18. srpna 1961.

Mezitím však byla zahájena 24. července 1961 úplná výluka kolejové křižovatky na severním předmostí Hlávkova mostu, vyvolaná jeho přestavbou a rozšířením novým klenbovým pásem o 9 metrů. Niveleta stále ještě úrovňové křižovatky byla zvýšena až o 70 centimetrů. Po rekonstrukci byl nejprve 3. srpna 1961 obnoven provoz v Bubenské ulici, 30. srpna 1961 pak na Bubenském nábřeží a provizorním napojením také po původní trati přes Hlávkův most. Zahájení provozu po nové koleji Štvanice - Dopravní podnik v definitivní poloze rozšířeného mostu proběhlo 13. října a 7. listopadu se zprovoznění dočkala také kolej v opačném směru. Automobilová doprava byla obnovena v plném rozsahu až 15. prosince 1961. Rozšířený Hlávkův most se stal ve své době nejširším pražským mostem. Předpokládáme, že během této přestavby se křižovatka na předpolí mostu změnila v neúplnou velkou hvězdu, kdy chyběl pouze levý oblouk mezi mostem a nábřežím kapitána Jaroše.

Dne 1. července 1972 vyjel z nádraží Praha-Těšnov poslední osobní vlak, který uvolnil kolejiště pro výstavbu automobilové magistrály, která jak ostře nabroušený nůž rozpůlila centrum Prahy svými jízdními pruhy. Její postupující výstavba ukončila 25. července 1975 provoz tramvají v původní poloze těšnovské trati a 14. srpna byl provoz tramvají převeden do přeložky v podjezdu pod větví budoucí magistrály.

Aby toho nebylo v souvislosti s Hlávkovým mostem málo, nakreslili páni projektanti na jeho severním předmostí v souvislosti s budovanou severojižní magistrálou, mimoúrovňovou křižovatku respektující také plánované prodloužení metra do této oblasti. Její výstavba začala v roce 1978 a v přímé souvislosti byla od 2. října trvale zrušena trať v Bubenské a Veletržní ulici a zahájena dlouhodobá výluka tratě v Antonínské ulici. Křižovatka na severním předmostí Hlávkova mostu byla z podoby neúplné velké hvězdy (chyběl oblouk z mostu vlevo k nábřeží kapitána Jaroše) upravena na provizorní trojúhelník, jehož přímý směr vedený po Bubenském nábřeží byl tvořen obloukem, vmáčknutým směrem k Hlávkovu mostu.

Po dvou letech stavebních prací byl k 7. listopadu 1980 zrušen traťový úsek na Bubenském nábřeží mezi Negrelliho viaduktem a Hlávkovým mostem. O pouhé čtyři dny později byla zprovozněna jeho částečná přeložka vedená podél budoucí stanice metra Vltavská. Při této příležitosti došlo také k obnovení provozu v nově zahloubené trati v Antonínské ulici a mohl se definitivně ukončit provoz v traťovém úseku mezi Hlávkovým mostem a nábřežím kapitána Jaroše, bránící v dokončení mimoúrovňové křižovatky na předmostí Hlávkova mostu. Z počátku tak byl využíván pouze přímý směr nově vzniklé křižovatky Vltavská mezi Strossmayerovým náměstím a Pražskou tržnicí.

Následně se dočkal zprovoznění i poslední vrchol křižovatky Vltavská, ústící na Hlávkův most. Stav prací na přemostění zahloubené nábřežní komunikace bohužel neumožňoval propojení tratě v definitivní poloze, a tak byla trať na Hlávkův most napojena od 28. listopadu 1980 pomocí vyosené části vedené po mostním provizoriu v místě dnešní vozovky ve směru do centra. Vyosení sloužilo necelý rok do 31. srpna 1981, kdy zde byl přerušen provoz tramvají za účelem dokončení prací a propojení tratě v konečné poloze, která byla zprovozněno 29. října 1981.

V osmdesátých letech dochází k výměně tramvajové konstrukce v celém předmětném úseku. Klasickou stavbu na pražcích s dlážděným krytem nahradily velkoplošné panely BKV. Relativní mládí podjezdu, jeho nízká výška a složité směrové a výškové poměry stojí za vynecháním této technologie v části úseku.

Pokračující výstavba pražského metra stála za likvidací tratě v ulici Na Florenci k 8. dubnu 1983 a s tím související přestavbou křižovatky Těšnov do podoby kolejového trojúhelníku. Chátrající torzo výpravní budovy nádraží Praha - Těšnov přežívalo na svém místě do 16. března 1985, kdy byla budova odstřelena. Uvolněný prostor byl využit pro malý parčík a také zřízení jednokolejné smyčky Florenc, umožňující obracení vlaků pouze ve směru od Karlína, která byla zprovozněna 24. října 1985.

V roce 2002 na Hlávkově mostě utichl typický tramvajový provoz, když se ku Praze přiblížila velká voda. Na mostě je 13. srpna 2002 v 10:47 hodin okamžitě přerušen provoz tramvají a následně koleje na Těšnově mizí pod vltavskou vodou, která se dostává i do přilehlých stanic metra. Po kulminaci vodní hladiny a po prohlédnutí mostu statikem se od 19. srpna 2002 na Hlávkově mostě objevují na tramvajových kolejích autobusy linek 102, 144, 152, 187, 200 a X-C jedoucí ze severního města do centra města. U Těšnova, kde autobusy sjíždí z tramvajových kolejí do vyhrazených jízdních pruhů na magistrále, je zřízena provizorní světelná signalizace umožňující autobusům bezproblémovou jízdu. Po nezbytné očistě tratě a provizorní náhradě povodní zničené karlínské tramvajové měnírny pojízdnou měnírnou od 6. září 2002 je provoz tramvají na Hlávkově mostě obnoven 9. září 2002 linkou X-B. Zastávky Vltavská na předmostí Hlávkova mostu jsou pro urychlení provozu v denním provozu zrušeny.

Po částečném zprovoznění linky metra C k 19. říjnu 2002 z Hájů až do stanice Florenc, došlo k odklonění autobusových linek u Hlávkova mostu tramvajovým podjezdem Těšnov ke stanici metra Florenc. Zprovoznění podjezdu pro kombinovaný provoz však předcházela řada stavebních úprav a tramvajová výluka v úseku Vltavská - Bílá labuť. V období od 12. října 2002 - (cca 0,30 hod.) do 14. října 2002 - (cca 4,00 hod.) a dále každou další noc až do 19. října 2002 probíhaly ve značném tempu přípravné práce, při kterých byla v úseku zastávka Těšnov - tramvajový podjezd Těšnov zřízena provizorní světelná signalizace (SSZ), která měla zabránit setkání protijedoucích autobusů a tramvají ve stísněných poměrech tramvajového podjezdu Těšnov a zároveň došlo k opravám asfaltového krytu vozovky. Prostor mezi kolejnicemi s rozporami byl po povodních zbaven štěrku a lehkého živičného krytu a poté celý vydatně zabetonován a zaasfaltován.

Tento úsek dlouhý cca 150 metrů byl řízený SSZ ve standardním režimu dispečersky pomocí ručního ovládání a televizního dohledu z mobilní buňky, osazené v prostoru tramvajové zastávky Těšnov do centra, kde byl z tohoto důvodu demontován přístřešek pro cestující. Zároveň byly v celém prostoru zastávky Těšnov odstraněny obruby nástupních ostrůvků, aby byla rozšířena vozovka pro bezpečný průjezd a vzájemné míjení autobusů. Tento provozní režim, s měnícími se linkami autobusů vydržel až do 16. prosince 2002. Po nezbytné úpravě prostoru zastávky Těšnov do původní podoby byla od 21. prosince 2002 opět zprovozněna zastávka Vltavská.

Nadměrný provoz tramvají po povodních zapříčinil značné opotřebení křižovatek Těšnov a Vltavská a vyvolal nutnost jejich rekonstrukce v průběhu roku 2003.

Nástup nových nízkopodlažních vozů přináší drobné provozní komplikace. Nízko položené části vozidel v podjezdu Těšnov drhnou, musí se proto několikrát kryt tramvajové tratě v nočních výlukách přebrušovat.

Neustále odkládaná rekonstrukce Hlávkova mostu a fakt, že trať na mostě je tvořena velkoplošnými panely BKV z počátku 80. let (patří mezi nejstarší tratě z BKV panelů), způsobuje množství rychlostních omezení. Ani v podjezdu Těšnov není stav kolejnic pocházejících z roku 1975 uspokojivý a jsou zde četné lomy. Dopravní podnik proto přistoupil od 20. února 2009 k rekonstrukci podjezdu a lokálním opravám tratě na mostě. Došlo k vybourání betonového krytu, pod kterým byl zjištěn vynikající stav původních pražců, proto dochází jen k výměně kolejnic a opětovnému zakrytí tratě. Zkušební jízda je vykonána 5. března a následujícího dne je zde provoz zcela obnoven.

Většina traťového úseku od křižovatky Vltavská přes Hlávkův most až do konce přímého úseku podjezdu Těšnov, včetně dalšího úseku za zastávkou Těšnov k výjezdu ze smyčky Florenc je zřízena metodou velkoplošných panelů BKV. Úsek v podjezdu Těšnov s navazujícím obloukem k zastávce Těšnov a části přiléhající ke křižovatce Těšnov jsou zřízeny klasickou konstrukcí kolejového svršku s asfaltovým krytem v podjezdu a žulovou dlažbou u křižovatky.

Naši cestu po tramvajové trati zahájíme v prostoru křižovatky Vltavská. Tramvajová trať tvořená velkoplošnými panely BKV již v těchto místech stoupá tak, aby se nájezdovou rampou dostala do středu vozovny Hlávkova mostu. Zároveň je zde zřízena zastávka Vltavská. Po vystoupání na úroveň vozovky tramvajová trať nejprve překročí mimoúrovňovou křižovatkou Bubenské nábřeží a poté ve středu Hlávkova mostu překoná rameno řeky Vltavy. Následuje část tratě na pevné zemi, na mohutném náspu ostrova Štvanice a na další části Hlávkova mostu přes Vltavu se tramvajová trať stáčí levým obloukem. Míří k podjezdu Těšnov. Ještě než do něj začne klesat, překoná dvojicí krátkých protiblouků drobné vyosení podjezdu oproti středu mostovky. Tramvajová trať klesá do podjezdu Těšnov přímým úsekem tvořeným velkoplošnými panely BKV, těsně před samotným podjezdem začíná konstrukce tvořená klasickým kolejovým svrškem. Trať se v prostoru podjezdu stáčí pravým obloukem, po opuštění podjezdu naopak pokračuje obloukem levým. Pro zastávku Těšnov v našem směru se našel krátký přímý úsek tramvajové tratě, která je již opět tvořena velkoplošnými panely BKV, protisměrná zastávka je zřízena v pravé oblouku. Trať se stáčí dále levým obloukem a následně se napřimuje v klasickém svršku k výjezdové koleji ze smyčky Florenc a křižovatce Těšnov, kde naši cestu ukončíme.

Zastávky umístěné na popisované trati:
  • Vltavská
    - občasná nácestná zastávka ve směru k zastávce Těšnov na vlastním tělese na severním předmostí Hlávkova mostu, 12 metrů před silničním portálem s orientačními cedulemi, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Vltavská
    - občasná nácestná zastávka ve směru k zastávkám Strossmayerovo náměstí případně Vltavská na vlastním tělese na severním předmostí Hlávkova mostu, 15 metrů před opěrným sloupem mostu magistrály, nástupiště pro dva vlaky 2xT
  • Těšnov
    - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Florenc případně Bílá labuť na vlastním tělese na jižním předmostí Hlávkova mostu, 103 metrů před křižovatkou s ulicí Na poříčí, nástupiště pro jeden vlak 2xT
  • Těšnov
    - nácestná zastávka ve směru k zastávce Vltavská na vlastním tělese na jižním předmostí Hlávkova mostu, 110 metrů za křižovatkou s ulicí Na poříčí, nástupiště pro jeden vlak 2xT
  • Provozované linky na popisované trati:
    V celém úseku tratě byla od změny linkového vedení k 1. září 2010 vedena pouze denní linka 3, která využívala ke stanicování pouze zastávky Vltavská u metra, zastávky na předmostí Hlávkova mostu byly proto převedeny do kategorie občasných. Velký třesk v linkovém vedení od 1. září 2012 přivedl na Hlávkův most linku 14 a linku 3 odeslal do Karlína.

    Fotocesta po trati Vltavská - Těšnov
    Počátek tramvajové trati u křižovatky Vltavská, za níž trať stoupá nájezdovou rampou na Hlávkův most a jsou zde zřízeny zastávky Vltavská Přímý úsek bezprostředně přiléhající ke křižovatce Vltavská je zřízen klasickou konstrukcí kolejového svršku Prostor zastávek Vltavská na předmostí Hlávkova mostu ve stoupání nájezdové rampy je již tvořen velkoplošnými panely BKV Prostor zastávek Vltavská na předmostí Hlávkova mostu ve stoupání nájezdové rampy Tramvajová trať po opuštění zastávek Vltavská stoupá nájezdovou rampou mezi protisměrnými vozovkami na Hlávkův most
    Tramvajová trať stoupá nájezdovou rampou mezi protisměrnými vozovkami na Hlávkův most Tramvajová trať stoupá nájezdovou rampou mezi protisměrnými vozovkami na Hlávkův most Tramvajová trať vystoupává na úroveň okolních komunikací a mimoúrovňově překračuje Bubenské nábřeží, které je zahloubeno do silničního podjezdu Tramvajová trať v táhlém levém oblouku z velkoplošných panelů BKV ve středu vozovky spěje na Hlávkův most Tramvajová trať v táhlém levém oblouku z velkoplošných panelů BKV ve středu vozovky spěje na Hlávkův most
    Tramvajová trať v táhlém levém oblouku z velkoplošných panelů BKV ve středu vozovky spěje na Hlávkův most Tramvajová trať vstupuje do středu vozovky Hlávkova mostu Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu
    Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu Tramvajová trať pokračuje v přímém úseku ve středu vozovky Hlávkova mostu
    Tramvajová trať se dostává na násep přes ostrov Štvanice, do místa, kde bývala zřízena zastávka, jejíž využití by bez případných podchodů pro dnešní cestující bylo rovno sebevraždě... Tramvajová trať se dostává na násep přes ostrov Štvanice, do místa, kde bývala zřízena zastávka, jejíž využití by bez případných podchodů pro dnešní cestující bylo rovno sebevraždě... Tramvajová trať se stáčí táhlým levým obloukem ve středu vozovky druhé poloviny Hlávkova mostu Táhlý levý oblouk tramvajové tratě ve středu mostovky Hlávkova mostu Táhlý levý oblouk tramvajové tratě ve středu mostovky Hlávkova mostu
    Tramvajová trať se napřimuje Přímý úsek tramvajové tratě na Hlávkově mostě Přímý úsek tramvajové tratě na Hlávkově mostě Tramvajová trať opouští Hlávkův most a dvojicí protioblouků se dostává do středu nájezdové rampy těšnovského tramvajovéhé podjezdu Tramvajová trať dokončí protioblouky a vydává se do klesání vstříc těšnovskému tramvajovému podjezdu
    Tramvajová trať klesá v přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV k těšnovskému tramvajovému podjezdu Tramvajová trať klesá v přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV k těšnovskému tramvajovému podjezdu Tramvajová trať klesá v přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV k těšnovskému tramvajovému podjezdu Tramvajová trať klesá v přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV k těšnovskému tramvajovému podjezdu Tramvajová trať klesá v přímém úseku tvořeném velkoplošnými panely BKV k těšnovskému tramvajovému podjezdu
    Před podjezdem Těšnov tramvajová trať změní konstrukci kolejového svršku z velkoplošných panelů BKV na klasickou stojinovou kolejnici na pražcích V ostrém pravém oblouku tramvajová trať podchází jízdní pruhy automobilové magistrály V ostrém pravém oblouku tramvajová trať podchází jízdní pruhy automobilové magistrály Při výhledu z podjezdu Těšnov je nám jasné, že ostrý pravý oblouk v podjezdu vystřídá oblouk levý Krátký přímý úsek tramvajové tratě po opuštění podjezdu Těšnov
    Krátký přímý úsek tramvajové tratě po opuštění podjezdu Těšnov Tramvajová trať se stáčí levým obloukem Tramvajová trať se stáčí levým obloukem Tramvajová trať se stáčí levým obloukem Tramvajová trať se stáčí levým obloukem, na dohled je krátký přímý úsek pro umístění zastávky Těšnov
    V krátkém přímém úseku je zřízena zastávka Těšnov, tramvajová trať opět přechází na konstrukci velkopošných panelů BKV Přímý úsek tramvajové tratě tvořený velkoplošnými panely BKV v prostoru zastávky Těšnov Tramvajvá trať opouští zastávku Těšnov a stáčí se v levém oblouku, v němž je zřízena protisměrná zastávka Těšnov, pravotočivý oblouk bezpečnému odbavování cestujících nevadí Tramvajová trať se stáčí v levém oblouku z velkoplošných panelů BKV, můžeme pozorovat zvyšující se osovou vzdálenost protisměrných kolejí Tramvajová trať se stáčí v levém oblouku z velkoplošných panelů BKV
    Tramvajová trať dokončuje levý oblouk a se zvětšenou osovou vzdáleností protisměrných kolejí pro bezpečné míjení odbočujících vozů na křižovatce Těšnov v přímém úseku spěje k vyústění koleje ze smyčky Florenc Tramvajová trať dokončuje levý oblouk a se zvětšenou osovou vzdáleností protisměrných kolejí pro bezpečné míjení odbočujících vozů na křižovatce Těšnov v přímém úseku spěje k vyústění koleje ze smyčky Florenc Tramvajová trať v přímém úseku před výjezdovou kolejí ze smyčky Florenc Tramvajová trať v přímém úseku před výjezdovou kolejí ze smyčky Florenc Protisměrnou kolej tramvajové tratě tratě před křižovatkou Těšnov překříží výjezdová ze smyčky FLorenc, která se do koleje v našem směru slučuje ve výhybce s pružnými jazyky


    www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
    ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
    web postaven na redakčním systému phpRS
    Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019