Tramvajová křižovatka poblíž místa, kde stávala nádherná secesní budova nádraží Praha-Těšnov drží veliký pražský a vlastně
i republikový primát. Takového rozsahu, že pokud před člověkem, který se alespoň trochu vyzná v tramvajovém provozu prohlásíte
mají tam křižovatku
typu Těšnov, každý hned ví, oč jde. Ale pěkně popořádku. V místě budoucí křižovatky se koleje objevily již v roce 1875. 29. září 1875
právě tudy projel první tramvajový vlak na animální pohon - první vlak koňky z dnešní
Sokolovské ulice do
ulice
Na Poříčí.
14. května 1900 byla tato část tratě koňky elektrifikována pro potřeby
městské Elektrické tramvaje. A o čtrnáct dní později - 1. června 1900 byl zahájen provoz na
odbočné trati k někdejšímu nádraží Severozápadní dráhy;
pozdějšímu Praha-Těšnov. A přestože již trať patřila Elektrickým podnikům, byl na ní provoz zahájen koňkou. Teprve 18. prosince 1900 byl i na této
trati zahájen provoz elektrické tramvaje. Křižovatka se však ještě dále rozšiřovala. 25. dubna 1948 byl zahájen provoz na tramvajové
trati vedené ulicí
Na Florenci, která měla provozně ulehčit přetížené trati v ulici
Na Poříčí. A připojení
nové tratě vyvolalo zásadní přestavbu celé křižovatky, kdy byla
vůbec poprvé u nás zřízená úplná kolejová křižovatka umožňující jízdu do všech
šesti směrů (2 přímé + 4 oblouky). 8. března 1983 projel po trati v ulici
Na Florenci poslední tramvajový
vlak a začaly práce na další etapě výstavby stanice metra B - Náměstí Republiky, podchodu pod ulicí Na Florenci u Havlíčkovy ulice. Po jeho dokončení však
již trať nebyla uvedena do provozu a proto byla část křižovatky - její větve vedoucí do ulice Na Florenci - zrušena. Dnes je proto na Těšnově již jen
standardní kolejový trojúhelník.
Křižovatka je po kompletní rekonstrukci z roku 2003 vybavena
pouze radiově ovladatelnými elektrickými výhybkami s
pružnými jazyky; ev.č. 552 od Florence, ev.č. 553 od Hlávkova mostu a ev.č. 554 od
Bílé labutě. Sjezdové výhybky
jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří pouze žulové dlažební kostky.
V běžném provozu jsou nyní pojížděny pouze dva směry křižovatky, přímý mezi Bílou labutí a Florencí a z pohledu od Bílé labutě levý oblouk k Těšnovu a na
Hlávkův most. Do změny linkového vedení v roce 1998 byl pojížděn i druhý z oblouků linkou 8.
Fotocesta po křižovatce Těšnov |
|
|
|