Křižovatka Těšnov

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Křižovatka Těšnov


Křižovatka Těšnov ještě v podobě velké hvězdy
Souprava vozů T6A5 ev.č.8625+8626 na lince X-B na Těšnově
Vůz KT8D5 ev.č.9008 na lince 3 v prostoru křižovatky Těšnov
Souprava vozů T3M ev.č.8039+8055 na lince 8 v prostoru křižovatky Těšnov
Vůz T3 ev.č.6584 na lince 5 v prostoru křižovatky Těšnov
Vůz KT8D5 ev.č.9033 na lince 3 v prostoru křižovatky Těšnov
Tramvajová křižovatka poblíž místa, kde stávala nádherná secesní budova nádraží Praha-Těšnov drží veliký pražský a vlastně i republikový primát. Takového rozsahu, že pokud před člověkem, který se alespoň trochu vyzná v tramvajovém provozu prohlásíte mají tam křižovatku typu Těšnov, každý hned ví, oč jde. Ale pěkně popořádku. V místě budoucí křižovatky se koleje objevily již v roce 1875. 29. září 1875 právě tudy projel první tramvajový vlak na animální pohon - první vlak koňky z dnešní Sokolovské ulice do ulice Na Poříčí. 14. května 1900 byla tato část tratě koňky elektrifikována pro potřeby městské Elektrické tramvaje. A o čtrnáct dní později - 1. června 1900 byl zahájen provoz na odbočné trati k někdejšímu nádraží Severozápadní dráhy; pozdějšímu Praha-Těšnov. A přestože již trať patřila Elektrickým podnikům, byl na ní provoz zahájen koňkou. Teprve 18. prosince 1900 byl i na této trati zahájen provoz elektrické tramvaje. Křižovatka se však ještě dále rozšiřovala. 25. dubna 1948 byl zahájen provoz na tramvajové trati vedené ulicí Na Florenci, která měla provozně ulehčit přetížené trati v ulici Na Poříčí. A připojení nové tratě vyvolalo zásadní přestavbu celé křižovatky, kdy byla vůbec poprvé u nás zřízená úplná kolejová křižovatka umožňující jízdu do všech šesti směrů (2 přímé + 4 oblouky). 8. března 1983 projel po trati v ulici Na Florenci poslední tramvajový vlak a začaly práce na další etapě výstavby stanice metra B - Náměstí Republiky, podchodu pod ulicí Na Florenci u Havlíčkovy ulice. Po jeho dokončení však již trať nebyla uvedena do provozu a proto byla část křižovatky - její větve vedoucí do ulice Na Florenci - zrušena. Dnes je proto na Těšnově již jen standardní kolejový trojúhelník.

Křižovatka je po kompletní rekonstrukci z roku 2003 vybavena pouze radiově ovladatelnými elektrickými výhybkami s pružnými jazyky; ev.č. 552 od Florence, ev.č. 553 od Hlávkova mostu a ev.č. 554 od Bílé labutě. Sjezdové výhybky jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří pouze žulové dlažební kostky.

V běžném provozu jsou nyní pojížděny pouze dva směry křižovatky, přímý mezi Bílou labutí a Florencí a z pohledu od Bílé labutě levý oblouk k Těšnovu a na Hlávkův most. Do změny linkového vedení v roce 1998 byl pojížděn i druhý z oblouků linkou 8.

Fotocesta po křižovatce Těšnov
Křižovatka Těšnov Křižovatka Těšnov Křižovatka Těšnov

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019