Křižovatka Vltavská

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

Křižovatka Vltavská


Souprava vozů T3 ev.č.6576+6500 na lince 12 na Vltavské
Vůz KT8D5 ev.č.9035 na lince 8 v prostoru křižovatky Vltavská
Vůz T3SUCS ev.č.7044 na lince 25 v prostoru křižovatky Vltavská
Souprava vozů T3R.P ev.č.8344+8345 na lince 3 na Vltavské
Když kterási moudrá hlava rozhodla, že přímo centrem Prahy bude vedena automobilová Severojižní magistrála, musely se tramvaje stáhnout ze svých dávných pozic. Plechoví miláčci jednotlivců vytlačily ekologický prostředek hromadné dopravy do podjezdů, pod mostní estakády a z původně "lidských" ulic. Jedním z míst, které Severojižní magistrála zasáhla převelice, je prostor u někdejší centrální budovy Elektrických podniků v Holešovicích. Původní "povrchová" křižovatka byla v této lokalitě od 5. června 1932 po zprovoznění tramvajové tratě v Antonínské ulici. Trať z Hlávkova mostu přivedla tramvajové koleje do Bubenské ulice o nějaké to desetiletí dříve - již 10. října 1901. Bez větších zásahů pak tratě vydržely na svých místech až do roku 1978, kdy byl v Bubenské ulici provoz tramvají zrušen a začala výstavba megalomanské mimoúrovňové křižovatky. Aby tramvaje automobilům nepřekážely, byly jejich tratě svedeny do prostoru pod mosty obou směrů Severojižní magistrály a i jejich směrové uspořádání doznalo významných změn. Tramvajová trať opustila také prostor Bubenského nábřeží a byla přeložena do nově vznikajícího prostoru přestupního terminálu u stanice metra C Vltavská. V této podobě byl na nově vzniklé křižovatce zahájen provoz 11. listopadu 1980.

Křižovatka je vybavena pouze elektricky ovládanými výhybkami. Rozjezdové výhybky jsou po etapovité rekonstrukci z roku 2003 vybaveny systémem radiového ovládání, jsou s pružnými jazyky a nesou ev.č.556 (od Hlávkova mostu), ev.č.557 (od Strossmayerova náměstí) a ev.č.559 (od Pražské tržnice). I sjezdové výhybky jsou po rekonstrukci s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří pouze žulové dlažební kostky.
Zvláštností této kolejové konstrukce je, že "přímý" směr mezi Vltavskou a Strossmayerovým náměstím má značně zvýšenou osovou vzdálenost kolejí. Uprostřed těchto kolejí jsou totiž umístěny sloupy mostní konstrukce Severojižní automobilové magistrály.

V běžném provozu jsou pojížděny všechny směry této křižovatky.

Fotocesta po křižovatce Vltavská
Křižovatka Vltavská Křižovatka Vltavská Křižovatka Vltavská Křižovatka Vltavská Křižovatka Vltavská

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prtky.cz | www.prtky.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2019