To bývalo nádraží Praha-Těšnov

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

To bývalo nádraží Praha-Těšnov


Nádraží Praha-Těšnov v posledním období své existence skomíralo obehnané stavební ohradou, před níž uháněly také tramvaje typů T3 a T1 | 1.7.1972
Dne 1. července 1972 vyjel z nádraží Praha-Těšnov poslední osobní vlak nesoucí číslo 1115, který odvezla turnovská parní lokomotiva 464.047, uvolnil tak kolejiště pro výstavbu automobilové magistrály, která jak ostře nabroušený nůž rozpůlila centrum Prahy svými jízdními pruhy.

Impozantnost výpravní budovy osobního těšnovského nádraží vyvažovala strohost přilehlého kolejiště, které mělo jen tři dopravní koleje. Z té první odjížděly vlaky na Turnov, z druhé na Nymburk a třetí sloužila pro všechny přijíždějící vlaky jako výstupní. Soupravy těchto vlaků musely být bezprostředně po vystoupení cestujících odtaženy do přednádražních prostor u Negrelliho viaduktu, aby uvolnily prostor pro další přijíždějící vlak. V sousedství viaduktu se nacházela výtopna s točnou a vodárnou.

Od května 1919 se název změnil na Praha Denisovo nádraží, Němci jej 15. února 1940 přejmenovali na Praha Vltavské nádraží a po roce 1945 se mu vrátilo jméno Praha Denisovo nádraží, které vydrželo do konce roku 1952. Od 1. ledna 1953 neslo až do svého zániku jméno Praha Těšnov.

Byly zpracovány studie na záchranu budovy jejím pootočením a následným využitím např. pro městské muzeum, v praxi však nebyly uskutečněny. Uzavřené nádraží postupně chátralo, počátkem 70. let bylo z důvodů přeložky inženýrských sítí a zavedení tramvajové dopravy na Hlávkův most v souvislosti s výstavbou magistrály zbořeno severní křídlo budovy. I přes tento zásah bylo v r. 1978, téměř na konci své existence, nádraží Těšnov pro své výtvarné hodnoty zapsáno do I. kategorie Státního seznamu nemovitých kulturních památek. Marné bylo usilování o záchranu a dostavbu budovy, o její využití pro muzeum či archiv. Nakonec bylo rozhodnuto o likvidaci objektu. Před definitivní demolicí byl objekt odstrojen, byly odmontovány předměty umělecké a architektonické výzdoby a přeneseny do depozitářů Muzea hl. m. Prahy a Národního muzea aby byla 16. března 1985 budova odstřelena.

Pojďme si na tento dopravní uzel v centru Prahy zavzpomínat několika momentkami. A přejme nádraží, které nese jméno po prvním československém prezidentu, T.G.Masarykovi, ať jej nepostihne podobný osud....

Nádraží Praha-Těšnov v posledním období své existence skomíralo obehnané stavební ohradou | 1.7.1972 Nádraží Praha-Těšnov v posledním období své existence skomíralo obehnané stavební ohradou | 1.7.1972 Nádraží Praha-Těšnov v posledním období své existence skomíralo obehnané stavební ohradou | 1.7.1972 Nástupiště plné balíků mířící za svými adresáty z nástupiště nádraží Praha-Těšnov | 1.7.1972 Tak odkud a kam pojedeme? Na nástupišti jsou naskládané plechové boční orientace, používané na osobních vozech. Můžeme na nich číst jména cílových zastávek Benešov u Prahy, Velký Osek, Liberec, Mladá Boleslav, Turnov, Choceň. Všechna jména ještě existují, jen to Těšnovské už zmizelo ze světa | 1.7.1972
Nádraží Praha-Těšnov v pohledu od nástupišť | 1.7.1972 Kolejiště nádraží Praha-Těšnov v pohledu z kolejiště s krytým nástupištěm | 1.7.1972 Tak v kolik v nám to jede do Chocně, Havlíčkova Brodu, nebo raději Turnova? | 1.7.1972 Těšnovská výtopna v pohledu k vrchu Vítkov s památníkem a největší jezdeckou sochou světa, která zobrazuje Jana Žižku | 1.7.1972 Těšnovská výtopna v pohledu z ostrova Štvanice přes koryto regulované řeky Vltavy | 1.7.1972
Výtopna Praha-Těšnov v posledním období své existence | 1.7.1972 Výtopna Praha-Těšnov v posledním období své existence | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.009 na těšnovském nádraží | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.038 na těšnovském nádraží v čele osobního vlaku v pozadí je vidět kryté nástupiště | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.038 na těšnovském nádraží v čele osobního vlaku | 1.7.1972
Každodenní život na těšnovském nádraží se v době pořízení snímku chýlil ke konci, idylka takřka venkovského železničního nádraží v srdci hlavního města sypala poslední zrníčka přesýpacích hodin své existence | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.038 na nádraží Praha-Těšnov | 1.7.1972 Třínápravová cisterna odstavená na nádraží Praha-Těšnov | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.057 na nádraží Praha-Těšnov | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.058 na nádraží Praha-Těšnov | 1.7.1972
Těšnovskému nádraží i v posledních měsících existence dominovaly parní lokomotivy, motorové byly ve výrazné menšině | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.009 v čele osobního vlaku na těšnovském nádraží | 1.7.1972 Parní lokomotiva 464.009 v čele osobního vlaku na těšnovském nádraží | 1.7.1972 Parní lokomotiva na nádraží Praha-Těšnov | 1.7.1972 Kolejiště nádraží Praha-Těšnov s parními lokomotivami připravenými vydat na cestu s osobními vlaky a jedinou zástupkyní motorové trakce | 1.7.1972
I v posledních dnech provozu vládl na těšnovském nádraží, které již nebylo potřeba, čilý dopravní ruch | 1.7.1972 I v posledních dnech provozu vládl na těšnovském nádraží, které již nebylo potřeba, čilý dopravní ruch | 1.7.1972 I v posledních dnech provozu vládl na těšnovském nádraží, které již nebylo potřeba, čilý dopravní ruch | 1.7.1972 I v posledních dnech provozu vládl na těšnovském nádraží, které již nebylo potřeba, čilý dopravní ruch | 1.7.1972 Poznáváte kapličku a násep u tramvajové zastávky Urxova? | 1.7.1972


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1521
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2017