|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tramvajová trať
|
![]() |
V minulosti se tramvaje v Praze proháněly také po místech, kde by nikoho ani nenapadlo, že v zemi ležely koleje a na domech byly zavěšeny převěsy trolejí. Jednou takovou oblastí jsou také úzké uličky Hradčan, kde v úzké ulici U Kasáren tramvaje zdolávaly cestu částečně po jednokolejné trati. Šlo v historii pražských tramvají o nejužší komunikaci, kterou elektrické tramvaje projížděly. Místy dosahovala šířky pouhých 3,25 metru.
Propojeni Hradčan a Pohořelce s centrální částí Prahy přinášel již v roce 1899 projekt, snažící se tramvajovou trať vést strmou Nerudovou ulicí, což nebylo příliš reálné. Až na sklonku prvního desetiletí 20. století pak došlo ke zpracování projektů počítajících se spojením obou městských čtvrtí z Klárova přes Chotkovy sady tratí vedenou okolo Pražského hradu přes Mariánské hradby a kolem Lumbeho zahrady na Loretánské náměstí a Pohořelec. Jako limitující faktor se ukázal výškový rozdíl obou čtvrtí a oblouk v Jelením příkopu, kdy nejprve muselo dojít k úpravě Chotkovy ulice, jejíž ostrý oblouk tvaru U byl posunut o několik metrů dále do Jeleního příkopu a byla upravena šířka i niveleta komunikace.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
V roce 1926 se poprvé na Strahově konal Všesokolský slet. Elektrické podniky byly postaveny před úkol zajistit dopravu návštěvníků na sletiště v novém prostoru. Pro obsluhu této oblasti byly proto naprojektovány a vystaveny nové tratě. Brusnice – Pohořelec v Jelení ulici s jednokolejným úsekem Hládkov - Pohořelec pro směr do centra v tehdejším levostranném provozu, vozovna Střešovice - Dlabačov (jednokolejná trať v Myslbekově ulici pro směr jízdy do centra) a jednokolejná spojovací trať Hládkov pro směr z centra.
V souvislosti se stavbou těchto sletových tratí byla 26. dubna 1926 smyčka Pohořelec zrušena. Provoz na tomto souboru nových tratí byl zahájen 6. června 1926. Není bez zajímavosti, že u Jízdárny, naproti uličce Na náspu, byla zřízena malá měnírna a u ní byla na samostatné provizorní koleji (patrně povrchové) zřejmě poprvé v roce 1927 odstavena pojízdná měnírna pro posílení napájení tratí během konaní Dělnické olympiády.
Při zavedení linky 22 v roce 1928 bylo rozhodnuto i mezi Hládkovem a Pohořelcem položit druhou traťovou kolej, aby nová linka mohla projíždět přes Pohořelec obousměrně. Druhá kolej v Keplerově ulici byla zprovozněna 1. srpna 1928. Během příprav konání IX. všesokolského sletu v roce 1932 byla od 19. června trať na Pohořelci od Loretánské ulice napojena také ve směru do Keplerovy dvěma jednoduchými kolejovými oblouky.
Od 1. ledna 1933 byl na trati přes Nový Svět zastaven provoz, jenže již 6. prosince téhož roku musel být dočasně opět obnoven, protože byla zahájena dlouhodobá rekonstrukce Jelení ulice a přes Nový Svět bylo třeba vést tramvajovou dopravu na Pohořelec. Po dlouholeté rekonstrukci Jelení ulice byl trať přes Nový Svět trvale zrušena až k 1. dubnu 1938. K tomuto datu byla zahájena přestavba křižovatky na Brusnici, aby mohla být definitivně napojena trať z rekonstruované Jelení ulice.
Nová trať v Jelení ulici byla vedena ve zcela nové poloze na samostatném tělese po straně komunikace a ve výrazně změněné niveletě. Na Brusnici byla například o téměř 2 metry níže než trať původní, jinde zase o 5 metrů výše. Provoz na nové trati v Jelení ulici byl zahájen 29. května 1938 před X. Všesokolským sletem.
Jediným hmatatelným pozůstatkem po provozu tramvají přes Nový Svět do současnosti zůstává prostor u vyústění ulice U Kasáren do Loretánské ulice. Místo, kde byl dvoukolejný oblouk, je stále vydlážděn jiným druhem dlažby, který i po 80 letech pietně zachovává tvar a prostor tramvajové tratě.