|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Blanická - Tylovo náměstí
Provozně významná tramvajová trať křižující dnešní náměstí Míru pod dohledem kostela sv. Ludmily,
začala vznikat, jak již to v Praze bývá, jako traťový slepenec několika projektů a z nejstarší
vystavěné části do dnešních dní nezbylo nic...
Prvními tramvajemi, které se na dnešním náměstí Míru objevily, byly ty patřící Elektrické dráze Královských Vinohradů. Když byla v roce 1879 obec Královské Vinohrady povýšena na město, usnesli se páni radní, že by bylo záhodno zajistit jejím obyvatelům kvalitní dopravní obsluhu včetně případné výstavby dráhy i do ještě nezastavěných oblastí. František Křižík předložil vinohradské obci svou vizi dvoukolejné elektrické dráhy. Zatímco Vinohrady projekt přivítaly, Praha se postavila ostře proti, protože plánovala ve stejných ulicích svou vlastní dráhu. František Křižík proto přenechal projekt i koncesi zdarma vinohradské obci, a ta se rozhodla část tratí na svém katastrálním území vybudovat a následně jen za prokazatelné náklady dokončené tratě Praze odprodat. Samotný provoz na dokončené části dvoukolejné tratě mezi Florou a dnešní Státní operou byl zahájen 25. června 1897, ještě v režii Městské elektrické dráhy Královských Vinohrad. K odkoupení Elektrickými podniky král. hl. m. Prahy však došlo záhy v prosinci téhož roku. Pro nás je podstatná část tratě, která se na dnešním náměstí Míru objevila z Korunní ulice a následně se propletla okolo kostela sv. Ludmily do Anglické ulice. Ještě v období, kdy vrcholil provoz koňky, vznikl projekt Elektrických podniků na tramvajovou trať začínající ve Spálené ulici a pokračující Ječnou ulicí na náměstí Míru. Trať byla, jako v pořadí druhá, uvedená do provozu Elektrickými podniky, zprovozněna 4. února 1898. Na Tylově náměstí se křižovala s koňkou a na náměstí Míru se připojila k trati z Anglické ulice. Těsně před napojením byl zřízen kolejový přejezd, čímž se docílilo propojení s vozovnou na Královských Vinohradech. Již 1. července 1899 byl zahájen provoz na pokračování tramvajové tratě z dnešního náměstí Míru Francouzskou ulicí k usedlosti Na Kovárně. Prodloužení bylo realizováno jako dvoukolejné a za odbočením z tratě na náměstí Míru byl opět zřízen kolejový přejezd. Z náměstí Míru se rázem stala významná tramvajová křižovatka dvou dvoukolejných tratí. Od 23. srpna 1908 objížděly tramvaje kostel sv. Ludmily na náměstí Míru ze všech stran, což umožnilo dodatečné zřízení koleje smyčky, dovolující obracení vložených vlaků a divadelních spojů ve směru z centra od Anglické ulice. Již v roce 1915 byla schválena ministerstvem další rekonstrukce trati na náměstí a v přilehlých ulicích, spočívající především ve zmenšení osové vzdálenosti (původně byly všude sloupy vrchního vedení mezi kolejemi), a úpravě propojení tratí z Jugoslávské a Francouzské ulice. Válečné události ale celou akci zhatily a k samotné přestavbě náměstí dochází až v roce 1920, v období od 6. do 20. dubna, tedy za pouhých 14 dní! Místo dvou spojení s tratěmi bylo zřízeno křížení za použití dvou anglických výhybek tzv. angličanů, tedy křižovatkových výhybek, schválených pro provoz Elektrickými podniky královského hlavního města Prahy ještě od vídeňského ministerstva železnic v roce 1913. V roce 1928 přikročilo město ke komplexní přestavbě tramvajových tratí mezi Muzeem a náměstím Míru a současně bylo rozhodnuto vyřadit trvale z provozu trať v Anglické ulici od 17. dubna. To mělo za následek také zrušení smyčky okolo kostela sv. Ludmily a snesení anglických výhybek pro jejich nepotřebnost. Zároveň bylo ke stejnému datu zřízeno přímé propojení Korunní a Francouzské ulice novým dvoukolejným obloukem. Změny tramvajové tratě se v průběhu let nevyhnuly ani počátku námi sledovaného úseku, tedy křižovatce na Tylově náměstí. Zde byl až od 1. května 1949! zřízen v křižovatce nový dvoukolejný oblouk od náměstí Míru k Muzeu, de facto nahrazující o necelých dvacet let dříve zrušené propojení skrze Anglickou ulici. Na tomto místě je vhodné si připomenout, že do té doby bylo na "tyláku" od svého vzniku pouze prosté kolejové křížení s oblouky ve směru Ječná - Bruselská, jako důsledek charakteru vzniku obou tratí (koňka vs. tramvaj). Další změny souvisí s výstavbou trasy metra A. Výstavba stanice Náměstí Míru a podchodu znamenala nejprve od 28. dubna 1975 přerušení provozu ve Francouzské ulici mezi náměstím Míru a Blanickou. Zároveň byl k tomuto datu zrušen spojovací oblouk z Francouzské do Korunní a v Blanické ulici byla zřízena nová tramvajová trať, zatím provizorně do 5. července napojena do Korunní ulice od Francouzské směrem k náměstí Míru (nikoliv tedy jako dnes k Floře!). Pokračující výstavba podchodu pod náměstím Míru pak od 25. července ukončila existenci traťového úseku náměstí Míru - Blanická v Korunní ulici, tedy jednoho z nejstarších elektrických úseků pražských tramvají. Blížící se zahájení provozu prvního úseku linky metra A znamenalo od 23. června 1978 obnovení provozu na trati, která částečně kopíruje vnější automobilový okruh a tvoří na náměstí provozně nevyhovující esíčko, avšak z urbanistického hlediska dává vyniknout krásám kostela sv. Ludmily s parkem v popředí. Přesuňme se opět na křižovatku Tylovo náměstí. V roce 1996 byla plně rekonstruována a po dokončení se zde objevil nový dvoukolejný oblouk, umožňující tramvajím od náměstí Míru jízdu k zastávkám Bruselská, respektive blízkému obratišti Zvonařka. Uveden do provozu byl 2. září, stejně jako část zrekonstruované tratě v Jugoslávské ulici, uložené na železobetonové pražce ukryté pod žulovou dlažbou vozovky. V roce 2000 proběhla zatím poslední velká rekonstrukce tratě ve zbývajícím úseku ke křižovatce Blanická. Trať je zde klasické konstrukce na pražcích se zákrytem z žulové dlažby. V květnu 2005 dochází k výměně kolejnic na vjezdových obloucích z Jugoslávské na náměstí Míru a lokálním opravám konstrukce, včetně repase propadlé dlažby a odvodnění v prostoru zastávek. Opět v květnu, přesněji od 3. do 13. května 2008 dochází k dalšímu přerušení provozu způsobeném výměnou vrcholu kolejové konstrukce křižovatky Blanická ústícího směrem k náměstí Míru. Oproti klasickým výměnám kolejových konstrukcí zde navíc došlo k výměně pražců a instalaci kolejového obvodu včetně radiového ovládání výhybky. Dále jsou navařovány všechny kolejové oblouky na náměstí Míru a vyměněny rozpadlé výhybky na křižovatce Tylovo náměstí. Cestu po tramvajové trati začneme v prostoru křižovatky Blanická, v níž se k trati vedené Francouzskou ulicí připojuje trať z Korunní třídy. Trať zde vede přímým úsekem ve středu vozovky Francouzské ulice a stále mírně klesá ke světelné křižovatce s komunikací na obvodu náměstí Míru. PO překonání této světelně řízené křižovatky se trať stáčí v levém oblouku a následně se napřimuje do prostoru jediných zastávek celého úseku, Náměstí Míru. Po opuštění zastávek následují protioblouky v kombinaci pravý a levý, jimiž se tramvajová trať přiblíží k další světelné křižovatce s komunikací na obvodu náměstí Míru. Po jejím překonání se ve středu Jugoslávské ulice napřímí, přímým úsekem stále drobně klesá, překonává křižovatku s Londýnskou ulicí a v přímém úseku se přibližuje ke křižovatce na Tylově náměstí, kde naši cestu ukončíme.
Celý úsek popisované tramvajové tratě je zřízen klasickou konstrukcí kolejnic na příčných pražcích s krytem tvořeným velkou žulovou dlažbou.
Zastávky umístěné na popisované trati:
- nácestná zastávka ve směru k zastávce Krymská, ve středu ulice Francouzská, 17 metrů před křižovatkou s ulicí Jana Masaryka, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Náměstí Míru/Blanická, ve středu ulice Francouzská, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Sázavská, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
V celém úseku projíždí obousměrně tratí denní linky 4, 10, 16 a 22, které v nočním provozu nahrazují linky 51, 57 a 59.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |