Za předobraz dnešní kolejového trojúhelníku by se dala považovat trať koňské dráhy, která do Šafaříkovy ulice
přivedla kolejovou dopravu 20. května 1884. Trať vedla Šafaříkovou ulicí k hornímu konci Nuselských schodů. V Šafaříkově ulici
byl umístěn kolejový přejezd, a na konci tratě pak výhybka s kusou kolejí. Kousek za kolejovým přejezdem odbočovala z tratě vjezdová
kolej do vozovny
Zvonařka, která byla v provozu v letech 1884 - 1900. V roce 1904 byl
pozemek prodán továrníkovi O. Skřivanovi, který nechal objekty vozovny zbourat a na pozemku vystavěl nové budovy. Trať byla v roce
1900 elektrifikována. 9. září 1904 byl celý koncový úsek zrušen a do Šafaříkovy ulice byla zaústěna pouze kusá kolej o délce cca 100
metrů k odstavování vlečných vozů. V roce 1967 byl celý prostor pro tramvajovou dopravu rehabilitován. V okolí se postupně likvidovala
jedna trať za druhou a manipulačních možností k obracení tramvají ubývalo. Centrální prostor města však neskýtal možnosti na výstavbu
nové smyčky a hledaly se proto nové varianty. V době, kdy již na pražské koleje léta vyjížděly první jednosměrné tramvajové vlaky typu T
tak bylo rozhodnuto o zřízení vratného trojúhelníku Zvonařka. Do provozu byl uveden 29. června 1967. Deponovací kapacita obratiště (bez
možnosti průjezdu nejen pro ostatní vlaky, ale i veškerou dopravu v ulici) činí 16 vozů typu T.
|
|
Vjezd do obratiště nám umožňuje pouze ve směru od Tylova náměstí rozjezdová elektromagnetická výhybka ev.č.
317 s pružnými jazyky.
Trať pokračuje rovným úsekem v podobě klasické dvoukolejné tratě Šafaříkovou ulicí až k Záhřebské ulici. Do ní vjezdová kolej odbočí levým
obloukem a překříží výjezdovou kolej z obratiště. Následuje
zajišťovací výhybka, jejíž
čepové jazyky tramvajový vlak při příjezdu vždy rozřízne a ty se samy přestaví zpět do druhého směru. Na přímé kusé koleji v Záhřebské ulici
je umístěna výstupní zastávka. Řidič zde přejde na zadní stanoviště tramvajového vlaku a levým obloukem couvá přes
Šafaříkovu ulici do ulice
U Zvonařky, kde je druhý vrchol trojúhelníku v podobě druhé kusé koleje. I zde musí koly rozříznout čepové jazyky
zajišťovací výhybky, které se po jeho průjezdu samočinně vrací do druhého směru, na výjezdovou kolej. Řidič se vrátí do čela
vlaku a vyjíždí z manipulačního prostoru, překříží oblouk vjezdové koleje do Záhřebské ulice a zhruba v polovině Šafaříkovy ulice je umístěna
nástupní zastávka. Výjezdová kolej pokračuje souběžně s vjezdovou v podobě dvoukolejné trati Šafaříkovou ulicí až ke křižovatce s ulicí Bělehradskou,
kde se ve výhybce s pružnými jazyky napojuje na
tramvajovou trať.
Celé obratiště, včetně vjezdové tratě a kolejových konstrukcí na Bělehradské ulici je zřízeno klasickou konstrukcí kolejnic na
příčných pražcích s krytem ze žulových dlažebních kostek.
Zastávky umístěné na popisované smyčce:
Zvonařka - 1 občasná výstupní a 1 občasná nástupní zastávka.
Provozované linky na popisované smyčce:
Obratiště je využívané zejména při tramvajových výlukách v oblasti. S ohledem na skutečnost, že motoristé
naprosto ignorují pravidla silničního provozu a parkují na tramvajových kolejích, je jeho využívání mimo období, kdy je obratiště
využíváno pravidelně (a na průjezdnost dohlíží policie), zcela nemožné a nedá se tedy využívat ani k operativnímu obracení.
Fotocesta po obratišti Zvonařka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|