Tramvajová trať vedená z prostoru dnešního Tylova náměstí ke křižovatce
Otakarova značně členitým terénem byla
- jako mnoho jiných pražských tratí uváděna do provozu na etapy. Ta první byla součástí tratě koňské dráhy od Můstku přes Muzeum a Tylovo náměstí na Zvonařku k hornímu konci
Nuselských schodů a do provozu byla uvedena 20. května 1884. Od 4. února 1898 se na Tylově náměstí křižovala s tratí Elektrické dráhy. V námi sledovaném úseku byla trať
koňky elektrifikována k 23. červnu 1900. 9. září 1904 byl celý koncový úsek v Šafaříkově ulici zrušen a ukončen kusou kolejí o délce cca 100 metrů k odstavování vlečných
vozů. O tom, jak rychle se v tomto období stavěly nové tramvajové tratě vypovídá následující údaj: když se rušil koncový úsek v Šafaříkově ulici, zahájily Elektrické
podniky zároveň stavbu nové tratě vedené dnešní Bělehradskou ulicí k dolnímu konci Nuselských schodů, tedy někdejšímu vinohradskému nádraží. A do provozu byla trať uvedena
již 30. září téhož roku! V roce 1914 došlo k dalšímu prodloužení této tratě. Nejprve byl 4. října zprovozněn krátký úsek od Nuselských schodů k Nuselskému pivovaru a o měsíc
později - 21. listopadu - další krátký úsek od Nuselského pivovaru přes prostor dnešní křižovatky
Otakarova na
náměstí Bratří Synků
. V roce 1967 došlo k rehabilitaci původního koncového úseku tratě v Šafaříkově ulici a v prostoru přilehlých
ulic byl zřízen vratný trojúhelník
Zvonařka. V roce 2001 docházelo na celé trati k častým výlukám tramvajového provozu, vyvolaným
rekonstrukcí železničních mostů u zastávky Nuselské schody. Nově instalované železniční mosty nejenže značně omezily šířící se hluk z železničního provozu, ale svou podobou
přispěly ke zlepšení okolí železniční tratě.
Cestu po tramvajové trati začneme na
křižovatce Tylova náměstí, Bělehradské a Jugoslávské ulice. Ve středu vozovky s již nezbytnou
výbavou proti neukázněných řidičům automobilů - podélnými betonovými prahy k zabránění jejich vjezdu na tramvajové těleso - po pravé straně. Na první křižovatce Tylova náměstí s
Rumunskou ulicí - která je řízená světelnou signalizací - si musíme dát pozor. I když pojedeme na volno, některým automobilistům řítícím se po Rumunské ulici nějaká červená barva vrásky
na čele nepřidělává. Za křižovatkou, zhruba v polovině ulice je umístěna první zastávka na trati
Bruselská. S ohledem na to, že zastávka je umístěna ve velmi
rušné ulici s obchody a skryta mezi parkujícími auty, mají cestující někdy značné problémy prostor mezi chodníkem a vozovkou, sloužící k parkování, překonat. Tramvajová trať se na křižovatce
ulic Bruselské, Šafaříkovy a Bělehradské vydá vpravo do značného klesání Bruselskou ulicí. Přímo pak z prostoru uvedené křižovatky pokračuje krátká trať k trojúhelníku
Zvonařka. Ve stále značném klesání následuje prudký pravý oblouk, záhy se měnící v oblouk levý. V krátké části přímého úseku trati je umístěna jednosměrná zastávka
Pod Karlovem. Její součástí je i jedno z pražských
bezpečnostních zastavovacích míst, z nějž se vlak nesmí
rozjet se zadáním jízdy, ale pouhým odbržděním. Trať pokračuje ze zastávky levým obloukem a poté následuje přímý úsek, před jehož závěrem u bývalé železniční zastávky Královské Vinohrady
je umístěna dvojice zastávek
Nuselské schody. Za nimi následuje poslední prudké klesání kombinované s pravým obloukem, mířící pod železniční most, jenž byl
v roce 2001 vyměněn za nový a - kupodivu - i hezčí, než byl ten původní. Následuje druhý z podjížděných železničních mostů a přes potok Botič (který ani nevnímáme) spějeme s tratí ke
křižovatce ulic Křesomyslovy, Bělehradské, Otakarovy s náměstím bratří Synků, kde končí.
Celá trať je vybudována metodou velkoplošných panelů
BKV, pouze v místě napojení obratiště
Zvonařka jsou použity klasické kolejové konstrukce na příčných pražcích.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Bruselská - nácestná zastávka v obou směrech
Pod Karlovem - nácestná zastávka ve směru z centra, ke křižovatce Otakarova
Nuselské schody - nácestná zastávka v obou směrech
Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou po trati vedeny linky 6 a 11, v provozu nočním pak linka 56.
Fotocesta po trati křižovatka Tylovo náměstí - Otakarova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje