|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trojúhelník InvalidovnaUrčitým provizorním řešením, bylo spřahování upravených vozů typů T2 a T3 záděmi k sobě, čímž došlo k umělému vytvoření obousměrné tramvaje, jejíž nevýhodou byla možnost přepravy cestujících vždy pouze v prvním voze ve směru jízdy. Až nástup obousměrných vozů KT8D5 o více než deset let později opět umožnil přivádět tramvaje až k vyloučenému místu. Tento provoz ještě zjednodušil nákup povrchových kolejových výhybek Californien, umožňujících zřídit vratné zařízení během krátké noční výluky. V roce 1979 Dopravní podnik úspěšně použil provizorní vratný trojúhelník během rekonstrukce tratě mezi Těšnovem a Urxovou, zaústěný do Urxovy ulice. Stejné zařízení, jen s jiným kolejovým uspořádáním využil při rekonstrukci tratě mezi Invalidovnou a Palmovkou v letech 1981 a 1982 u dnešní zastávky metra Invalidovna, se zaústěním kusé vratné koleje do Molákovy ulice. Tento trojúhelník byl v provozu hned dvakrát - mezi 27. červencem a 27. srpnem 1981 a v následujícím roce 1982 opět o prázdninách, tentokráte však od 2. do 27. srpna. Vlak přijíždějící od Těšnova odbavil cestující ve výstupní zastávce Invalidovna a překřížil výjezdový oblouk boční vratné koleje. Zde změnil směr jízdy a zacouval vlevo do Molákovy ulice, kde byla zřízena nástupní zastávka. Zde opět změnil směr jízdy a levým obloukem, během jehož překonávání překřížil traťovou kolej od Těšnova, pokračoval zpět k Těšnovu. Ani zde nebylo ke zřízení dočasného obratiště třeba žádných zásadních stavebních úprav. Pro obratovou kusou kolej byly opět využity velkoplošné panely BKV, uložené na konstrukci vozovky, stejně jako 2 výhybky a jedno kolejové křížení. Trolejové vedení bylo neseno převěsy, zachycenými na původní sloupy pouličního osvětlení, případně trolejového vedení, pouze v Molákově ulici byly zřízeny dva nové sloupy s výložníky na uchycení troleje. Při procházce dnešním Karlínem byste pozůstatky po tomto obratišti hledali ještě marněji, než v případě trojúhelníku v Urxově ulici. Během výstavby stanice metra Invalidovna se zcela zásadně proměnilo okolí zastávky Invalidovna a Molákova ulice, do níž boční vratná kolej ústila, již není napojena na Sokolovskou ulici. Svou stopu tak obratiště zanechalo již jen pouze na dobových fotografiích. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |