Tramvajová trať mezi křižovatkami
Karlovo náměstí a
Albertov sice působí kompaktním
dojmem, přesto její část od zastávky Botanická zahrada k Albertovu byla zprovozněna na úkor zrušené tratě ve Vyšehradské ulici. Ale popořádku. Trať je jednou z prvních,
kterou vyprojektovaly pro elektrickou trakci přímo Elektrické podniky a do provozu ji uvedly 8. září 1898. Oproti dnešnímu stavu trať u zastávky Botanická zahrada nevytvářela
kolejové esíčko z Vyšehradské ulice do ulice Na Slupi, ale pokračovala dále Vyšehradskou ulicí, překřížila dnešní Svobodovu ulici a pod železničním viaduktem se dostala do
prostoru před vyšehradskou radnicí, kde končila. V roce 1910 došlo k jejímu prodloužení dnešní
Svobodovou ulicí a
Nuselským údolím k Fričově ulici. 2. září 1914 byla v prostoru Karlova náměstí, za dnešní křižovatkou
Moráň vlevo do ulice U nemocnice zřízena odbočka pro přepravu raněných
vojáků do areálu Všeobecné nemocnice. Zrušena byla k 14. březnu 1928. Vyšehradská ulice však pomalu přestávala být v centru zájmu obchodníků a obyvatel, jejichž
zájmy se přesouvaly jinam. 20. června 1927 byla proto zrušena koncová část trati od Svobodovy ulice po Vyšehradskou radnici a 25. června 1931 byla zrušena podstatná
část tratě ve Vyšehradské ulici, zhruba od dnešní zastávky Botanická zahrada po Svobodovu ulici. Trať se však dočkala přeložení do zhruba souběžné ulice Na Slupi a tak se na trať
ve
Svobodově ulici napojuje od stejného data až v prostoru křižovatky
Albertov.
Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce Karlova náměstí. Tramvajová trať zde vede těsně při okraji levého chodníku a v
protisměru je umístěna zastávka Karlovo náměstí. Před křižovatkou Moráň je umístěn nástupní ostrůvek zastávky
Moráň. Za ní trať mění pozici a v úvodu Vyšehradské ulice se přimyká k pravému chodníku, od nějž se však po chvíli dostává do středu vozovky. Značné klesání v levém oblouku a
následném přímém úseku přivádí trať k zastávkám Botanická zahrada. Třebaže je křižovatka čtyř ulic; Vyšehradské, Na Slupi, Benátské a Trojické značně rozlehlá,
navíc světelně řízená, jsou zastávky umístěny vždy před křižovatkou. Ve směru k Albertovu je vybavena nástupním ostrůvkem, v opačném směru ke Karlovu náměstí se nastupuje přes jízdní pruh
z chodníku. Trať od zastávky levým a následně pravým obloukem překonává světelnou křižovatku do ulice Na Slupi. Ke křižovatce Albertov
vede středem ulice Na Slupi. Poměrně vzdálená od stejnojmenné zastávky v protisměru je umístěna zastávka Albertov. Umístěna je před křižovatkou s Botičskou ulicí,
a do tramvaje se zde nastupuje z chodníku přes jízdní pruh.
S výjimkou kolejových konstrukcí křižovatky
Moráň je celá trať je vybudována metodou velkoplošných panelů
BKV.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Karlovo náměstí - nácestná zastávka ve směru do centra, před křižovatkou Karlovo náměstí
Moráň - jednosměrná nácestná zastávka ve směru od Karlova náměstí
Botanická zahrada - nácestné zastávky v obou směrech
Albertov - nácestná zastávka ve směru ke křižovatce Albertov
Provozované linky na popisované trati:
V úseku od Karlova náměstí po křižovatku Moráň jde o jednu z nejvytíženějších tramvajových tratí v Praze. V denním provozu je obousměrně využívána linkami 3,
4, 10, 14, 16,
18 a 24. V nočním
provozu je tento úsek využíván obousměrně linkami 52, 53, 54 a
55. Od Moráně k Albertovu je již provoz trošku slabší: v denním provozu jsou zde ke spatření vlaky linek 18 a
24, v nočním pak 53 a 55.
Fotocesta po trati Karlovo náměstí - Albertov |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|