|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Křižovatka Karlovo náměstí
Tramvajová křižovatka na Karlově náměstí drží jedno pražské tramvajové prvenství - stala se totiž
prvním pražským dvoukolejným trojúhelníkem.
Již 4. února 1898 zahájily Elektrické podniky provoz na své druhé trati, vedoucí ze Spálené ulice přes Karlovo náměstí Ječnou ulicí na dnešní náměstí Míru. Při stavbě trati byly již v předstihu vloženy výhybky do zatím prostého oblouku budoucí křižovatky na Karlově náměstí. Samotný kolejový trojúhelník byl dokončen ještě v průběhu téhož roku a již 8. září byl uveden do provozu v souvislosti se zahájením provozu na nové tramvajové trati mířící Vyšehradskou ulicí k Botanické zahradě. Přestože její tvar odpovídal dnešnímu stavu, křižovatka se ještě dále rozšiřovala. Po zahájení provozu na tramvajové trati v Resslově ulici ke 14. září 1924, dochází k jejímu zaústění do křižovatky přímou kolejovou větví do Ječné ulice a manipulačními oblouky ke Spálené ulici. Spojovací oblouky mezi Resslovou ulicí a Morání nebyly nikdy zřízeny. S ohledem na minimální využívání byly v průběhu roku 1924 zrušeny manipulační oblouky spojující tratě v Ječné ulici s Vyšehradskou ulicí k Moráni, aby se mezi lety 1930 - 1937 dočkaly dočasného obnovení, opětovného zrušení a dalšího obnovení až k 27. srpnu 1953. Stále narůstající provoz automobilů po zahájení výstavby II. Severojižní magistrály přivádějící automobily Ječnou ulicí přes Karlovo náměstí na Jiráskův most stál za ukončením provozu na trati v Resslově ulici k 19. červenci 1979. Přesto křižovatka na Karlově náměstí ještě zůstávala v původní podobě se všemi odbočnými větvemi. Teprve k 13. dubnu 1980 došlo k odpojení zrušené tratě v Resslově ulici a úpravě křižovatky do podoby dvoukolejného trojúhelník, jako v počátcích provozu. V souvislosti s výstavbou vestibulu stanice metra B Karlovo náměstí byl od 17. července 1981 přerušen provoz v oblouku vedoucím z Ječné ulice na Moráň. Ostatně od té doby byla tramvajová doprava na Karlově náměstí v období výstavby metra provozována na provizorních, částečně i jednokolejných přeložkách až do května 1984. Nikdy však nedošlo k dlouhodobému přerušení provozu. Teprve až po dokončení stropní desky vestibulu budoucího vestibulu stanice byly k 1. září 1984 opět zprovozněny spojovací oblouky z Ječné k Moráni. Vrchol křižovatky ústící do Ječné ulice byl přeložen ze středu Ječné ulice k severnímu chodníku, stejně jako samotná trať v celé Ječné ulici. V roce 1997 prošla křižovatka kompletní rekonstrukcí, která částečně změnila její polohu s ohledem na nutnost zvětšení osové vzdálenosti protisměrných kolejí v obloucích s ohledem na požadavek zrušení potkávacích míst pro vozy KT8D5.
Křižovatka je po kompletní rekonstrukci z roku 1997 vybavena pouze elektricky ovládanými výhybkami
s pružnými jazyky; ev.č. 411 od Tylova náměstí, ev.č. 412 od Moráně a ev.č. 413 od Lazarské. Sjezdové
výhybky jsou také s pružnými jazyky. Kryt křižovatky tvoří velké žulové dlažební kostky. Přímý směr
je navíc chráněn k hranici křižovatky podélnými prahy, zabraňujícími vjezdu automobilů ze sousední
komunikace na tramvajové těleso.
V běžném provozu jsou pojížděny všechny směry této velmi zatížené křižovatky, kterou v dopravní špičce projede za pouhou 1 hodinu 147 tramvajových vlaků 10 denních tramvajových linek.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |