Do Nuselského údolí přivedly koleje první tramvaje v roce 1910. 6. ledna 1910 byla totiž uvedena do provozu tramvajová trať vedená
Svobodovou ulicí od Vyšehradské ulice přes křižovatku
Albertov a dále ulicemi Na Slupi, Jaromírovou a Křesomyslovou k Fričově ulici.
Třebaže ke křižovatce
Otakarova, kde byl tramvajový provoz zahájen již 21. listopadu 1914 ve směru k
náměstí bratří Synků, zbývalo položit v Křesomyslově ulici necelých
500 metrů, museli si obyvatelé na toto logické propojení obou tratí počkat více než 10 let. Propojení tratě z Nuselského údolí vedené pod železničním viaduktem ke křižovatce
Otakarova, podél potoka Botiče, bylo uvedeno do provozu teprve 1. listopadu 1925! Do ulice Na Fidlovačce byl od 31. října 1927 zaústěn
manipulační kolejový trojúhelník, protože na křižovatce
Otakarova nebylo možné zřídit potřebné kolejové oblouky a tak vyjíždějící
a zatahující vlaky vozovny
Pankrác musely z
náměstí bratří Synků nejprve vlevo k divadlu Na Fidlovačce, a teprve po změně směru na trojúhelníku
se mohly vydat do Strašnic. Situace se trochu zlepšila po zprovoznění tehdy ještě jednokolejné manipulační tratě v ulici
Na Zámecké k 13. lednu 1957,
poté přestal být trojúhelník pravidelně využíván a zrušen byl k 9. září 1957.
Cestu po tramvajové trati začneme na
křižovatce ulic Na Slupi a Svobodovy. V
protisměru je u nástupního ostrůvku umístěna zastávka
Albertov, trať v mírném levém oblouku podél železniční tratě míří k zastávce
Ostrčilovo náměstí. Obě zastávky jsou bez nástupních ostrůvků
a do tramvaje se nastupuje přes jízdní pruh. Ostrým levým obloukem (který pěkně "kope") trať změní svůj směr doposud
souběžný s železniční tratí, nechá ji zmizet za řadou obytných domů a přímým
úsekem si to šine Nuselským údolím, pod jeho dominantou - Nuselským mostem, v němž je vedena trasa C metra. Tato tramvajová je tak vlastně jedinou, která nevede nad tratí metra, ale naopak pod
ní. Před pilíři Nuselského mostu je umístěna dvojice zastávek
Svatoplukova. Zastávka do centra je bez nástupního ostrůvku a zastávka v našem směru je nástupním ostrůvkem
vybavena. Trať ještě pokračuje přímým úsekem Jaromírovy ulice, až se dostanete k vysokému náspu železniční tratě. Podél něj vytvoří kolejové esíčko s prvním obloukem vlevo a druhým vpravo, který
koleje nasměruje pod železniční most, do těsného sousedství potoka Botiče. Za dalším levým obloukem jsou zastávky
Divadlo Na Fidlovačce. Situace s nástupními
ostrůvky je stejná jako u zastávky Svatoplukova. Již od zastávky je tramvajová trať od jízdního pruhu automobilů oddělena podélným betonovým obrubníkem, který má za úkol zabránit blokování plynulosti
tramvajové dopravy neukázněnými motoristy, kteří částečnou jízdou po kolejích tramvaje značně omezovaly. Následuje další levý oblouk (který opět pěkně "kope"). Po pravé straně je ulice Na Fidlovačce do
níž byl v letech 1927-1957 zaústěn v textu zmiňovaný manipulační trojúhelník. Potok Botič nám zmizí za řadou obytných domů a tramvajová trať míří v přímém úseku ke křižovatce
Otakarova.
Celá trať je vybudována metodou velkoplošných panelů
BKV.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Albertov - nácestná zastávka ve směru do centra, před křižovatkou Albertov
Ostrčilovo náměstí - nácestná zastávka v obou směrech
Svatoplukova - nácestné zastávky v obou směrech
Divadlo Na Fidlovačce - nácestná zastávka v obou směrech
Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu je trať používána vlaky linek 7, 18 a
24, v nočním pak 53 a 55.
Fotocesta po trati Albertov - křižovatka Otakarova |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|