Tramvajová trať se do oblasti dnešních Kobylis přibližovala jen velmi pozvolna
Zenklovou ulicí
vlastně již od roku 1896, kdy František Křižík uvedl do provozu svou tramvajovou trať z Palmovky na Libušák (zhruba dnešní zastávka u Kříže).
Teprve po 16 letech - 25. května 1910 - bylo zprovozněno prodloužení z Libušáku až na Vychovatelnu a teprve za dalších 14 let - 14. září 1924
- se tramvaje vydaly prodlouženou tratí z Vychovatelny k dnešní zastávce Ke Stírce, která se však tehdy ještě jmenovala Čimická. Za další čtyři
roky, k 28. prosinci 1928 došlo k drobné stavební úpravě na tehdejší konečné na Stírce, kde byla zřízena odbočující kolej do Čimické ulice,
sloužící jako koncové obratiště. 24. ledna 1937 byla tramvajová trať od stávající konečné zhruba u dnešní zastávky Ke Stírce
prodloužena Klapkovou
ulicí po Veltěžskou ulici, do níž byly zaústěny odbočující koleje obratiště. Za další dva roky, 29. dubna 1939, byla tramvajová trať prodloužena
až k novostavbě
kobyliské vozovny. Obě obratiště v podobě
odbočujících kolejí na Stírce i do Veltěžské
ulice zůstávaly zachovány. V roce 1940 byla v místě pozdější koncové smyčky
Vozovna Kobylisy postavena odbočná
kolej vedoucí ke skládce, zřízené na místě bývalé pískovny. Vyprazdňovaly se tu speciální tramvajové vozy, které čistily kolejové žlábky. V roce 1944
došlo ke zrušení odbočné koleje do Veltěžské ulice a 1. prosince 1947 byla do provozu uvedena nová bloková smyčka
Březiněveská, jejíž koleje vedly ulicemi Střelničnou, Zdibskou a Březiněveskou. V roce 1949 bylo zrušeno obratiště v podobě odbočující
koleje do Čimické ulice, u dnešní zastávky Ke Stírce. 18. srpna 1967 zahájila provoz nová koncová smyčka
Vozovna Kobylisy samotná smyčka, která měla uvolnit prostor samotné
vozovny Kobylisy od
manipulujících vlaků. 3. ledna 1971 došlo k zahájení provozu
tramvajová tratě do Ďáblic a na Střelničné tak
byla pro její připojení zřízena regulérní kolejová
křižovatka v místě donedávna pouze odbočující koleje do
smyčky
Březiněveská.
Cestu po tramvajové trati začneme na vrcholu Klapkovy ulice, u koncové
tramvajové smyčky a
vozovny Kobylisy. Ihned za sjezdovými výhybkami jsou na chodnících, které od tramvajových kolejí
dělí jízdní pruh pro automobily, umístěny občasné nástupní a výstupní zastávky
Vozovna Kobylisy, určené pro vyjíždějící a zatahující vlaky
kobyliské vozovny. Již zastávky jsou umístěné ve značném klesání, které pokračuje až ke Střelničné. Zhruba v polovině svahu je u křižovatky
s příčnou Líbeznickou ulicí zřízena také na chodnících zastávka
Líbeznická. Trať středem Klapkovy ulice v přímém úseku stále klesá,
následuje protisměrná zastávka
Březiněveská, zleva
se následně připojuje z Březiněveské výjezdová kolej smyčky
Březiněveská. Na chodníku následuje zastávka
Březiněveská do centra, za nimiž se trať v pravém oblouku přiblíží ke křižovatce
Střelničná, jejímž prostřednictvím
překročí stejnojmennou ulici, z níž se připojuje tramvajová trať ze
Sídliště Ďáblice. Bezprostředně za křižovatkou jsou zřízeny
zastávky
Kobylisy u stejnojmenné stanice metra. K zastávkám Ke Stírce pokračuje trať levým a pravým obloukem, v němž jsou zastávky
Ke Stírce umístěné. Bezprostředně za křižovatkou s ulicí Ke Stírce následuje předsunutá rozjezdová výhybka křižovatky Ke Stírce, za níž následuje cca
30-ti metrový splítkový úsek rozjezdové koleje až k samotné
křižovatce čtyř ulic - Klapkovy, Zenklovy, Trojské a Nad Šutkou,
kde námi sledovaná trať končí.
S výjimkou kolejových konstrukcí
křižovatky Střelničná a
smyčky Březiněveská
je trať vybudována metodou velkoplošných panelů
BKV.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Vozovna Kobylisy - občasná nástupní a výstupní zastávka
Líbeznická - nácestná zastávka v obou směrech
Březiněveská - nácestná zastávka v obou směrech
Kobylisy - nácestná zastávka v obou směrech
Ke Stírce - nácestná zastávka v obou směrech
Provozované linky na popisované trati:
Celým popisovaným úsekem v denním provozu projíždějí linky
14 a 25,
v nočním provozu pak linka 55. Na Střelničné ukončená linka
15 projíždí
tratí z centra ke křižovatce Střelničná, při jízdě do centra již ze zastávky Březiněveská, která je pro linku nástupní. V úseku Ke Stírce - křižovatka Střelničná
se v denním provozu připojují linky 10, 17 a 24, v nočním provozu 53.
Fotocesta po smyčce Špejchar |
|
|
|
|
|
| stře
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fotografie: © Pražské tramvaje