Aby se odlehčilo přetíženému prostoru vozovny
Kobylisy, kde v té době
obracely všechny tramvajové linky v kobyliské oblasti (do zahájení provozu smyčky
Vozovna Kobylisy
zbývala ještě léta), hledal se prostor pro zřízení tramvajové smyčky. Ideální místo pro blokovou smyčku se našlo na Střelničné a proto
byly do ulic Střelničná, Zdibská a Střelničná položeny tramvajové koleje blokové smyčky, která byla uvedena do provozu 1. prosince 1947.
Od tohoto data až do 3. ledna 1971, kdy byla uvedena do provozu
tramvajová trať do Ďáblic byly vjezdové koleje smyčky jediné, které ležely
ve Střelničné ulici, po níž smyčka nesla své jméno - Střelničná. Smyčka svou funkci plní i po zprovoznění dalšího úseku trasy C metra, pouze se v jejím "srdci" místo nevzhledného
areálu stavebnin objevila odstavná plocha pro autobusy, které sváží cestující ke stanici metra Kobylisy. Škoda, že se nenašly peníze na projektované tramvajové tratě...
V souvislosti se zprovozněním nového úseku metra došlo k přejmenování zastávek Střelničná v Klapkově ulici na Březiněveskou a smyčka po nich získala nové jméno.
Deponovací kapacita smyčky (bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky) činí 10 vozů typu T.
Smyčka začíná elektromagnetickou čepovou výhybkou ev.č.
141, která levým obloukem odbočuje z středního zvýšeného pásu
Střelničné ulice do Zdibské ulice. Po překonání dvou silničních jízdních pruhů následuje elektromagnetická čepová výhybka ev.č.
134, která vjezdovou kolej větví na vnější a vnitřní kolej smyčky. Koleje zde zabírají celou šířku Zdibské ulice. Levými
oblouky pak obě koleje odbočí do Březiněveské ulice, kde se ve sjezdové čepové výhybce sloučí v jednu výjezdovou kolej, která u pravého
chodníku míří ke Klapkově ulici. Do ní se dostává prostřednictvím levého oblouku (aby jej bylo možné do tohoto omezeného prostotu položit je
výjezdová kolej přimknuta k již zmíněnému pravému chodníku) a ve sjezdové čepové výhybce končí.
Smyčka je zřízená klasickou konstrukcí na pražcích. Vjezdová výhybka ve Střelničné ulici a vjezdový oblouk společně s výjezdovým levým
obloukem a sjezdovou výhybkou v Klapkově ulici jsou zadlážděny žulovými kostkami, zbylá část smyčky je kryta asfaltem.
Provozované linky na popisované smyčce:
Smyčka delší dobu patřila lince 25, od změny linkového vedení v roce 1998
byla na vnitřní koleji smyčky ukončena linka 14, další změna v linkovém vedení od 30.8.2003 přinesla smyčce tramvajovou linku o číslici vyšší -
15. V nočním provozu není smyčka využívána.
Plánek popisované smyčky ve formátu .pdf:
smyčka Březiněveská
legenda k plánku
Fotocesta po smyčce Březiněveská |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|