|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Vysočanská
V těsném sousedství smyčky Vysočanská existovala původně smyčka jiná, která zanikla díky narůstající strojírenské výrobě
sousedícího ČKD. Nová smyčka pak z kolejiště té původní využila vše, co se dalo a na světě byla dnešní smyčka Vysočanská,
dnes na náměstí OSN, před lety na náměstí Lidových milicí...
Po druhé světové válce podnik ČKD požadoval uzavření ulice U Kolbenky, aby mohl závod rozšířit. Úplné zrušení smyčky nebylo možné, a proto byla v těsném sousedství této smyčky zřízena smyčka nová a v jejím středu vzniklo malé travnaté náměstíčko. Do provozu byla uvedena ve stejný den, kdy její starší kolegyně zažila zánik - 18. června 1951. Z původní smyčky bylo sneseno vlastně jen napojení na Kolbenovu ulici. Část vjezdové koleje v ulici Pod Pekárnami byla využita pro kusou kolej nové smyčky. Ta byla původně napojena na smyčku kolejovým trojúhelníkem a teprve při rekonstrukci obratiště v roce 1991 bylo toto napojení zjednodušeno a na kusou kolej se dalo, podobně jako u smyčky Výstaviště, pouze nacouvat. Během rekonstrukce tratě v Sokolovské ulici v roce 2005 došlo k výměně trolejového vedení a kusá kolej již nebyla zatrolejována. Deponovací kapacita smyčky bez možnosti průjezdu pro ostatní vlaky činí 4 vozy typu T. Vjezd do smyčky je umožněn z obou traťových směrů, z centra města i od vozovny Hloubětín. Výjezd ze smyčky je umožněn jen směrem do centra města. Procházku po obratišti začněme ve směru z centra, kde smyčka začíná elektromagnetickou výhybkou s pružnými jazyky ev.č.316, a z tramvajové tratě ve středu komunikace odbočuje levým obloukem do prostoru náměstí OSN. Ve směru do centra je vjezd do smyčky umožněn prostřednictvím výhybky s pružnými jazyky bez elektrického zapojení a následným pravým obloukem. Oba oblouky se slučují v čepové výhybce a smyčka pokračuje dalších cca 40 metrů v levém oblouku. Před jeho ukončením je umístěna z našeho pohledu sjezdová čepová výhybka, pomocí níž je připojena odstavná kolej smyčky. Vjezd na ní je umožněn pouze couváním. Následuje přímá kolej do prostoru nástupní zastávky, jež je přibližně souběžně s tramvajovou tratí v Kolbenově ulici (ale desítky metrů od ní). Za označníkem zastávky křižuje Vysočanskou ulici a podél tramvajové tratě v Sokolovské ulici pokračuje jako třetí kolej ještě dalších cca 30 metrů za zmíněnou křižovatku, kde se s tramvajovou tratí slučuje ve sjezdové čepové výhybce.
Vjezdové oblouky smyčky, výhybky, levý oblouk ke sjezdové výhybce odstavné koleje,
odstavná kolej
samotná a přímá kolej v nástupní zastávce jsou klasické stavby s krytem tvořeným žulovou dlažbou.
Přímá kolej od nástupní zastávky po sjezdovou výhybku ze smyčky Vysočanská na tramvajovou trať je vybudována
z velkoplošných panelů BKV, sjezdová výhybka včetně
přilehlého oblouku je také klasické konstrukce a i její kryt tvoří žulové dlažební kostky.
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- nástupní zastávka, u severního okraje ulice Pod Pekárnami, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Jandova, nástupiště pro jeden vlak 2xT napojené na průchozí chodník.
Provozované linky v popisované smyčce:
Od změny linkového vedení v roce 1998 byla ve smyčce ukončena denní linka 8, která nahradila zdejší stálici, linku 19. Po další změně
linkového vedení byla ve smyčce od 1. července 2009 ukončena linka 15. V současnoti není smyčka v denním ani nočním provozu pravidelnými linkami využívána.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |