|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smyčka Výstaviště
Po dobrých zkušenostech s provozem první tramvajové smyčky, která byla v roce 1907 dočasně umístěna na Letné
při Sokolském sletu se Elektrické podniky rozhodly, že u Výstaviště vybudují první stálou tramvajovou smyčku,
ve které by se vozy obracely samočinně bez dalšího zdržování tím, že by ji pouze projely.
Důvodů pro umístění takové smyčky právě u Výstaviště bylo hned několik, ale tím základním byla častá výstavní činnost v areálu Výstaviště vyvolávající nutnost dopravit k areálu značné množství cestujících. Dalším pozitivním faktorem pro umístění smyčky na okraji Stromovky bylo zkrácení trasy tramvajových vlaků, jejichž zajíždění až k vozovně Královská Obora bylo při konání akcí na Výstavišti zbytečné, nehledě na to, že areál vozovny svou rozlohou i kolejovým uspořádáním nebyl k takovým akcím vhodný. První stálá tramvajová smyčka tak zahájila provoz již 15. května 1908. Měla délku 223 metrů a vybavena byla i 91 metrů dlouhou předjízdnou kolejí. vjezd do smyčky byl možný z obou traťovým směrů - od vozovny Královská Obora i z centra města. Výjezd směřoval pouze do centra města. Nutné je poznamenat, že oproti dnešnímu stavu byla smyčka pojížděna po směru hodinových ručiček (tedy opačně než dnes) s ohledem na tehdejší levostranný provoz.
V roce 1944 byla zrušena tramvajová trať od Výstaviště směrem k tehdy již zrušené vozovně
Královská Obora a zbylo z ní jen torzo v podobě 77 metrů
dlouhé levé koleje. Snesen byl i oblouk umožňují výjezd ze smyčky do Stromovky (z pohledu již pravostranného
provozu). Kusá kolej byla 12. září 1946 prodloužena o dalších 78 metrů na celkových 135 metrů. V roce 1952
proběhla zatím poslední změna podoby smyčky. V prostoru někdejší pravé traťové koleje byla zřízena druhá
předjízdná kolej.
Smyčka Výstaviště je mezilehlou smyčkou, umístěnou mezi zastávkami Výstaviště a Veletržní, s vjezdem a výjezdem realizovaným prostřednictvím kolejového trojúhelníku do obou směrů. Prvních cca 60 metrů vjezdové koleje (před výstupní zastávkou) budí falešný dojem, že pod koruny stromů míří dvoukolejná trať. Vjezdová kolej však od výjezdové odhýbá pravým obloukem, v němž je umístěna výstupní zastávka. Za ní je umístěna první ze dvou předjízdných kolejí. Odbočuje z matečné koleje vlevo, a po dalších cca 100 metrech se zleva opět napojuje na hlavní kolej smyčky. Ta se v následném prudkém levém oblouku a ve stínu stromového velikána otáčí zpět do protisměru. V samém závěru tohoto oblouku se připojuje odstavná kusá kolej, za níž následuje rozjezdová výhybka na druhou předjízdnou kolej, která končí na úrovni výstupní zastávky. Trať mizí z dosahu stínu korun staletých stromů a spěje k nástupní zastávce smyčky.
Celá smyčka je klasické konstrukce s dvojím druhem krytu povrchu. Vjezdová a výjezdová kolej (prvních a
posledních cca 100 metrů) je zakryta žulovou dlažbou, která se v torzech objevuje i u následujících pěti
výhybek smyčky. Zbylou část povrchu tvoří tu více tu méně služebními vozy Dopravního podniku praha rozježděný
travnatý povrch. Ovšem pozor, tento trávník zde není vysazen úmyslně!
Zastávky umístěné v popisované smyčce:
- výstupní zastávka v obratišti Výstaviště, 95 metrů za křižovatkou ulic U Výstaviště a Dukelských hrdinů, výstup na chodník pro jeden vlak 2xT - nástupní zastávka v obratišti Výstaviště, 20 metrů před křižovatkou ulic U Výstaviště a Dukelských hrdinů, nástup z chodníku pro dva vlaky 2xT
Provozované linky v popisované smyčce:
Na dlouhou dobu poslední pravidelná linka ve smyčce ukončila provoz dne 12. srpna 1978. Byla jí linka 26.
od té doby sloužila smyčka poměrně často k obracení tramvajových vlaků při výlukách, kterých je v této oblasti
více než dost. Jen za posledních pět let do smyčky zavítaly vlaky linek 1, 5, 8, 9, 12, 14, 17, 18, 22, 23, 24
a 25. Kusá kolej byla celoročně určena pro záložní vlak vozovny Kobylisy.
Od změny linkového vedení k 4. říjnu 2003 je ve smyčce na druhé vnější předjízdné koleji trvale ukončena
linka 5, kterou od 29. listopadu 2009 doplňuje tzv. krátká varianta linky 17. V současnosti je ve smyčce ukončena jen linka 17, kterou v letní turistické sezónně jí doplňuje historická linka 91.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |