|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vozovna Královská Obora
Vysoká návštěvnost Královské Obory - Stromovky přinutila v samém závěru 19. století provozovatele pražské
městské dopravy postarat se o vhodné dopravní spojení. V této souvislosti vznikla ve své době v Královské Oboře
stavba, kterou si málokdo dovede v těchto místech dnes představit, ač její pozůstatky jsou na místě dodnes patrné -
tramvajová vozovna.
Tato trať byla fakticky oddělena od ostatní sítě Elektrických podniků - napojena byla jen na koňku na Josefském náměstí (dnešní náměstí Republiky), což značně komplikovalo údržbu vozidel. Proto byla nejprve upravena bývalá konírna koňské dráhy o rozměrech pouhých 8 x 18 metrů, aby poskytla útočiště čtyřem vozům Elektrických podniků. Dne 28. září 1898 tak zahájila svoji činnost první - provizorní - vozovna elektrické dráhy v Královské Oboře. O měsíc později - 7.října 1898 - vypsala Rada královského hlavního města Prahy veřejné řízení "na veškeré práce řemeslnické s dodáním potřebných hmot na vystavění nových remis a záchodků v Královské Oboře". Stavba byla zahájena 1. prosince 1898 a dokončena byla 30. června 1899. Termín zprovoznění vozovny v plném rozsahu pro potřeby elektrických drah však není znám.
V březnu 1901 proto Elektrické podniky vypracovaly projekt zásadní přestavby kolejiště před vozovnou. Existence takto rozšířeného "nádraží v Královské Oboře" je doložena již v průběhu roku 1901. Od 1. září 1901 byl v konečné zastávce Královská Obora v provozu jeden ze dvou prvních automatů na jízdenky pražských elektrických drah. V první polovině roku 1902 postavily Elektrické podniky před vozovnou systém zábradlí v kolejišti zamezující cestujícím přístup do kolejiště vozovny, zároveň byl 29. června 1902 zahájen provoz na rekonstruovaném kolejišti. Byla zrušena přesuvna a pro obsluhu lodí a stanice bylo zřízeno šestikolejné nádraží. V průběhu roku 1904 byla k vozovně přistavěny malá jídelna pro zaměstnance. Rok 1910 přinesl zboření staré budovy z dob koněspřežné tramvaje a její náhradu novou zděnou administrativní budovou, která obsahovala výpravnu, místnost pro zálohu a byt. Na konci 1. světové války vznikl projekt na další úpravu nádraží v Královské Oboře, kdy nejvýraznější změnou se měla stát jednokolejná smyčka procházející zadní stěnou zastávky a vedoucí kolem vlastního objektu vozovny. Nakonec z celé stavby sešlo. Ve dvacátých letech totiž došlo k rozšíření stávajících vozoven na Žižkově, ve Střešovicích, ve Strašnicích a k výstavbě nové moderní vozovny na Pankráci. Kapacitně nepatrná vozovna nebyla třeba, a proto ji bylo možné postrádat. V prosinci 1930 byla z provozu vyřazena a podle některých poznatků sloužila k odstavování rezervních vlečných vozů. Úvahy o úplné likvidaci vozovny se objevily v roce 1933. Ke konci roku 1936 Správní rada Elektrických podniků rozhodla o definitivním zrušení vozovny a 5. listopadu požádala ministerstvo železnic o souhlas s jejím zbouráním. Likvidace vozovny a kryté zastávky byla uskutečněna od 18. ledna 1937. Návazně bylo sneseno trolejové vedení a remízní kolejiště. Vlastní tramvajové trati se zatím změna nedotkla, byla sezónně provozována až do roku 1942. V roce 1943 se však zrodil projekt tramvajové tratě z Kobylis do Letňan ke strategickým továrnám. Trať dlouhá takřka 4,5 kilometru měla být z úsporných důvodů jednokolejná s výhybnami a koncovou smyčkou. Pro stavbu však nebyly k dispozici nové kolejnice, a proto připadalo v úvahu využití starších kolejnic. V případě trati do Královské Obory bylo navrženo zrušení 505 metrů levé koleje a 427 metrů pravé koleje. Ministerstvu dopravy byl nakonec předložen mírnější návrh spočívající ve zrušení obou traťových kolejí v délce 397 metrů. Realita byla nakonec jiná - zrušeno bylo 637 metrů levé traťové koleje a 435 metrů pravé traťové koleje. Ze stavby tramvajové trati Kobylisy - Letňany, kvůli níž byla trať v Královské Oboře snesena, nakonec sešlo.
V Královské Oboře dodnes najdeme bývalou administrativní budovu vozovny pocházející z roku 1910 (půjdeme-li pomyslným prodloužením odstavné koleje smyčky Výstaviště), k níž byla na přelomu let 2007/2008 přistavěna nová restaurační budova navozující dojem původní kryté čekárny pro cestující, s ve štítu vyvedeným názvem VOZOVNA. Z bývalé administrativní budovy se po rekonstrukci stalo zázemí restaurace a sociální zázemí pro návštěvníky Královské Obory - Stromovky. Před tehdy ještě chátrající administrativní budovou do prázdnin roku 2007 leželo v zemi několik metrů tramvajových kolejnic, třebaže zasypaných slabou vrstvičkou štěrku, neboť firma obstarávající zahradnické služby zde jeden čas měla parkoviště. Bohužel tento pozůstatek nepřežil výstavbu nové budovy a rekonstrukci stávající. Přesto je to situace vzbuzující úsměv na tvářích. Vždyť důvodem zrušení tratě byla naléhavá potřeba kolejnic...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |