Ve druhé polovině 90. let hromadně dosluhovaly manipulační vozy
ev.č.5511 - 5518 a ev.č.5531 - 5539,
které byly z provozu vyřazovány postupně od roku 1984. Jelikož tyto vozy v době změny účelu neprošly žádnou rekonstrukcí,
ale pouze došlo k papírovému přečíslování a označení vozů bílým bezpečnostním šrafováním na čelech, rozhodl se pražský Dopravní podnik
přistoupit k obměně těchto dosluhujících vozů.
Pro potřeby tramvajových vozoven Kobylisy a Vokovice
tak byly v letech 1996 a 1997 upraveny vyřazené vozy T3 ev.č.6152 (vůz z první série dodávek vozů T3
dodaný v roce 1962) a ev.č.6474 (vůz 4. série z roku 1965) na manipulační tramvajové vozy, nově nesoucí ev.č.5557 a 5552.
Ani tyto vozy nebyly při převedení do kategorie služebních vozů takřka nijak rekonstruovány, i u nich došlo pouze umístění šikmých
bílých bezpečnostních pruhů na čelech vozů. Výjimku tvoří vůz ev.č.5557, u kterého došlo k odstranění vnějších kolejniček pro osazení linkové
orientace a zaslepení výřezu v čelním laminátu, který slouží k prosvětlování čísla linky. Uvnitř obou vozů byl nadále zachován odbavovací
a informační systém.
V roce 2003 byl pro celkové zchátrání vyřazen manipulační vůz vozovny Kobylisy ev.č.5552, jehož
vozová skříň byla využita pro rekonstrukci na vůz T3R.P ev.č.8410. Jako jeho náhrada byl ve stejném
roce vybrán vůz T3 nesoucí ev.č.6765 po celkové rekonstrukci s uzavřenou kabinou řidiče, který byl
přeznačen na pracovní vůz ev.č.5562.
V roce 2008 byl vyřazen vůz ev.č.5562 a v roce 2010 i vůz 5557. V roce 2011 se již tedy v pražských vozovnách nenachází žádné vozovenské
manipulační vozy.
Manipulační vozy sloužily k převážení drobnějšího materiálu, náhradních dílů, přetahování vozů z vozoven do areálu
Opravny tramvají Ústředních dílen Hostivař a zpět, případně vadných vlaků z trati do vozoven
a posunům nepojízdných vozů ve vozovnách. S vozy jsme se mohli setkávat také na služebních linkách vozoven Kobylisy a Vokovice, dopravujících
v brzkých ranních hodinách řidiče tramvají do vozoven.