Rok 2011 se zapíše do historie jako rok zahájení masivní obnovy vozového parku pražských tramvají. Dodávky
nových nízkopodlažních vozů
Škoda 15T s sebou přináší také masivní vyřazování,
šrotaci a odprodej vozů T3 v různých modifikacích. Každý nový nízkopodlažní vůz nahradí dva vozy T3, a tak se
ve vozovnách a ústředních dílnách začaly hromadit odstavené vozy T3, jejichž kilometrické proběhy, případně
poškození po dopravních nehodách, znemožňují další zařazení do provozu v ulicích.
V posledním čtvrtletí roku 2011 jsou tak ve vozovnách
Hloubětín,
Strašnice,
Vokovice,
Žižkov a
Ústředních dílnách
odstaveny téměř čtyři desítky nevyužitelných vozů. Kapacitní problémy však nejsou to jediné, co působí ve vozovnách
problémy. Většina kolejí v lodích vozoven navíc nesplňuje parametry pro odstavení nových moderních a těžších
vozidel, protože od uvedení do provozu většinou neprošly zásadní opravou či rekonstrukcí. V prosinci je zahájena
výluka sedmi kolejí vozovny
Motol, která je nucena některé své kmenové vozy, z důvodu snížení deponovací kapacity
rozdělit mezi vozovny
Hloubětín (vozy
Škoda 14T)
a
Strašnice a Žižkov
(vozy
T6A5) a tudíž odstavené vozy překáží.
Kapacitní problém ve vozovnách se Dopravní podnik rozhodl vyřešit netradičním způsobem, který byl, v daleko menší
míře, již před lety využit v areálu vozovny Motol. Areál Ústředních dílen
totiž disponuje mnoha volnými prostranstvími. Jedno takové se nalézá v prostoru komunikace vedené souběžně s objízdnou
a zkušební kolejí. Od 19. prosince se v tomto prostoru objevili pracovníci vrchní stavby, kteří z kolejnic B1, umístěných
na vozovku a pospojovaných železnými pásy vybudovali povrchovou kolej k odstavení nepotřebných vozů.
Kolej je dlouhá cca 200 metrů a je na ní odstaveno tzv. na prsa 14 vozů T3 a modifikací. Na jednom z konců jsou
z vnější strany kolejnic navařeny kostky s otvorem a kuželovým náběhem pro šroubové spojení s povrchovou spojkou
Californien, jejímž prostřednictvím dochází ke kolejovému propojení
s objízdnou kolejí. Jelikož není provizorní kolej zatrolejována, bylo nutné vyhledat způsob, jakým vozidla na
kusou kolej odstavit. K tomu posloužilo posunovací zařízení Zagro Maxi, užívané k přesunu vozů po nezatrolejovaných
kolejích v hale Ústředních dílen.
Zkušební jízdu provedl 21. prosince 2011 vůz T3SUCS ev.č.7042, který byl již delší dobu odstaven na souběžné
objízdné koleji. V průběhu dalších dní se pak na provizorní kusou kolej postupně přesunuly i další odstavené vozy
z předjízdné koleje. Ve finální fázi jsme tak na povrchové koleji mohli vidět vozy typu
T3 ev.č.6813, 6816, 6821, 6876, 6900 a 6944, vůz typu
T3SU ev.č.7016 a konečně i typu T3SUCS
ev.č.7042, 7048, 7068, 7088, 7089, 7099 a 7196. Po jejich přesunu byla kolejová spojka opět demontována. Odstavené vozy čekají na šrotaci,
či pokud se ještě vůbec najde kupec, odprodej.
S ohledem na blížící se uzavírku vozovny Vokovice pro výstavbu další části přeložky
tratě na Evropské ulici a s tím souvisejícím vypravování vozovny z areálu Ústředních dílen
došlo mezi 26. a 27. březnem 2012 k vyklizení koleje a odstavené vozy se většinou opět objevily rozstrkané po celém areálu dílen.