|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Škoda 15T ForCity se představuje....
Ve čtvrtek 10. dubna 2008 se fanoušci pražské tramvajové dopravy, ale nejen oni, konečně dočkali.
Zástupcům médií, laické veřejnosti a tedy i našim čtenářům, byla představiteli plzeňské Škody
Transportation předvedena prezentace zcela nové, jednosměrné, 100% nízkopodlažní tramvaje určené
nejen pro pražské ulice, nesoucí typové označení Škoda 15T.
Hlavní rozměry vozidla jsou navrženy pro optimální vepsání do profilu daného kritickými místy pražské kolejové sítě. Vzdálenosti otočných bodů podvozků jsou maximalizovány z pohledu vyhovění požadavků dle ČSN 28 0337 a samozřejmostí je, že jsou všechny podvozky narozdíl Škody 14T plně otočné. Zúžení skříně směrem nahoru zaručuje vozidlu lepší vlastnosti při průjezdu kritickými místy pražské kolejové sítě, než mají vozidla T6A5, extrémně krátké představky navíc minimalizují vnější vybočení vozidla v oblouku a tím i snižují riziko kolize se silničními vozidly. Škoda 15T je modulární tříčlánkové nízkopodlažní vozidlo dlouhé 31,40x m, se šesticí předsuvných dvoukřídlých dveří v pravé bočnici, určených pro cestující a umožňující rychlou obměnu cestujících. Sedmé, jednokřídlé dveře usazené nad předním podvozkem slouží pro přístup řidiče na své stanoviště. Jednotlivé články jsou uložené na 4 extrémně nízkých podvozcích, umožňujících zvýšení podílu nízkopodlažního prostoru až na plných 100% a nadstandardní šířku průchodu vozidlem pro cestující. Podvozky jsou tvořené kombinací odlévaných a svařovaných ocelových komponent. Díky nekonveční koncepci vozidla rozlišujeme podvozky dvojího druhu - čelní a mezičlánkové. Slovo modulární bylo uvedeno záměrně, jelikož díky kompaktnímu vnitřnímu prostoru tvořenému třemi velmi podobnými nízkopodlažní články, lze dle potřeby přidáním dalších středních dílů vytvořit kapacitní vozidlo o větší délce. Zároveň lze díky modulárnosti vzájemně zaměňovat dveřní a okenní moduly jednotlivých článků. Obdobně jako u svého předchůdce, vozu Škoda 14T, má patnáctka shodná čela i délky koncových článků, zajišťující co největší kompatibilitu při případné náhradě poškozeného dílu. Karoserie vozidla je vytvořena se snahou co nejvíce eliminovat prostoje vozu při případném poškození, proto ji tvoří samostatné obkladové panely na bocích vozidla a čela jsou segmentována až do výše 1,1 m což umožňuje jejich operativní náhradu. Shodně se svým předchůdcem též karoserie obsahuje úpravy pro zachycení energií při vážnějších střetech. O pohon se stará šestnáct 45kW synchronních motorů s permanentními magnety, tedy vozidlo je vybaveno individuálním pohonem kol, čímž by mělo být opotřebení kol a kolejnic v obloucích srovnatelné nebo lepší ve srovnání s tradičními podvozkovými vozidly. Zároveň je tím maximalizována provozuschopnost při výpadku některého z motorů umožňující nouzový dojezd vozidla. V opačném případě je vozidlo vybaveno nouzovým odnímatelným spřáhlem se standardní pražskou hlavou, které je rozděleno do dílů o hmotnosti dovolující rozumnou manipulaci. V interiéru vozidla je stanoviště řidiče opět zcela odděleno od prostoru pro cestující pomocí poloprůhledné přepážky. Rozložení ovládacích prvků a řídící systém vychází z vozu Škoda 14T a disponuje podobnými funkcemi, včetně kamerového systému a klimatizace stanoviště. Rovněž ovládání vozidla je tvořeno ručním řadičem. Oproti předchůdci je přístrojová deska ergonomicky vytvarována tak, aby dovolovala uložení náležitostí řidiče, a ty neputovaly po přístrojové desce. Prostor pro cestující je 100% nízkopodlažní. Rozvržení sedadel se vrací k osvědčenému uspořádání 2+1 a většina sedadel je umístěna ve směru jízdy, pouze sedadla za stanovištěm řidiče, na zadní plošině a u bočnic mezi dvoukřídlými dveřmi jsou z prostorových důvodů otočena proti směru jízdy. Tím je zajištěna větší šířka průchodu vozidlem po celé jeho délce. Samozřejmostí je přítomnost kamerového systému uvnitř i vně vozidla, akustický systém a interkom pro komunikaci s řidičem. I návrh interiéru vozidla počítá s větší variabilitou. V současnosti jsou připraveny dva návrhy vnitřního designu vozu - tzv. dřevěný a hi-tech interiér. V prvním případě jsou stropní podhledy, zakrývající větrání prostoru cestujících, tvořené dřevěnými panely čemuž korespondují i ergonomicky tvarované dřevěné sedačky. V druhém případě interiéru dominují nerezové stropní podhledy (variantně podsvícené) a k posezení slouží čalouněné plastové sedačky obdobného typu jako u vozů T6A5 či známé z rekonstruovaných vozů. Definitivní podobu interiéru si zvolí sami cestující / Pražané na základě svých zkušeností. I my vám dáváme šanci v našem hlasování, které verzi interiéru dáváte přednost, včetně vyjmenování základních výhod a nevýhod jednotlivých provedení. Modulární stavba vozu je zvolena záměrně a jeho vývoj a výroba se se zveřejněním vizualizací nezastavuje. V současnosti probíhá výroba dvou prototypů, z nichž první bude v celé své kráse představen na zářijovém veletrhu Innotrans, zatímco druhý bude sloužit k testovacím účelům. Ani vývojové práce nezůstanou pozadu a se zahájením sériové výroby začne vývoj obousměrného provedení. Doufejme, že se časem dočkáme i toužebně očekávaného provedení prvního českého vlakotramvajového vozidla.
Související články: Škoda 15T ForCity poprvé s cestujícími Škoda 15T ForCity v plzeňských ulicích Nakládka prototypu Škoda 15T ForCity Škoda 15T ForCity představena |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |