T6A5

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - archiv českého webu

T6A5


Zatím - po vozech T3 a všech jeho modifikacích - druhým nejrozšířenějším vozem v novodobé historii se v pražských ulicích staly té šestky. Vozy, které do zažitých podob pražských tramvají vycházejících z konstrukce elektrovýzbroje PCC přinesly řady "revolučních" (i když ze světového pohledu již ne nejmodernějších) řešení.

Souprava vozů T6A5 ev.č.8658+8657 na lince 35 ve smyčce Sídliště Řepy
Souprava vozů T6A5 ev.č.8681+8682 na lince 3 u Národního divadla
Vůz T6A5 je jednosměrný motorový vůz vycházející z typu T5C5, podvozek s dvojím vypružením z T7B5 a elektrická výzbroj TV3 se skluzovou i smykovou ochrannou z typu T6B5. Exteriér vozu se od předešlých typů liší nátěrem, většími okny, dvoukřídlými výkyvnými dveřmi IFE, jejichž otevření si volí sám cestující, polopantografem firmy Stemmann, který je kvůli přední střešní větrací klapce otočen kloubem dozadu i automatickými spřáhly Sécheron, spojujícími vozy soupravy nejen mechanicky, ale i elektricky včetně trakčního proudu 600V, takže odpadá nutnost používání druhého sběrače. V pražských podmínkách se s ohledem na stavění a blokování obvodu výhybek používá vždy první sběrač ve směru jízdy. V nástavbě střechy jsou umístěny brzdové odporníky a výhybkový odporník. Novinkou jsou i maticové orientace BUSE, umožňující nastavení jakékoliv konečné v případě nenadálé změny v provozu apod. Vozová skříň je svařena z ocelových válcovaných a lisovaných profilů a obložena plechem. V interiéru zaujmou oranžové přidržovací tyče, čalouněné sedačky Arianne od firmy Fainsa i zvětšené stanoviště řidiče, koncipované zcela nově včetně skel se sníženou propustností UV záření, vnitřní obložení je z plastů, podlaha z překližky polepené pryžovou podlahovinou. Okna v prostoru pro cestující jsou v horní části vyklápěcí a ve spojení se střešními klapkami zajišťují dostatečné odvětrání. Ovládání výklopných dveří IFE je elektromechanické. Vytápění prostoru pro cestující zajišťují elektrické topnice v bočních kanálech vozové skříně.

Souprava vozů T6A5 ev.č.8629+8630 na lince 18 klesá obloukem u Jeleního příkopu k zastávce Malostranská
Vůz T6A5 ev.č.8683 v zastávce Albertov
1. řada dodávaných vozů měla uspořádání sedadel pro cestující 1+1, od druhé řady bylo s ohledem na přijaté standardy obsaditelnosti vozidel hromadné dopravy změněno na 2+1. Zatímco 1. a 2. řada dorazila do vozovny Motol pouze s čelním a zadním maticovým transparentem firmy BUSE Blansko, a boční orientační transparenty měly formu klasických papírových teploměrů, 3. řada přišla do vozovny Žižkov již z výroby vybavena bočními maticovými transparenty a vnitřním informačním panelem ze světelných diod. Do 1. a 2. řady byly (díky připravené kabeláži) tyto transparenty instalovány pracovníky depa Motol. Vůz má jedno stanoviště řidiče v uzavřené kabině s posuvnými dveřmi a tónovanými skly. Zcela nově je řešeno ovládání vozu ručním řadičem - přesto se v kabině řidiče dva pedály vyskytují. Jedním se spíná výstražný zvonec, druhým se spínají pískovače, jejichž vývody jsou nejen před první nápravou, ale i před levým kolem třetí nápravy. Panel řízení je nově uspořádán a je do něj integrován ovladač palubního počítače.

Čelní a koncová automatická spřáhla Sécheron byla od počátku provozu kryta objemnými koženkovými vaky, zakrývajícími nejen mechanickou, ale i elektrickou část spřáhla. Sloužily k tomu, aby se spřáhla během provozu zbytečně nezanášela nečistotami. Po příchodu 3. řady do vozovny Žižkov se však začalo šetřit a spřáhla byla postupně zakrývána jen vaky z pytloviny, která navíc kryla již jen mechanickou část spřáhla. 27. února 1999 pak vyjely povinně všechny tramvaje T6A5 bez těchto vaků. Zjistilo se totiž, že řidiči občas drobnou nehodu - kdy bylo postiženo jen spřáhlo - umně pod vaky skryjí...

Přestože první vozy T6A5 vyjely s cestujícími do pražských ulic v roce 1995, podstupují postupně omlazovací kůru a na vozech se objevují různé technické inovace.

Přidělení vozů T6A5 do vozoven
Rok dodání Evidenční čísla vozů Vozovna
1995 - 1996 8601-8680 Motol
1996 8681-8730 Motol
1997 8731-8750 Žižkov

Fotografie: © Pražské tramvaje

www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu
ISSN 1801-9994 | Datová velikost: 43513.3242 MB | Počet článků: 1635
web postaven na redakčním systému phpRS
Fotografie: © Pražské tramvaje a uvedení autoři | © Pražské tramvaje 2001-2018