Vozovna Žižkov

.....VŠE CO NÁS BAVÍ NA JEDNOM WEBU!
Úvodní stránka

Počet přístupů
od 10. 4. 2001:
TOPlist

WebArchiv - Stránky jsou archivovány Národní knihovnou ČR

Vozovna Žižkov


Vozovna Žižkov po dokončení čtvrté lodě
Třebaže již v roce 1897 přislíbili zástupci pražské obce žižkovským radním výstavbu dalších tramvajových tratí v jejich oblasti, začaly se Elektrické podniky zabývat projektem, který prodlužoval tramvajovou trať na křižovatku Vápenka až v roce 1906. Protože i po dokončení nových vozoven ve Strašnicích a Střešovicích stále neměly Elektrické podniky dostatečnou kapacitu pro odstavování vozů začaly hledat v této oblasti pozemek pro výstavbu nové vozovny.

Poslední provozní stovák, vůz ev.č.6124 ve vozovně Žižkov dne 11. ledna 2002
Vjezdová část vozovny před výstavbou nové výpravny v roce 1996
Prototypový vůz RT6S1 ev.č.0031
Ještě novotou zářící vozy T6A5 z třetí série v první lodi vozovny
Po řadě jednání se podařilo získat pozemek za tehdejší Schillerovou továrnou o rozloze takřka 16000 metrů čtverečních. Podobě jako u dalších pražských vozoven byl zvolený takový pozemek, který umožňoval pozdější rozšíření vozovny. Projekt byl schválen v březnu roku 1911 a 11. dubna se začalo s výstavbou. Jak bylo na tehdejší dobu takřka pravidlem probíhaly práce v úctyhodném tempu a hala vozovny byla dokončena již koncem roku, takže k zahájení provozu již zbývalo jen dokončit ostatní objekty a položit to nejdůležitější - tramvajové koleje. Zkouška vozovny a kolejiště se uskutečnila takřka na rok od zahájení výstavby - 10. dubna 1912 a 28. dubna byl ve vozovně zahájen provoz. V té době měla vozovna jen tři lodě po pěti kolejích, a navíc i podstatně kratší než dnes. Určena byla pro 90 vozů. Nejjižnější odstavná loď neměla pod kolejemi prohlídkové kanály a sloužila většinou pouze k odstavování vlečných vozů. K odstavné hale bezprostředně přiléhaly objekty skladiště, dílen, kanceláří, toalet, umýváren a jídelny s kotelnou. Protože (jak již je pomalu tradicí i u dalších pražských tramvajových vozoven) kapacita začala záhy nedostačovat, přistoupily Elektrické podniky v letech 1924 - 1925 k výstavbě čtvrté lodě, která měla jen čtyři koleje. Po jejím dokončení se v roce 1925 začalo s prodloužením původních tří lodí na délku nové - čtvrté lodě. Po skončení prací v roce 1926 se kapacita vozovny takřka zdvojnásobila - odstavovat tu nyní bylo možné až 160 vozů. V roce 1961 začala přestavba středních dvou lodí vozovny pro vozy řady T a po čtvrt roku (od dubna do června) byly tramvajové vozy odstavovány na staré nákladní koleji v areálu Nákladového nádraží Žižkov. V roce 1993 se vozovna dočkala mycí linky firmy Tammermatic umístěné ve čtvrté lodi a na přelomu let 1999-2000 byla vybudována zcela nová stavba budovy výpravny.


www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz
www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com
Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815
web postaven na redakčním systému phpRS
ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024