|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dočasná křižovatka Prašný most
Výstavba automobilového tunelového komplexu Blanka se rozsahem svých prací na povrchu dá, zejména v oblasti Prahy 6 a 7,
přirovnat k výstavbě prvních úseků pražského metra. Nejenže tehdy byly ulice v centrální části města obdobným způsobem
rozkopány, ale zároveň vznikla celá řada kolejových provizorií, z nichž bezpochyby to nejznámější se nacházelo uprostřed
Václavského náměstí.
Nejprve byl k 1. únoru 2009 přerušen tramvajový provoz v ulici Milady Horákové od Špejcharu. Na křižovatce bylo částečně sneseno trolejové vedení, a jelikož se již nebude dále využívat, došlo experimentálně k zavaření výměn a srdcovek křížení za účelem prodloužení životnosti kolejové konstrukce, na které byla navíc přesunuta autobusová doprava. V květnu 2009 začala výstavba nového přemostění železniční tratě ve Svatovítské ulici resp. východní poloviny mostu, která po následující období sloužila také jako tramvajové provizorium. V průběhu roku 2009 dochází k navážení zeminy a úpravě zemní pláně pro odsunutou křižovatku. Ta začíná od začátku srpna pomalu získávat obrysy a 25. srpna 2009 již leží první kusy kolejového rozvětvení na svém místě. Přestože nové přemostění není ještě úplně hotové, křižovatka je již celá od 29. listopadu usazena ve štěrkovém loži, avšak ani na jedné straně není napojena na kolejovou síť. Další práce však přeruší zimní pauza a sněhová nadílka. Ústup mrazíků umožní v březnu vyasfaltování provizorní křižovatky a k 22. březnu 2010 i další změnu dopravního režimu v oblasti, kdy je automobilový provoz převeden na nově zřízenou provizorní křižovatku. Autobusy i tramvaje však stále ještě využívají tramvajové těleso tvořené velkoplošnými panely BKV, které se pod namáháním den ode dne více propadají a množí se omezené rychlosti, přičemž v původní křižovatce Prašný most je nutné provádět každý týden svářečské zákroky pro zachování provozu tramvají. Od začátku dubna probíhala výstavba přeložky tramvajové tratě na přemostění železniční trati a 16. dubna 2010 se zde objevují první pražce, do kterých se montují nové kolejnice. K 19. dubnu je nový úsek propojený s již dříve položenou provizorní křižovatkovou konstrukcí na Prašném mostě a probíhá zaštěrkování tratě. K 16. květnu je na mostě položen již asfaltový koberec, ale stále chybí jakékoliv propojení na původní komunikaci. Poslední tramvajové vozy přejely přes původní přemostění Svatovítské 1. června 2010 v brzkých ranních hodinách, čímž dochází k dlouhodobému dvouměsíčnímu přerušení provozu v oblasti a propojování kolejových provizorií. Od téhož dne se autobusová doprava přesunuje na přeložku a uvolňuje místo stavbařům pro likvidaci tramvajové tratě na třídě Milady Horákové v místě budované vjezdové rampy do tunelu. Dopoledne 15. června dochází k definitivnímu ukončení provozu po starém přemostění Svatovítské. Okamžitě dochází k trhání velkoplošných panelů BKV i ve zbývající části tramvajové tratě ve Svatovítské a postupné likvidaci starého mostu. V průběhu celého roku 2010 dochází k postupné výstavbě tunelu v prostoru Hradčanské a od června i k výstavbě definitivní tramvajové tratě od Špejcharu přibližně do míst, kde kdysi bývala zastávka Bruska u budovy Národního archivu. Dále již se jedná o provizorní propojení k odsunuté křižovatce Prašný most. Předpokládaný termín zprovoznění provizorní křižovatky plánovaný na začátek školního roku se povedlo dodržet, a jelikož ověřovací jízda dvojicí vozů KT8D5.RN2P ev.č.9069 a 9083 proběhla úspěšně, bylo možné od 1. září 2010 sem navrátit tramvajový provoz. Avšak zatím pouze ve směru Vítězné náměstí – Hradčanská. Tramvajová trať od křižovatky Sirotčinec po provizorní křižovatku zůstávala nepropojena až do 1. října 2010. Odsunutá provizorní křižovatka Prašný most fungovala ve 3 fázovém řízení s pevnou délkou cyklu světelné signalizace. V přímém směru délka tramvajového volna umožnovala průjezd dvou vlaků v následu, stejně jako odbočení od Vítězného náměstí k Sirotčinci. Zbylé směry umožňovaly průjezd jedné soupravy, což moc neprospívalo pravidelnosti provozu a zejména ve směru od Hradčanské se často tvořily kolony. Koncem září 2012 začala svou podobu nabírat i definitivní podoba křižovatky. Nejprve se zde začaly rýsovat jen obruby lemující vozovky, k 22. říjnu 2012 se zde objevují první dřevěné pražce nového rozvětvení. Provizorní křižovatka by, podle předpokladů, měla sloužit tramvajím do 1. března 2013, kdy doje k nepřetržité několikaměsíční výluce tramvají ve Svatovítské ulici a napojování tratě do definitivní polohy, spojené s rekonstrukcí úseku ke křižovatce Vítězné náměstí.
Dočasná křižovatka Prašný most je vybavena pouze výhybkami s pružnými jazyky. Rozjezdové výhybky jsou vybaveny
radiovým ovládáním. Díky dočasnosti jsou výhybky opatřeny čísly
z číselné řady 900, která se využívá v sestupné řadě. Výhybka od Vítězného náměstí obdržela ev.č.996, od Sirotčince ev.č.997
a od Hradčanské ev.č.998. Křižovatka je klasické konstrukce kolejnic na dřevěných pražcích. Kryt křižovatky tvoří
asfaltový povrch.
V běžném provozu jsou pojížděny všechny tři směry křižovatky.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |