|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Most přes Buštěhradskou dráhu
Mezi křižovatkou Prašný most a Vítězným náměstím překračovala tramvajová trať
od roku 1926 mostem těleso jednokolejné železniční tratě č.120, tzv. Buštěhradky z Prahy do Kladna. Pod mostem
byly zároveň vedeny koleje železniční vlečky do areálu Vojenských pekáren.
Již od počátku tento betonový most šířkově nevyhovoval dopravním poměrům, tramvaje bojovaly o svůj prostor s automobily, jejichž jízdní pruh zasahoval obousměrně do profilu projíždějící tramvaje. Šířka mostu činila pouhých 16 metrů, z čehož 10 metrů připadalo na tramvajové i silniční těleso. V rámci výstavby automobilového tunelového komplexu Blanka bylo rozhodnuto most zlikvidovat a nahradit jej novostavbou mostu, jenž bude v základních rysech architektonicky odpovídat mostu původnímu, avšak v dostatečné šířce. Postupná demolice přemostění započala v únoru 2009 likvidací východních zdobných pylonů, zakončených lucernami a nesoucími troleje a záhy vzalo za své i zdobné zábradlí. Demolici si vynutila na přilehlé straně začínající výstavba první cca 1/3 mostu nového. Tramvajový i automobilový provoz zůstával i přes omezení na původní mostě zachován. Hrubá stavba nového přemostění byla hotova na počátku roku 2010 a v květnu téhož roku se na něm začíná rýsovat i kolejiště provizorní přeložky tramvajové trati. Poslední vozidla se po starém přemostění ve Svatovítské ulici projely 31. května 2010. Od následujícího dne začíná 3 měsíční výluka tramvajového provozu (do 31.srpna 2010), během které dochází k přepojování tramvajového tělesa ve Svatovítské ulici na nově zřízenou přeložku. Rozsah výluky je značný také s ohledem na nutnost vyčkat na dokončení novostavby v úseku Hradčanská – Prašný most, neboť hloubící práce na vjezdové rampě do tunelu pod ulicí Milady Horákové znemožnily okamžité opětovné napojení směrem k vozovně Střešovice. Automobilový provoz zůstává nadále zachován bez přerušení. Zprovoznění přeložky na první části nového mostu znamená konečně prostor pro úplnou demolici mostovky původního přemostění, které na konci července 2010 připomínají na severní straně jen zemní opěry obložené žulovým kyklopským zdivem. Na počátku srpna jsou k vidění již základy opěr nového mostu a probíhá jeho výstavba. Rok 2011 znamená dokončení hrubé stavby druhé části přemostění. V listopadu dochází k betonáži prvních pylonů na západní straně a dosypávání pilířů. Po dokončení budou na mostě jízdní pruhy v uspořádání 3+3, které ve středu vozovky oddělí tramvajové těleso zřízené na betonové desce na zvýšeném tělese a samozřejmě nezbytné chodníky. Předpoklad dokončení cca 30 metrového nového mostu o šířce úctyhodných 40 metrů, původně byl v první polovině roku 2012. Nedostatek financí jeho dokončení odsouvá do roku 2013...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2025 |