|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Těšnov - Havlíčkova
Tramvajová trať v ulici Na Poříčí byla součástí nejstarší a nejdůležitější tratě pražské koňky vedené
od karlínské vozovny přes dnešní náměstí Republiky
a Můstek k Národnímu divadlu. Místní šetření vznikající tratě se konalo v lednu 1875, c.k. místodržitelství
její stavbu povolilo výnosem z 8. března 1875. S kladením kolejí se začalo již 3. května, 13. září proběhly
první zkušební jízdy a 23. září 1875 v 15:00 hodin byl provoz zahájen.
Provoz na další části tratí pražské koňky z Těšnova na Smíchov, vedené Havlíčkovou ulicí byl zahájen 28. června 1883. Tato trať v počátku končila jen několik metrů před tratí vedenou ulicí Na Poříčí. Počátek trati v Jezdecké ulici (Havlíčkova) byl tedy zprvu několik týdnů kolejově oddělen od trati v ulici Na Poříčí, teprve při rekonstrukci karlínské trati byl zřízen jednokolejný manipulační oblouk a přejezd ke Karlínu, který obě trati spojoval. Od roku 1899 postupně Elektrické dráhy elektrifikovaly tratě koňky, čehož se úsek tratě v ulici Na Poříčí dočkal k 14. květnu 1900. Od 1. června 1900 se k trati připojila krátká novostavba tratě k nádraží Praha - Těšnov, zárodek budoucí tratě přes Vltavu, na nějž byla prodloužena linka koňky, ač byl úsek od počátku stavebně připraven pro elektrickou tramvaj. Ta však do úseku vyjela až 17. prosince 1900. Snahy v odlehčení provozně zcela přetíženému úseku v ulici Na Poříčí, kterou tehdy projelo 214 vlaků za hodinu vyústily 25. dubna 1948 k obnovení provozu tratě v ulici Na Florenci, která se na Těšnově na trať v ulici Na Poříčí napojovala úplnou křižovatkou, umožňující jízdu do všech směrů. Šlo o první křižovatku tohoto typu u nás, a proto se v tramvajové hantýrce všechny následující křižovatky tohoto provedení nazývají křižovatkami typu Těšnov. V souvislosti s pokračující výstavbou stanice metra Náměstí Republiky na lince B - podchodu pod ulicí Na Florenci - musel být provoz na trati v ulici Na Florenci přerušen. Dne 8. března 1983 tak projel po ní poslední tramvajový vlak. Po dokončení výstavby podchodu však již trať nebyla zpět uvedena do provozu. Část křižovatky Těšnov - resp. její větve vedoucí do ulice Na Florenci byla snesena. Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce ulic Těšnov, Na Florenci, Sokolovské a Na Poříčí, přičemž ulice Na Poříčí se přidržíme. Za kolejovou křižovatkou končí žulová dlažba, trať cca 10 metrů vede přímým úsekem, následně se stáčí v krátkém levém oblouku a zamíří do prostoru zastávek Bílá labuť. Po jeho opuštění se stočí v pravém oblouku a před nejstarším pražským obchodním domem, Bílou labutí, pokračuje ve středu vozovky přímým úsekem. Ještě před křižovatkou Havlíčkova ve styku ulic Na Poříčí a Havlíčkovy se trať stáčí v táhlém levém oblouku a na křižovatce naši cestu ukončíme.
Konstrukce samotné tratě je na pražské poměry zcela unikátní. Po rekonstrukci tratě v roce 2003, kdy došlo k odstranění panelů BKV,
byly koleje uloženy na pevnou jízdní dráhu.
Poprvé v České republice zde byl realizován svršek ze žlábkových kolejnic, nesený betonovou deskou uloženou na protivibrační rohoži. V betonové souvislé desce o síle cca 30
centimetrů byly vynechávány v rozpětí 3 metrů otvory pro vložení železobetonových pražců sloužící k stabilizování rozchodu kolejí. Po jejich výškovém a směrovém vyrovnání byly
v otvorech do desky dobetonovány. Kolejnicové pásy jsou upevněny jen na železobetonových pražcích. S výjimkou koncových částí přilehajících ke křižovatkám
Těšnov a Havlíčkova - kde kryt tvoří žulová dlažba - tvoří kryt celé tratě asfaltový
koberec.
Zastávky umístěné na popisované trati:
- nácestná zastávka ve směru k zastávkám Těšnov/Florenc, ve středu vozovky ulice Na poříčí, 40 metrů před křižovatkou s ulicí Na Florenci, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT - nácestná zastávka ve směru k zastávkám Masarykovo nádraží/Náměstí Republiky, ve středu vozovky ulice Na poříčí, 5 metrů před křižovatkou s ulicí Biskupská, nástupní ostrůvek pro dva vlaky 2xT
Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu jsou na trati provozovány linky 3, 8, 24 a 26, v nočním pak linky 52 a 56.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |