|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Těšnov - Masarykovo nádražíV samém sousedství železniční stanice Praha - Masarykovo nádraží jsme více jak tři desítky let od jejího zrušení ve vozovce nacházeli zachovalou tramvajovou trať, odpojenou na obou koncích od sítě. Mezi lety 1983 - 2013 zůstávala ve vozovce ulice Na Florenci zachována skoro celá zrušená tramvajová trať, odpojená na obou koncích. S notnou dávkou fantazie po připojení k síti opět využitelná...
Po odkoupení Elektrické dráhy Praha - Libeň - Vysočany a koňky městem, byla samozřejmě nastolena otázka, na zrušení jedné z nich. Rozhodlo se samozřejmě o zrušení té okrajovější, a tak byl 18. září 1927 nejprve zkušebně na dobu jednoho měsíce v dnešních ulicích Na Florenci a Křižíkově provoz zastaven. No a jak již se v Praze stává pomalu tradicí, následně nebyl ani obnoven a trať byla snesena. Po dalších dvaceti letech, 25. dubna 1948, musela být její část vedená ulicí Na Florenci opět obnovena. Šlo sice o nepříliš dlouhou, ale provozně velmi významnou tramvajovou trať, která pomohla odlehčit provozně přetíženému úseku trati vedenému souběžnou ulicí Na Poříčí. Tou tehdy projelo 214 vlaků za hodinu! U Masarykova nádraží bylo připojení zajištěno klasickým trojúhelníkem, u nádraží Těšnov byla dokonce zřízena úplná křižovatka, umožňující jízdu do všech směrů. Šlo o první křižovatku tohoto typu u nás, a proto se v tramvajové hantýrce všechny následující křižovatky tohoto provedení nazývají křižovatkami typu Těšnov. Trať byla situována ve zcela ideální centrální poloze a díky tomu se jí dalo využívat též jako blokové smyčky k obracení tramvajových vlaků ze všech traťových směrů. V roce 1981 se dokonce tramvajové trať stala tou hlavnější oproti ulici Na Poříčí. Pro výstavbu metra byl 16. března zrušen oblouk křižovatky u Masarykova nádraží, tedy zvaného samozřejmě Praha - Střed z ulice Na Florenci k ulici Na Poříčí a od 20. března byl přerušen provoz na trati v Havlíčkově ulici mezi ulicí Na Florenci a ulicí Na Poříčí. Konec tratě přišel s pokračující výstavbou stanice metra Náměstí Republiky na lince B. Poté, co začala výstavba části vestibulu pod ulicí Na Florenci, byl provoz na této trati 8. dubna 1983 přerušen. Po dokončení výstavby metra již trať nebyla zpět uvedena do provozu. Zcela zrušena byla zcela křižovatka u Masarykova nádraží a část křižovatky Těšnov - resp. její větve vedoucí do ulice Na Florenci. Torzo tratě v ulici Na Florenci bylo následně na obou koncích postupně zkracováno, občas byl kus kolejnice či koleje vyříznut při nutném výkopu. Přesto všechno zůstala zachována podstatná část dvoukolejné tramvajové tratě, jejíž kryt tvořily zádlažbové panely a v oblouku ulice Na Florenci žulová dlažba až do října roku 2013. Mezi 16. a 18. říjnem 2013 byla snesena.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |