|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Trať Flora - Olšanské náměstí
Tramvajová trať v Jičínské ulici je součástí nejstarší tratě Elektrických podniků Praha - Žižkov - Královské Vinohrady,
která byla v úseku Flora - Bulhar - Německé divadlo (dnešní Státní Opera)
uvedena do provozu 18. září 1897.
Při zahájení provozu na trati v roce 1897 byla trať oproti současné podobě připojena přes křižovatku přímo směrem do Korunní ulice. Současně s tím byly koleje v Jičínské ulici vedeny podél hřbitovní zdi, nikoliv středem komunikace. V roce 1907 došlo společně se zprovozněním tratě po Vinohradské třídě 17. října ke zřízení kolejové křižovatky na Floře. V počátku byly na křižovatce pouze oba přímé směry a oblouky mezi zastávkami Orionka - Flora. Oblouk k Olšanskému náměstí stále chyběl. Doplněn byl později 19. srpna 1950, kdy byla křižovatka Flora přeložena do nové polohy a doplněna o dvoukolejný oblouk Flora - Olšanské náměstí. Mezitím v roce 1930 došlo k přeložení kolejí od okraje Jičínské ulice u hřbitovní zdi, do středu vozovky. S ohledem na změnu nivelety Olšanského náměstí byl 3. července 1956 přerušen provoz i v Jičínské ulici. Po jeho obnovení 3. září 1956 byly zlepšeny sklonové podmínky v závěrečné části Jičínské, kdy původní ostrý údolnicový oblouk nahradil pozvolnější přechod. K dalšímu přerušení provozu došlo 24. července 1972, když byla zahájena dlouhodobá výluka vyvolaná rekonstrukcí Kalininovy (dnešní Seifertovy) a Táboritské ulice, tedy úseku Bulhar - Olšanské náměstí. Jelikož spojovací oblouk z Olšanské ulice od Nákladového nádraží Žižkov do Jičínské ulice nikdy neexistoval, nebylo možné zajistit zde pravidelný provoz, a tak ač trať zůstala na Floře kolejově napojena provoz tramvají utichl až do 25. října 1974, kdy byl po dokončení rekonstrukce navazují tratě opět obnoven. Nedlouho na to - 5. září 1977 - byl, v souvislosti s výstavbou stanice metra Flora na trase A, přerušen provoz na křižovatce Flora, která byla kompletně snesena. Od tohoto data bylo zrušeno i přímé kolejové propojení mezi zastávkami Orionka - Olšanské náměstí. Jak se ukázalo, tak již zatím napořád. Jičínská ulice se stala opět nezaviněně na dlouhou dobu neprůjezdnou pro tramvajové vlaky. Na obnovené křižovatce byl provoz obnoven 17. prosince 1979 a od té doby má tvar, jaký známe i dnes. Po dlouhou dobu byla domovskou linkou na trati linka 2, která zde, na spádu takřka 50‰ měla dokonce konečnou zastávku. Řidiči i průvodčí tu trávili své přestávky a cestující mohl, pokud přijel dříve než měl předchozí vlak určený čas odjezdu, bez problémů přestoupit do něj, aniž by jeho jízdenka ztratila platnost. Jak by se asi dnes dívali pracovníci Drážního úřadu na odstavené tramvajové vlaky na 50‰ sklonu, vyčkávající na svůj čas k odjezdu?
Konstrukce samotné tratě je na pražské poměry zcela unikátní. Kolejnice jsou uloženy na souvislé betonové desce síly 30 centimetrů, do níž jsou vyvrtány otvory pro uložení podkladnic
na nějž jsou následně upevněny kolejnicové pásy. S výjimkou části oblouků křižovatky Flora - kde je asfaltový koberec - tvoří kryt celé
tratě žulové dlažební kostky.
Cestu po tramvajové trati začneme na křižovatce Vinohradské a Jičínské ulice, přičemž Jičínské ulici zůstaneme věrni až na Olšanské náměstí. A hlavně budeme vyhlížet po pravé straně první velkou hrobku, která ční přes zeď areálu Olšanských hřbitovů. Byla dost důležitá pro naši tramvajovou trať a zejména pak pro řidiče tramvají! Proč? O tom za chvíli. Z Vinohradské ulice odbočíme pravým obloukem do ulice Jičínské a začneme klesat. Maximální hodnoty sklonu Jičínské ulice dosahují 50‰!, a proto je pro nás důležitá ona hrobka. Poté, co trať začne přímým úsekem Jičínské ulice zběsile klesat, musíme zhruba v její půlce tramvajový vlak zastavit a bez zadání jízdy se znovu rozjet pouze odbrzděním soupravy. V Jičínské ulici je totiž umístěno jedno z bezpečnostních zastavovacích míst a jeho oprýskaná návěstní značka bývala na sloupu trolejového vedení k přehlédnutí. Řidiči si však našli pomůcku, značka je totiž umístěna na úrovni zmíněné velké hrobky. Proto se řidiči před vyvěšením duplicitní návěstní značky také na příčný drát trolejového vedení, které místo zpřehlednilo, řídili spíše onou hrobkou. Před křižovatkou s Olšanským náměstí a Olšanskou ulicí, kde trať bez jediné zastávky skončí, se jinak vytrvalý přímý úsek ve značném klesání změní na dlouhý levý oblouk, slučující se následně s tratí z Olšanské ulice.
Zastávky umístěné na popisované trati:
Na traťovém úseku není žádná zastávka zřízena.
Provozované linky na popisované trati:
V denním provozu je na trati provozována pouze linka 5, v nočním pak linka 58.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
www.prazsketramvaje.cz | www.prazsketramvaje.com | www.prazsketramvaje.eu | www.prazsketramvaje.info
www.prtky.cz | www.prtky.eu | www.dopravnisuvenyr.cz www.prazsketrolejbusy.cz | www.prazsketrolejbusy.com Datová velikost: 55444,183 MB | Počet článků: 1815 web postaven na redakčním systému phpRS ISSN 1801-9994 | © Pražské tramvaje 2001-2024 |